Årsstudium i interkulturell kompetanse

Studieprogramkode:
3IKS
Studieprogramnavn:
Årsstudium i interkulturell kompetanse
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Kristiansand
Studiepoeng:
60 poeng
Grad:
Årsstudium
Oppstart:
Høst
I vårt flerkulturelle samfunn og i en verden som stadig blir mer globalisert er det viktig med interkulturell kompetanse. Denne kompetansen er relevant for mange yrker i privat, offentlig og frivillighetssektor.

Årsstudiet i interkulturell kompetanse er aktuelt i kombinasjon med annen utdanning for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan være i skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.

Årsstudenter kan fortsette på bachelor i interkulturell kompetanse. Bachelor i interkulturell kompetanse kvalifiserer til søknad til master i interkulturelle studier og andre relevante mastergrader.

Generell studiekompetanse.
Norsk.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturelle perspektiv på globale prosesser
  • kunnskap om majoritets- og minoritetsprosesser og identitet, makt og tilhørighet
  • kjennskap til muligheter og utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt og sosialt mangfold internasjonalt og i dagens Norge; som for eksempel mangfold, norskhet, integrering og rasialisering
  • kunnskap om utvikling og endring av samfunn, religion og kultur i et kritisk globalt perspektiv
  • kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser, diskriminering, rasisme og ekstremisme, makt og avmakt
  • kjennskap til relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende faglig kunnskap til å beskrive, belyse og analysere interkulturelle problemstillinger; inkludert hvordan man selv er posisjonert
  • anvende introduserte faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
  • finne og henvise til relevant faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle anliggender

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i sentrale interkulturelle anliggender, og forståelse av samspillet mellom mennesker i et flerkulturelt perspektiv
  • har innsikt i etiske problemstillinger i interkulturelt perspektiv
  • kan formidle faglige tema, både skriftlig og muntlig, på en kultursensitiv og selvreflektiv måte

Årsstudiet i interkulturell kompetanse er tverrfaglig med faglig forankring i sosialantropologi, sosiologi, kommunikasjonsteori, historie, og religionsvitenskap. Prefikset inter- i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Første semesteret har fokus på interkulturell kompetanse og mangfold og det flerkulturelle Norge. I andre semester er fokus på interkulturelle forskningsmetoder. I tillegg har studentene en valgmulighet der hovedfokuset i emnene er å ha praksis og/eller regionalt fokus.

Studieårets oppbygging vil bidra til å skape et helhetlig blikk på mennesker, samfunn og samhandling. Årsstudiet har fokus teori, empiri og praksis for å gi studentene grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle kontekst og oppøve ferdigheter og kompetanse til å være bidragsytere i en interkulturell sammenheng.

Semester

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

1. semester

IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

15 sp*

IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge

15 sp *

2. semester

IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder

15 sp*

Valgfri spesialisering

15 sp*

Valgfri spesialisering (15 sp), velg ett av emnene:

  • IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika (15 sp)**
  • IKS107N Regional og tematisk spesialisering (15 sp)***

* Obligatorisk emne.

** IKS104 starter opp i høstsemesteret med oppmelding tidlig høst, og ca 20 timer obligatorisk undervisning (i form av webinarer og arbeidskravsoppgave) i høstsemesteret og et par webinar før avreise i vårsemesteret. Det er obligatorisk studieopphold i vårsemesteret (ca. fire uker, som regel i første del av semesteret). Emnet har begrenset med plasser og campusstudenter gis prioritet.

*** Nettemne.

Undervisningen varierer mellom forelesninger, seminarer (bla. om arbeidslivsrelevans), gruppearbeid, ekskursjoner, innleveringer, omvendt klasseromsundervisning, og individuell veiledning. Det er mulig å velge emne med studieopphold (IKS104).
1600 timer

I løpet av årsstudiet blir studentene vurdert gjennom ulike eksamensformer: hjemmeeksamen, oppgaveinnlevering og skriftlig skoleeksamen.

I enkelte emner er det obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene er pedagogiske verktøy i prosessen mot å oppnå læringsutbyttet og må være godkjent for å ta eksamen i emnet (med mindre emneplanen har andre retningslinjer).

Eksamen vurderes med en gradert skala fra A til F der A er best og F er ikke bestått, eller med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Norsk
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Noe undervisning kan foregå på engelsk. Dette gjelder spesielt på studieopphold (IKS104). Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.

Alle versjoner:
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2025Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2024Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2023Høst)