Bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
- Studieprogramkode:
- BAIML
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om hvordan en kan analysere bedriftens konkurransesituasjon og utvikle forretningsstrategier
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, ledes, strategier utvikles, hvordan økonomi styres og analyseres, samt kjennskap til viktige verktøy og informasjonssystemer innenfor økonomi, organisasjon, ledelse, entreprenørskap og innovasjon
- kjenner til grunnleggende teorier om kundeatferd i forbruker- og bedriftsmarkeder, og hvordan produkter og markedsføring kan tilpasses kundeatferden
- kjenner til noen viktige forsknings- og utviklingsarbeid innenfor de ulike emnene som inngår i studieplanen
- kjenner til sentrale teorier om bedrifts- og samfunnsøkonomi, foretaksetikk og samfunnsansvar
- har et bredt grunnlag i samfunnsvitenskapelige metoder, matematikk, statistikk og for økonomisk-administrative analyser
- kjenner til hvordan en kan søke etter relevant litteratur og annen informasjon innenfor de ulike fagområdene samt oppøve evnen til å orientere seg innen fag og forskningslitteratur
- kjenner til sentrale hovedtrekk ved den historiske utviklingen i det økonomisk og administrative fagområdet og betydningen det enkelte fagets egenart for organisasjons- og samfunnsliv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan vurdere og oversette regnskap til styringsinformasjon
- kan identifisere, integrere og håndtere sentrale yrkesetiske utfordringer og virkelighetsbilder i arbeidslivet på en faglig forsvarlig måte
- Kan reflektere over egne mål og verdier i rollen som arbeidstaker, leder eller eier av virksomheter, samt justere egen faglig utøvelse under veiledning
- Kan ved hjelp av ulike metoder stimulere, analysere, utvikle og iverksette innovasjon og entreprenørskap innenfor ulike virksomhetstyper
- Evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
- kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan ulike typer virksomheter bør organiseres og ledes
- kan analysere og forbedre markedsføringen i ulike virksomhetstyper
- kan analysere enkle samfunnsøkonomiske problemstillinger og kunne vise hvordan bedrifter inngår i den samfunnsøkonomiske utviklingen
- kan bruke regneark, presentasjonsverktøy, applikasjoner for regnskapsføring og analyse og analyseverktøy for internett-trafikk.
- kan anvende og presentere sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger blant annet innenfor foretaksetikk, bærekraft og samfunnsansvar, både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
- kan anvende faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på teoretiske og praktiske utfordringer, understøtte organisasjoners beslutninger og vurdere usikkerhet gjennom innsamling, analyse og bruk av primær- og sekundærdata
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ta del i utviklingen av ulike typer av organisasjoner
- har innsikt i hvordan etikk, verdier, menneskesyn og individuell karakter påvirker hverandre og preger atferden i økonomiske virksomheter
- har forståelse for hvordan kunnskap om internasjonalisering kan anvendes i utvikling av ulike organisasjoner
- kan vise analytiske evner og ha en faglig bredde som gjør kandidaten godt rustet til å møte utfordringer i arbeidslivet
- kan oppdatere seg på utviklingen innenfor innovasjon og ledelse
- kan drøfte ulike meninger og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan stimulere, utvikle og gjennomføre nyetablerings- og innovasjonsprosesser
Studiemodellen er at det er emner på 10 studiepoeng som undervises konsentrert og etter hverandre, med tre emner hvert semester. Alle emner med unntak av valg emnene i femte semester er obligatoriske. I tillegg undervises Etikk, identitet og ansvar-emnene gjennom hele studieåret både første året og tredjeåret samt at mentorordningen gjennomføres andreåret og tredjeåret.
I det femte semesteret er det valgemner og studentene oppfordres til å dra på utveksling. Det legges opp til tre valg i hver bolk slik at en selv kan velge ulike kombinasjoner. Det er mulig å velge engelske emner i hele femte semester slik at det også er mulig med innveksling. I sjette semester skriver studentene en bacheloroppgave under veiledning. Dette gjøres i et samspill med praktisk metodeundervisning. Det legges også opp til mulighet for å erstatte bacheloroppgaven med et praksisopphold for et begrenset antall studenter.
