Årsstudium i kunst og håndverk
- Studieprogramkode:
- GLKH
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i kunst og håndverk
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
- har kunnskap om estetikk, formalestetiske virkemiddel og mangfold i kunstneriske og kulturelle ytringsformer
- har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
- har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer kan tolkes og brukes i skapende arbeid med barn og unge
- har kunnskap om barn og unges estetiske ytringsformer med tilhørende teorier om lek, kreativitet, opplevelse og estetiske læringsprosesser
- har kunnskap om gjeldende regler for opphavsrett, personvern og kildekritikk
- har kunnskap om hvordan man kan anvende grunnleggende ferdigheter og tilrettelegge for tilpasset opplæring for barn og unge i kunst- og håndverksfaget
- har kunnskap om idéutvikling og om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for forskning og utviklingsarbeid
- har kunnskap om hovedretninger innenfor kunst og formkultur til ulike tider, og hvordan disse kan tolkes ut fra innhold og estetiske virkemidler
- har kunnskap om ulike former for formidling, presentasjon og vurdering av egne og andres arbeid
- har kunnskap om hvordan man bygger og organiserer verksteder, og hvordan dette påvirker læring
Ferdigheter
Studenten
- kan vedlikeholde redskap, maskiner og annet utstyr, og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
- kan arbeide målrettet med idéutvikling, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser
- kan utnytte materialers egenskaper og kvaliteter, vise innsikt i egne skapende prosesser og anvende kunnskapen i undervisning- og utviklingsarbeid
- kan formidle valg av inspirasjonskilder, materialer, teknikker, verktøy virkemidler og læremidler
- kan formidle mangfoldet av lokal og global kunst og formkultur på varierte måter, og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
- kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
- kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter på kunst og håndverksfagets premisser
- kan gi læringsfremmende vurdering av elevers skapende prosesser og produkter
Generell kompetanse
Studenten
- har et bærekraftsperspektiv på valg av materialer, tema og arbeidsmåter
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i kunst og håndverk i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen
- kan gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- har erfaringsbasert kunnskap om hvordan estetisk skapende arbeid utfordrer sansene, engasjerer følelser og aktiverer forestillingsevne
- kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
- kan drive faglig og etisk forskning- og utviklingsarbeid
Ved oppstart velger studenten spesialisering for klassetrinn 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn gjennom følgende sammensetning av emner og praksis.
For 1-7:
HØST-semester:
MGL1KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.
MGL1KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.
VÅR-semester:
MGL1KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.
MGL1KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.
For 5-10:
HØST-semester:
MGL5KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.
MGL5KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.
VÅR-semester:
MGL5KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.
MGL5KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.
- MGL1KH101A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1 (GLU 1-7) - 15 sp
- MGL1KH101B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2 (GLU 1-7) - 15 sp
- MGL1KH201A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 1-7) - 15 sp
- MGL1KH201B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4 (GLU 1- 7) - 15 sp
- MGL5KH101A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1 (GLU 5-10) - 15 sp
- MGL5KH101B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2 (GLU 5- 10) - 15 sp
- MGL5KH201A - Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 5-10) - 15 sp
- MGL5KH201B - Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4 (GLU 5- 10) - 15 sp
Årsstudiet består av 4 moduler (1-7 og 5-10) som gir både grunnleggende og videre opplæring skolefaget Kunst og håndverk. Modulene gir særlig innføring i områdene:
- Leire og tre, harde og plastiske materialer
- Tegning og bilde
- Tekstilmaterialer
Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne og kompetanse utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.
Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker i et bærekraftig perspektiv. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Fagdidaktikk og profesjonspraksis er en integrert del av arbeidet.
Egne erfaringer i faget skal utvikle studentene til gode veiledere for elevene i deres skapende prosesser og gi kunnskap i læringsformer som fremmer og støtter elevenes faglige utvikling.
Studiet er samlingsbasert med noen nettdager. I høstsemesteret er det tre obligatoriske samlinger à tre dager og en dag obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 1 og 2). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig. I vårsemesteret er det fire obligatoriske samlinger à to dager og to dager obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 3 og 4). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig.
Aktuelle arbeids- og undervisningsformer kan være:
- forelesninger
- seminar
- veiledning
- selvstudium og eget verkstedarbeid
- muntlig presentasjon
- skriftlig innlevering
- oppgaver tilknyttet praksisfeltet
- ekskursjon
Arbeidskrav:
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80% tilstedeværelse).
- Mappeinnleveringer som inneholder praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon av prosessene. Generelle og kunstfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av denne dokumentasjonen.
Avsluttende vurdering:
Mappevurdering: Praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon presenteres i en eksamensutstilling
For mer detaljerte beskrivelser av arbeidskrav og avsluttende vurdering, se emnebeskrivelser.
Modul 1: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10).
Modul 2: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 4: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10).
Alle versjoner:
Årsstudium i kunst og håndverk (Kull: 2024Høst)