Årsstudium i KRLE
- Studieprogramkode:
- 4GLKRLE
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i KRLE
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om sentrale religioner og livssyn
kjenner til religionsvitenskapelige grunnbegreper og metoder
har kunnskap om kristendommens rolle i norsk kulturarv og samfunnsliv
kjenner til faglige debatter om roller og vilkår for religion og livssyn i dagens samfunnskontekst
har kunnskap om KRLE-fagets faghistorie og fagforståelse
har kunnskap om ulike metoder og didaktiske tilnærminger til bruk i KRLE/Religion og etikk-faget
kjenner til sentrale problemstillinger knyttet til religiøst og livssynsmessig mangfold i samfunnet og i skolen
har kunnskap om historiske og vitenskapelige metoder for tolkning av hellige tekster, deres resepsjonshistorie og bruk i religiøse tradisjoner i dag
har kunnskap om etikk og menneskesyn i kristen tradisjon og øvrige religioner og livssynstradisjoner
har elementær kunnskap om filosofisk tenkning med særlig henblikk på begrunnelse av etiske standpunkter og livssynsposisjoner
Ferdigheter
Studenten
kan utforske religioner og livssyn med ulike metoder i faglige og didaktiske sammenhenger
kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning i religions- og livssynsfag i samsvar med gjeldende planer
kan anvende sin innsikt i religioner og livssynstradisjoner og filosofisk elementærkunnskap til å identifisere, analysere og kritisk vurdere religiøse ytringer og livssynsytringer
kan anvende ulike historiske og vitenskapelige metoder på hellige tekster og reflektere selvstendig og kritisk rundt hvordan religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og samfunnsendringer
Generell kompetanse
Studenten
viser forståelse for KRLE (RE)-fagets samfunnsmessige og tverrfaglige relevans
har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger knyttet til å undervise i religions- og livssynsfag
kan bidra til en reflektert faglig samtale om ulike religioners og livssynstradisjoners innhold og særpreg, og deres rolle i historien og i dagens samfunn
kan omgås livssyn og etiske og religiøse posisjoner med forståelse og respekt
Ved oppstart velger studenten spesialisering for klassetrinn 1-7; 5-10 eller 8-13, gjennom følgende sammensetning av emner og praksis.
For 1-7:
MGL1KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7, 30 stp.
MGL1KRLE200 Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel, 20 stp.
og enten
MGL1KRLE211 KRLE2 1-7 Religion, visuell kultur og danning 10 stp.
eller
MGL1KRLE213 KRLE 2 1-7 Nyreligiøsitet og media, 10 stp.
For 5-10:
MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10, 30 stp.
MGL5KRLE200 Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 5-10 Fellesdel, 20 stp.
og enten
MGL5KRLE211 KRLE2 5-10 Religion, visuell kultur og danning, 10 stp.
eller
MGL5KRLE213 KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet og media, 10 stp.
For 8-13:
MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10, 30 stp.
MGL5KRLE200 Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 5-10 Fellesdel, 20 stp.
og
REL116 Fagdidaktikk for Religion og etikk og fordypning i religioner og livssyn, 10 stp.
101-emne må være gjennomført før man kan ta de øvrige emnene, jf. forkunnskapskrav i emnebeskrivelsene.
- 4MGL1KRLE101 - Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 1-7 - 30 sp
- 4MGL1KRLE200 - Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 1-7 Fellesdel - 20 sp
- 4MGL1KRLE211 - KRLE2 1-7 Religion, visuell kultur og danning - 10 sp
- 4MGL1KRLE213 - KRLE 2 1-7 Nyreligiøsitet og media - 10 sp
- 4MGL5KRLE101 - Kristendom, religion, livssyn og etikk 1 5-10 - 30 sp
- 4MGL5KRLE200 - Kristendom, religion, livssyn og etikk 2 5-10 Fellesdel - 20 sp
- 4MGL5KRLE211 - KRLE2 5-10 Religion, visuell kultur og danning - 10 sp
- 4MGL5KRLE213 - KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet og media - 10 sp
- 4REL116 - Fagdidaktikk for Religion og etikk og fordypning i religioner og livssyn - 10 sp
Studiet er lagt opp som et fleksibelt campusstudium som kombinerer obligatoriske seminarer med andre aktiviteter og undervisning. De obligatoriske aktivitetene legges til én fast ukedag gjennom hele semesteret. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer og gruppeaktivitet med studentframlegg, lokale ekskursjoner og selvstudium. Studentene anbefales å opprette kollokviegrupper. Studenter som ikke har anledning til å delta på lokale ekskursjoner, leverer i stedet skriftlig arbeidskrav knyttet til tilsvarende læringsutbyttebeskrivelse som ekskursjonen er rettet mot.
Det vil også bli gitt tilbud om opplæring i akademisk skriving for nye studenter. Det er ikke krav om praksis i studiet, men det blir lagt opp til arbeidskrav som krever observasjon av KRLE-undervisning el. Derfor må studentene ha politiattest.
Arbeidskrav:
I hvert emne er det obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg for eksamen. Arbeidskravene omfatter både test, oppmøtekrav, skriftlige, muntlige, praktiske og digitale oppgaver. Se mer informasjon om dette i de ulike emnebeskrivelsene.
Avsluttende vurdering:
KRLE101 (høst)
Muntlig eksamen med to deler. Første del er en forberedt presentasjon, andre del er en trekkoppgave. Tidsramme 30 minutter.
Karakteren på eksamen fastsettes på bakgrunn av kandidatens besvarelse som helhet. Begge delene av eksamen må bestås for at eksamen skal være bestått.
KRLE200 (vår)
Individuell 3-dagers hjemmeeksamen. Lengde: 3000-3500 ord.
Valgfri del: (vår)
KRLE211
Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.
KRLE213
Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.
REL116
Muntlig eksamen ca. 20 min i stoff om fagforståelse og fagdidaktikk.
Semesteroppgave på 2000-2500 ord fra valgdel.
Ved sammenregning av endelig karakter avrundes det oppover dersom summen ender midt mellom to karakterer.
Både muntlig eksamen og semesteroppgave må vurderes til ståkarakter dersom emnet til sammen skal gi ståkarakter.
Det er ikke krav om praksis i studiet, men det blir lagt opp til studentarbeid som omfatter kontakt med elever og skolefaget KRLE.
For studenter som velger 8. -13. trinn, blir det knyttet til emnet REL116 punktpraksis i ungdomsskole- eller videregående skole.
Studiet har Norge som sitt geografiske hovedområde for studiet av religioner og livssyn, og norsk skole som sin primære brukskontekst. Det internasjonale aspektet i studiet kommer til uttrykk bl.a. gjennom bruk av internasjonal litteratur. I studiet av religions- og livssynsdidaktikk inngår det et komparativt element i forhold til andre lands religions- og livssynsfag. Viss en velger emnet 211 (Religion, visuell kultur og danning) i andre semester, er det tilbud om studietur til Roma.
Det er ikke mulighet for utvekslingsopphold.
Alle versjoner:
Årsstudium i KRLE (Kull: 2024Høst)
Årsstudium i KRLE (Kull: 2023Høst)