Studiet bygger på emner med faginnhold fra bedriftsøkonomi, organisasjon, ledelse, innovasjon, entreprenørskap, samfunnsøkonomi, etikk, samfunnsansvar, bærekraft og markedsføring. Etikk, identitet og ansvar-emnene følger en oppbygging der innledende emner fokuserer på studentens mål, verdier og selvforståelse, og hvor påfølgende emner bruker dette som grunnlag for å integrere mål og verdier og etiske resonnementer i innovasjons- og ledelsesemnene.
1.semester | HSM121 Innføring i organisasjon, ledelse og etikk, 10 stp | HSM122 Innføring i bedriftsøkonomi, 10 stp | HSM123 |
2.semester | HSM124 Finansregnskap og regnskapsanalyse 10 stp | HSM125 Entreprenørskap og innovasjon, 10 stp | HSM126 Innføring i statistikk med forskningsmetode, 10stp |
3.semester | HSM221 Strategi, samfunnsansvar og bærekraft, 10 stp | IML221 Entrepreneurship laboratory, 10 stp | IML222 Digital marketing ,10 stp |
4.semester | IML223 Samfunnsøkonomi og bærekraft, 10 stp | IML224 Kreativitet, innovasjon og ledelse, 10 stp | HSM222 Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft, 10 stp |
5.semester | Valgperiode 1, 10 stp | Valgperiode 2, 10 stp | Valgperiode 3, 10 stp |
HSM241 Digitalization and process management | HSM243 Public policy, administration and incentives for entrepreneurship and innovation | HSM245 Leadership and organization development | |
ØKAD221 Investering og finansiering | |||
HSM242 Krakk og kriser |
| ØKAD222 Matematikk for økonomer ,10 stp | |
Utveksling | Utveksling | Utveksling | |
6.semester | HSM291 Samfunnsvitenskapelig metode og bacheloroppgave, 20 stp eller | HSM223 Etikk, identitet og ansvar 2, 10 stp | |
HSM292 Praksis med metode, 20 stp |
- HSM121 - Innføring i organisasjon, ledelse og etikk - 10 sp
- HSM122 - Innføring i bedriftsøkonomi - 10 sp
- HSM123 - Etikk, identitet og ansvar 1 - 10 sp
- HSM124 - Finansregnskap og regnskapsanalyse - 10 sp
- HSM125 - Entreprenørskap og innovasjon - 10 sp
- HSM126 - Innføring i statistikk med forskningsmetode - 10 sp
- HSM221 - Strategi, samfunnsansvar og bærekraft - 10 sp
- HSM222 - Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft - 10 sp
- HSM223 - Etikk, identitet og ansvar 2 - 10 sp
- HSM241 - Digitalisering og prosessledelse - 10 sp
- HSM242 - Krakk og kriser - 10 sp
- HSM243 - Offentlig politikk, administrasjon og virkemidler i entreprenørskap og innovasjon - 10 sp
- HSM245 - Ledelse og organisasjonsutvikling - 10 sp
- HSM291 - Samfunnsvitenskapelig metode og bacheloroppgave - 20 sp
- HSM292 - Praksis med metode - 20 sp
- IML221 - Entreprenørskapslaboratorium - 10 sp
- IML222 - Digital markedsføring - 10 sp
- IML223 - Innføring i samfunnsøkonomi og bærekraft - 10 sp
- IML224 - Kreativitet, innovasjon og ledelse - 10 sp
- ØKAD221 - Investering og finansiering - 10 sp
- ØKAD222 - Matematikk for økonomer - 10 sp
Undervisningen inneholder sentrale emner som inngår i økonomisk administrative bachelorstudier som bedriftsøkonomi, administrative fag (inkludert organisasjonsfag, markedsføring, entreprenørskap) samfunnsøkonomi, etikk, samfunnsansvar og bærekraft, samt metodefag.
Undervisning i entreprenørskap og innovasjon er spesielt vektlagt i dette studiet og omfatter både entreprenørskap og innovasjon i kommersielle og ideelle organisasjoner. Studiet gir grunnleggende ferdigheter i hvordan entreprenørskap og innovasjon kan stimuleres både i velutviklede og underutviklede markeder.
Etikk, og spesielt foretaksetikk, er et sentralt tema gjennom hele studiet i flere emner. Studiet inneholder to emner i Etikk, identitet og ansvar. Disse emnene skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. Etikk, identitet og ansvar utgjør til sammen 20 studiepoeng. For å skape kontinuitet gjennom hele studiet, inngår litt av dette området i strategifaget i tredje semester.
