Bachelor i idrettsvitenskap

Studieprogramkode:
BAIDV
Studieprogramnavn:
Bachelor i idrettsvitenskap
Kull:
2024 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst
Studieprogrammet gir praktisk, teoretisk og forskningsbasert kunnskap innen idrettsvitenskapelige fagområder. Den pedagogiske og dannende tilnærmingen i studiet er fremtredende, og kandidaten vil utvikle en etisk bevisst trener- og veilederrolle i friluftsliv og ulike idrettslige sammenhenger. Kandidaten vil videre få en bred forståelse av idrettsferdigheter, hvordan kroppen fungerer og påvirkes av trening og viktigheten av fysisk aktivitet og helse i et samfunnsperspektiv. Studiet gir videre en innføring i idrettsvitenskapelige forskningsmetoder og analyseprosesser, og inkluderer et selvstendig vitenskapelig arbeid innen et valgt fordypningsområde.
Generell studiekompetanse.
Det er krav om politiattest. jf. forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6. Søkere som tas opp på studiet, må legge frem gyldig politiattest ved studiestart for å kunne gjennomføre obligatorisk opplegg og aktiviteter blant barn og unge.

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om pedagogisk og fagdidaktisk teori og empiri med relevans for trener- og instruktørrollen, læring, ferdighetsutvikling og utviklingsprosesser i idretten, friluftsliv og ulike treningssammenhenger
  • har kunnskap om individuelle og lagidretter med utgangspunkt i læring og prestasjonsutvikling på individ og gruppenivå
  • har kunnskap om idrettspsykologiske forutsetninger og teoretiske perspektiver som ligger til grunn for utøvelse av idrettsaktivitet, prestasjon og fysisk aktivitet
  • har kunnskap om trening, helse og fysisk aktivitet i et samfunnsperspektiv og hvordan fysisk aktivitet kan tilpasses ulike grupper og individ
  • har bred kunnskap om menneskets fysiologi og anatomi, treningsadaptasjon og sammenhenger mellom ernæring, trening, prestasjon og fysisk aktivitet
  • har kjennskap til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og studiedesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og tilpasse allsidig fysisk aktivitet, organiserte idrettsformer eller friluftslivsaktiviteter for ulike målgrupper
  • kan kritisk reflektere over egen faglige yrkesutøvelse i ledelse av mangfoldige idretts-, trenings- og friluftslivsaktiviteter
  • kan anvende faglig kunnskap for å veilede andre med utgangspunkt i deres utøvelse av trener/instruktør- eller lederroller innen organisert idrett og trening
  • kan beherske relevante faglige verktøy for å måle, teste og analysere fysisk aktivitet og trening

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til ledelsespraksis i idrett og trening
  • har utviklet en selvreflekterende holdning til egen praksis og eget menneskelig vesen
  • evner å arbeide faglig og selvstendig med problemstillinger alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan sette seg inn i et fagfelt, kritisk vurdere faglitteratur, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling på en akademisk og reflektert måte
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i idrett, trening og ledelse, og kan diskutere disse i muntlig og skriftlig form

Bachelorprogrammet består av 180 studiepoeng og er normert til seks semester. Studiemodellen består av obligatoriske (105 studiepoeng) og valgfrie emner (60 studiepoeng), i tillegg til bacheloroppgave (15 studiepoeng).

Følgende emner i studieprogrammet er obligatoriske:

År 1

  • IDR101 Aktivitetslære (15 studiepoeng)
  • IDR102 Treningsfysiologi og anatomi (15 studiepoeng)

År 2

  • IDR106 Friluftsliv i ulike naturmiljø (15 studiepoeng)
  • IDR202 Treningslære (15 studiepoeng)

År 3

  • IDR205 Trenerrollen og trenerveiledning (15 studiepoeng)
  • IDR215 Vitenskapelig metode og forskningsdesign (15 studiepoeng)
  • IDR201 Ledelse i friluftsliv (15 studiepoeng)
  • IDR220 Bacheloroppgave (15 studiepoeng)

I tillegg tilbys det valgfrie emner (60 studiepoeng) i andre og fjerde semester som gir mulighet for utveksling (fjerde semester) eller fordypning i idrettsvitenskapelig emner eller fra andre fagområder med relevans for studieprogrammet. Studenten må velge to av tre valgfrie emner i andre semester. Gjenværende studenter i fjerde semester kan velge to emner i idrettsvitenskap, eller andre relevante emner ved annet studiested eller i et annet studieprogram ved NLA Høgskolen.

Valgfrie idrettsvitenskapelige emner i andre semester:

  • IDR103 Idrett og samfunn (15 studiepoeng)
  • IDR104 Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen (15 studiepoeng)
  • IDR105 Aktivitetsledelse (15 studiepoeng)

Valgfrie idrettsvitenskapelige emner i fjerde semester:

  • IDR203 Helse og fysisk aktivitet for alle (20 studiepoeng)
  • IDR204 Idrettspsykologi (10 studiepoeng)

Ikke alle valgemner tilbys hvert studieår.

Ved ledig kapasitet kan emnene som inngår i bachelorprogrammet også tilbys som enkeltemner.

