Årsstudium i kunst og håndverk

Studieprogramkode:
GLKH
Studieprogramnavn:
Årsstudium i kunst og håndverk
Kull:
2024 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
60 poeng
Grad:
Årsstudium
Oppstart:
Høst
Med utgangspunkt i NLA Høgskolens verdigrunnlag, formål, samfunnsoppdrag og danningstradisjon skal studiet gi undervisningskompetanse i kunst og håndverksfaget på barne- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Studiet skal bidra til studentenes faglige kunnskap og danning innenfor kunst og håndverk.
Studiet er rettet inn mot studenter med interesse for innføringsstudier i kunst og håndverk som del av eller i tillegg til en lærerutdanning. Studiet er også relevant for studenter med generell interesse for kunst og håndverksfaget.
Generell studiekompetanse
Det er krav om politiattest (jf. Forskrift om opptak til høgre utdanning, § 6-1).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
  • har kunnskap om estetikk, formalestetiske virkemiddel og mangfold i kunstneriske og kulturelle ytringsformer
  • har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
  • har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer kan tolkes og brukes i skapende arbeid med barn og unge
  • har kunnskap om barn og unges estetiske ytringsformer med tilhørende teorier om lek, kreativitet, opplevelse og estetiske læringsprosesser
  • har kunnskap om gjeldende regler for opphavsrett, personvern og kildekritikk
  • har kunnskap om hvordan man kan anvende grunnleggende ferdigheter og tilrettelegge for tilpasset opplæring for barn og unge i kunst- og håndverksfaget
  • har kunnskap om idéutvikling og om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for forskning og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor kunst og formkultur til ulike tider, og hvordan disse kan tolkes ut fra innhold og estetiske virkemidler
  • har kunnskap om ulike former for formidling, presentasjon og vurdering av egne og andres arbeid
  • har kunnskap om hvordan man bygger og organiserer verksteder, og hvordan dette påvirker læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan vedlikeholde redskap, maskiner og annet utstyr, og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
  • kan arbeide målrettet med idéutvikling, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser
  • kan utnytte materialers egenskaper og kvaliteter, vise innsikt i egne skapende prosesser og anvende kunnskapen i undervisning- og utviklingsarbeid
  • kan formidle valg av inspirasjonskilder, materialer, teknikker, verktøy virkemidler og læremidler
  • kan formidle mangfoldet av lokal og global kunst og formkultur på varierte måter, og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
  • kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
  • kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter på kunst og håndverksfagets premisser
  • kan gi læringsfremmende vurdering av elevers skapende prosesser og produkter

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bærekraftsperspektiv på valg av materialer, tema og arbeidsmåter
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i kunst og håndverk i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen
  • kan gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • har erfaringsbasert kunnskap om hvordan estetisk skapende arbeid utfordrer sansene, engasjerer følelser og aktiverer forestillingsevne
  • kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
  • kan drive faglig og etisk forskning- og utviklingsarbeid

Ved oppstart velger studenten spesialisering for klassetrinn 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn gjennom følgende sammensetning av emner og praksis.

For 1-7:

HØST-semester:

MGL1KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.

MGL1KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.

VÅR-semester:

MGL1KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.

MGL1KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.

For 5-10:

HØST-semester:

MGL5KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.

MGL5KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.

VÅR-semester:

MGL5KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.

MGL5KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.

  • MGL1KH101A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1 (GLU 1-7) - 15 sp
  • MGL1KH101B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2 (GLU 1-7) - 15 sp
  • MGL1KH201A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 1-7) - 15 sp
  • MGL1KH201B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4 (GLU 1- 7) - 15 sp
  • MGL5KH101A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1 (GLU 5-10) - 15 sp
  • MGL5KH101B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2 (GLU 5- 10) - 15 sp
  • MGL5KH201A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 5-10) - 15 sp
  • MGL5KH201B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4 (GLU 5- 10) - 15 sp

Årsstudiet består av 4 moduler (1-7 og 5-10) som gir både grunnleggende og videre opplæring skolefaget Kunst og håndverk. Modulene gir særlig innføring i områdene:

  • Leire og tre, harde og plastiske materialer
  • Tegning og bilde
  • Tekstilmaterialer

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne og kompetanse utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.

Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker i et bærekraftig perspektiv. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Fagdidaktikk og profesjonspraksis er en integrert del av arbeidet.

Egne erfaringer i faget skal utvikle studentene til gode veiledere for elevene i deres skapende prosesser og gi kunnskap i læringsformer som fremmer og støtter elevenes faglige utvikling.

Studiet er samlingsbasert med noen nettdager. I høstsemesteret er det tre obligatoriske samlinger à tre dager og en dag obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 1 og 2). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig. I vårsemesteret er det fire obligatoriske samlinger à to dager og to dager obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 3 og 4). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig.

Aktuelle arbeids- og undervisningsformer kan være:

  • forelesninger
  • seminar
  • veiledning
  • selvstudium og eget verkstedarbeid
  • muntlig presentasjon
  • skriftlig innlevering
  • oppgaver tilknyttet praksisfeltet
  • ekskursjon
Ca. 1600 timer. Dette inkluderer selvstudium knyttet til litteratur, forelesninger, seminar og andre organiserte læringsaktiviteter (varierende i omfang og karakter mellom ulike emner, se emnebeskrivelser) og eksamensforberedelser.

Arbeidskrav:

  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80% tilstedeværelse).
  • Mappeinnleveringer som inneholder praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon av prosessene. Generelle og kunstfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av denne dokumentasjonen.

Avsluttende vurdering:

Mappevurdering: Praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon presenteres i en eksamensutstilling

For mer detaljerte beskrivelser av arbeidskrav og avsluttende vurdering, se emnebeskrivelser.

Siden studiet er et årsstudium, er det ikke mulighet for utvekslingsopphold.
Kunst og håndverk årsstudium vil med noe tilleggspraksis kunne gi innpassing i grunnskolelærerutdanning 1.-7. eller 5.-10.trinn ved NLA Høgskolen.
Studiet er rettet inn mot undervisning i skolefaget Kunst og håndverk. Det legges vekt på både kunst- og håndverksfaglig kompetanse og didaktikk. Studiet er særlig godt egnet for dem som ønsker å få undervisningskompetanse i kunst- og håndverk og/eller videre studier innen lærerutdanning. Studiet bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen.
Norsk
Evaluering skjer i tråd med retningslinjene i NLA Høgskolens kvalitetssystem.
Studenter må regne med noen utgifter i forbindelse med ekskursjoner og materialforbruk.

Modul 1: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10).

Modul 2: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 4: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10).

Alle versjoner:
Årsstudium i kunst og håndverk (Kull: 2024Høst)