I tillegg til de emnene som eksplisitt tar for seg ledelsesteorier, går ledelsesrelaterte temaer igjen i mer enn halvparten av emnene som tilbys. Spesielt Etikk, identitet og ansvar vil utruste studentene til lederroller.
I flere emner og brukes problembasert læring med praksisnære oppgaver. Der utfordres studentene til å bruke ulike teorier til å løse aktuelle utfordringer knyttet til innovasjon og entreprenørskap i reelle kommersielle og ideelle virksomheter.
I de ulike emnene vil koblingen til FOU framgå på flere måter. Litteraturen som brukes er forskningsbasert med referanser til sentrale forskningskilder. Undervisere vil trekke på egen forskning i mange av emnene og i bacheloroppgaven og blant annet metoderelaterte emner vil studentene bli eksponert for og til dels delta i enkle FOU-aktiviteter.
Studiet har varierte arbeids - og undervisningsformer. Fordi intensjonen er å integrere etikk i flere emner og styrke studentenes danning, legges det opp til mye samhandling mellom lærere og studenter, mellom studenter og mentorer (se nedenfor) og studentene imellom. For å kunne gjøre dette og for å kunne få en mer problembasert undervisning kreves det oppmøte fra studentene. Oppmøtekravet på hele studiet settes derfor til 80%
Gjennom studiet vil studentene møte undervisningsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ekskursjoner og presentasjoner.
I 2. og 3. semester legges det opp til frivillige studieturer knyttet til emnene i disse semestrene. I 2. semester arrangeres det en frivillig studietur med søkelys på økonomi og handel i velutviklede markeder, som tar opp flere av emnene studentene har møtt og vil møte i studiet.
I 3. semester arrangeres en lengre tur til mindre utviklede markeder fortrinnsvis i Afrika. Turen har søkelys på entreprenørskap og arbeid i frivillige/ideelle organisasjoner.
Studenten får tildelt hver sin mentor i 2. og 3. studieår. I møte med mentor vil studentene bli utfordret i forhold til egenutvikling, samtidig som de får et nærmere innblikk i praksisfeltet.
Alle emner har 80% oppmøte som et obligatorisk arbeidskrav.
Se emneplan for hvert enkelt emne for mer informasjon om arbeidskrav og eksamensformer.
Arbeidskrav må være bestått for å kunne ta eksamen.
I emnet Entrepreneurship Laboratory skal studentene arbeide med utvikling av en reell forretningsidé med en entreprenør eller egne forretningsideer.
Alternativt kan bacheloroppgaven etter søknad byttes med et praksisopphold i bedrift med en kort skriftlig rapport.
Denne praksisen kan gjennomføres i Norge eller i enkelte utvalgte andre land.
På bachelorprogrammet i innovasjon, markedsføring og ledelse er det faglig anbefalt å reise på utveksling i femte semester.
Det er mulighet for studieturer til utlandet i 2. semester og 3.semester
Praksis istedenfor bacheloroppgaven kan gjennomføres i utlandet til utvalgte land etter søknad.
Flere av emnene i graden foreleses på engelsk med muligheter for utenlandske studenter for å komme på utveksling. Gjennom forelesere fra ulike deler av verden og utenlandske studenter på utveksling som medstudenter i klasserommet, vil studenten jevnlig få internasjonale impulser igjennom studiet.
Dette studiet er mangfoldig, fleksibelt og attraktivt i arbeidsmarkedet. Alle bedrifter, institusjoner og frivillige organisasjoner trenger ansatte med økonomisk og administrativ forståelse.
Dermed vil dette studiet gi kunnskap som er nyttig uansett hvilken arbeidsplass kandidaten måtte ønske. En lærer blant annet om bedriftsøkonomi, organisering, markedsføring, analysearbeid mv. Dette studiet gir mange muligheter for jobb, både i Norge og utlandet. Som medarbeider og beslutningstager i en bedrift trenger man en økonomisk forståelse. Eksempler på yrker som studiet gir grunnlag for kan være: entreprenør, markedsfører, prosjektleder, økonomisk rådgiver, saksbehandler, konsulent, strategi og forretningsleder, m.v.
Alle versjoner:
Bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse (Kull: 2024Høst)