  • IDR101 - Aktivitetslære - 15 sp
  • IDR102 - Treningsfysiologi og anatomi - 15 sp
  • IDR104 - Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen - 15 sp
  • IDR105 - Aktivitetsledelse - 15 sp
  • IDR106 - Friluftsliv i ulike naturmiljø - 15 sp
  • IDR202 - Treningslære - 15 sp
  • IDR203 - Fysisk aktivitet og helse for alle - 20 sp
  • IDR204 - Idrettspsykologi - 10 sp
Arbeids- og undervisningsformer i studiet inkluderer undervisning med veiledning, praksis, observasjon, rapport- og oppgaveskriving, prosjektarbeid, gruppe- og seminarundervisning, selvstudium og forelesninger. I flere av emnene vil arbeidsformer der man integrerer teoretiske perspektiv og praktiske aktiviteter stå sentralt. Undervisningen er organisert som heltidsstudium med krav om tilstedeværelse på campus, SAMMEN Fantoft, eller andre idrettsanlegg i Bergen og omegn. Undervisningsspråket er norsk, men noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Det er forventet at studentene arbeider minimum 36 timer i uken med studiene, inkludert undervisning, selvstudium og eksamen, for å oppnå læringsmålene. Studentene vil følges opp under studieløpet av faglærere og andre veiledere. Undervisningen vil bygge på relevant forsknings- og erfaringskunnskap, og studiet gir en innføring i idrettsvitenskapelig forsknings- og utviklingsarbeid. I flere av praktiske emnene er egenferdighet og praktisk-metodisk tilnærming sentralt i undervisningen. Studentene skal tilegne seg og utøve ulike ferdigheter i idretts- og friluftslivsaktiviteter, og forstå hvordan fagene kan formidles og tilpasses på ulike måter til ulike målgrupper. De praktiske emnene inneholder stor grad av aktivitet, og studiet stiller derfor krav til at studentene er i god fysisk form.

I løpet av bachelorprogrammet blir kandidaten vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, skriftlige og digitale oppgaver, muntlig eksamen, ferdighetstest, praktisk-metodisk arbeid, mappevurdering, bacheloroppgave, tilstedeværelse og deltakelse i planleggingsarbeid, ledelsespraksis, refleksjonsnotat, prosjektarbeid o.l.). Obligatoriske arbeidskrav i emnene blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Vurderingsformer på de enkelte emner er valgt for å best mulig kunne måle det læringsutbytte hvert emne skal gi. Det vil også være en utvikling i vurderingsformene gjennom studieprogrammet slik at det kreves stadig større selvstendig faglig innsikt og prestasjoner i løpet av studiet.

For de delene av studiet som studenten ikke kan, eller vanskelig kan tilegne seg gjennom selvstudium, er det fastsatt krav om studiedeltakelse (registrering av oppmøte). Arbeidskrav må være godkjent for å ha rett til å framstille seg til eksamen og få karakter i emnet (med mindre emneplanen har andre retningslinjer).

Bachelorprogrammet i idrettsvitenskap har et tydelig fokus på å anvende kunnskap og ferdigheter i praktisk arbeid med barn, unge og voksne i ulike idrettsaktiviteter, friluftsliv og innen trening. Det er praksis på vårsemesteret 1.året, 2. året og høstsemesteret 3. året. Studenten må levere inn en praksisrapport og -oppgave for godkjenning i de aktuelle emnene. Studenten vil få mulighet til å gjennomføre en praksis i organisert idrett, idrettsorganisasjoner, treningssenter eller andre virksomheter med fokus på fysisk aktivitet og helse. Det er forventet at studenten oppsøker og finner aktuelle praksisplasser på egenhånd førsteåret og andreåret, og som vil godkjennes av emneansvarlig. Studentene tildeles praksisplasser på tredjeåret etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser med avtale hos NLA. Det er også mulig å melde inn ønske om praksisplass utover dette som kan godkjennes i særskilte tilfeller. For å bli godkjent som praksisplass er man avhengig av at det er, eller blir knyttet, en godkjent mentor eller veileder til praksisplassen og andre krav i henhold til praksisavtale mellom NLA Høgskolen og virksomheten.
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) i idrettsvitenskap ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det er tilrettelagt for utveksling i fjerde semester. Gjennom ERASMUS+ har NLA Høgskolen finansieringsordninger for studentutveksling til universitet og høgskoler som tilbyr idrettsvitenskapelige emner i Spania og Finland. Vi har også bilaterale utvekslingsavtaler med andre internasjonale universiteter og høgskoler i USA og Australia. Mer informasjon finner du på nettsidene våre: https://www.nla.no/for-studenter/utveksling/hvor-kan-jeg-reise/
Studieprogrammet kan kvalifisere til opptak på flere masterstudier i idrettsvitenskap ved norske universitet og høgskoler som krever fordypning i idrettsfag på minimum 120 studiepoeng.
Bachelor i idrettsvitenskap gir en bred idrettsfaglig kompetanse som er relevant for flere offentlige og private sektorer i arbeidslivet, og i idretten. Utdanningen vil gjøre studentene kvalifiserte til å jobbe som: 
  • Trener og trenerveileder på alle alders- og prestasjonsnivå i idretten, inkludert landslag, og i friluftslivssammenhenger
  • Idrettspedagog- eller treningsveileder i frisklivssentraler, rehabiliteringsinstitusjoner eller lignende arbeid med folkehelse og fysisk aktivitet
  • Rådgiver, koordinator eller veileder i idretts- og særforbund og idrettskretser 
  • Idrettskonsulent, aktivitetsansvarlig og trener/veileder i offentlig sektor (kommune, fylke) 
  • Koordinator, fagansvarlig eller daglig leder i henholdsvis idrettslag, organisasjoner med fokus på idrett og fysisk aktivitet eller andre helseorganisasjoner 
  • Instruktør, personlig trener eller faglig leder i treningssenterbransjen 
  • Idrettskonsulent eller prosjektmedarbeider i frivillige organisasjoner lokalt, regionalt eller nasjonalt
Norsk.
Studiet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studiet forutsetter god fysisk og psykisk helse. Det må påregnes kostnader til personlig utstyr, ekskursjoner og studieturer i Norge og i utlandet.

Alle versjoner:
Bachelor i idrettsvitenskap (Kull: 2024Høst)