Årsstudium i Norsk 5.-10., nettbasert
- Studieprogramkode:
- GL5NOR-N
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i Norsk 5.-10., nettbasert
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Nettbasert
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om språklig mangfold og endring
- har kunnskap om samisk språk, litteratur og kultur
- har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og multimodale tekster, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangre og medium
- har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster fra fortid og samtid
- har kunnskap om lesing, skriving, muntlig kommunikasjon og digitale ferdigheter, med vekt på videreutvikling av grunnleggende ferdigheter
- har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre
- har kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
- kan bruke kunnskap om litteratur og språk i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur fra ulike perspektiv og for ulike formål
- kan vurdere og bruke ulike metoder og ny teknologi i den videre lese- og skriveopplæringen og i arbeidet med muntlige og digitale ferdigheter
- kan tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i norsk
- kan vurdere lese- og skriveferdigheter og kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker
- mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kan legge til rette for at elever videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og norskfagets rolle i tverrfaglig undervisning
- kan gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
(studiemodell)
Modulene går parallelt gjennom semesteret.
Det er også mulig å ta årsstudiet over to år med én modul pr semester over to år.
Høstsemester
|
Vårsemester
|
GL5NOR1AN: Norsk 1, 5-10, modul 1:
Å utforske litteratur
15 sp.
|
GL5NOR1BN: Norsk 1, 5-10, modul 2:
Språklig struktur og mangfold
15 sp.
|
GL5NOR2AN: Norsk 2, 5-10, modul 1:
Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse
15 sp.
|
GL5NOR2BN: Norsk 2, 5-10, modul 2:
Språk og litteratur i et historisk perspektiv
15 sp.
|
- GL5NOR1AN - Norsk 1, 5-10, modul 1: Å utforske litteratur - 15 sp
- GL5NOR1BN - Norsk 1, 5.-10. modul 2: Språklig struktur og mangfold - 15 sp
- GL5NOR2AN - Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse - 15 sp
- GL5NOR2BN - Norsk 2, 5.-10. modul 2: Språk og litteratur i et historisk perspektiv - 15 sp
Studiet har fire emner, hvert på 15 studiepoeng. De fire emnene har disse hovedområder:
GL5NOR1AN: Å utforske litteratur
- litteraturdidaktikk
- lesemotivasjon og leselyst
- barne- og ungdomslitteratur
- litteraturteori: analyse og tolkning av skjønnlitteratur og sakprosa
- nynorskdidaktikk – nynorsk som hovedmål og sidemål
GL5NOR1BN: Språklig struktur og mangfold
- språket som system
- språklig mangfold
- grunnleggende ferdigheter, med vekt på tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- lese- og skrivevansker
GL5NOR2AN: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse
- De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
- Digitale ferdigheter og kritisk literacy
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Dybdelæring og tverrfaglighet
- Norskfagets historie og egenart
GL5NOR2BN: Språk og litteratur i et historisk perspektiv
Litteratur
- Litteraturdidaktikk
- Episke, dramatiske og lyriske tekster
- Litterær sakprosa
- Litteraturhistorie
Språklig mangfold
- Språkdidaktikk
- Språkhistorie
- Talemål
- Nordiske språk og språk i Norden
- Nasjonale minoritetsspråk i Norge
Mer detaljert beskrivelse av studiet finnes i emnebeskrivelsene.
Arbeidskrav
I hvert emne er det obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg for eksamen. Se mer informasjon om arbeidskravene i de ulike emnebeskrivelsene.
Avsluttende vurdering
Studiet har både skriftlige og muntlige eksamensformer. Eksamensform for de enkelte emner fremgår i emnebeskrivelsene.
Studentene blir prøvd i begge målformer. Det er ikke anledning til fritak fra prøving i en av målformene.
Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.
Anbefalte forkunnskaper: God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2, modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2, modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.
Alle versjoner:
Årsstudium i Norsk 5.-10., nettbasert (Kull: 2024Høst)