Årsstudium i interkulturell kompetanse
- Studieprogramkode:
- IKS
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i interkulturell kompetanse
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Årsstudiet i interkulturell kompetanse i kombinasjon med annen utdanning er relevant for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan være i skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.
Årsstudenter kan fortsette på bachelor i interkulturell kompetanse. Bachelor i interkulturell kompetanse kvalifiserer til å søke opptak til master i interkulturelle studier og andre relevante mastergrader.
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturelle perspektiv på globale prosesser
- kunnskap om majoritets- og minoritetsprosesser og identitet, makt og tilhørighet
- kjennskap til muligheter og utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt og sosialt mangfold internasjonalt og i dagens Norge, som for eksempel mangdold, norskhet, integrering og rasialisering
- kunnskap om utvikling og endring av samfunn, religion og kultur i et kritisk globalt perspektiv
- kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser, diskriminering, rasisme og ekstremisme, makt og avmakt
- kjennskap til relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende faglig kunnskap til å beskrive, belyse og analysere interkulturelle problemstillinger; inkludert hvordan man selv er posisjonert
- anvende introduserte faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
- finne og henvise til relevant faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle anliggender
- kan formulere spørsmål, innlede til diskusjon og drøfte selvstendig i gruppe med medstudenter og faglærer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i sentrale interkulturelle anliggender, og forståelse av samspillet mellom mennesker i et flerkulturelt perspektiv
- har innsikt i etiske problemstillinger i interkulturelt perspektiv
- kan formidle faglige tema, både skriftlig og muntlig, på en kultursensitiv og selvreflektiv måte
Årsstudiet i interkulturell kompetanse er tverrfaglig med faglig forankring i sosialantropologi, sosiologi, kommunikasjonsteori, historie, og religionsvitenskap. Prefikset inter- i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Første semesteret har fokus på interkulturell kompetanse og mangfold og det flerkulturelle Norge. I andre semester er fokus på interkulturelle forskningsmetoder. I tillegg har studentene en valgmulighet der hovedfokuset i emnene er å ha praksis og/eller regionalt fokus.
Studiets oppbygging bidrar til å skape et helhetlig blikk på samhandling mellom mennesker i samfunn. Årsstudiet har fokus på teori, empiri og praksis for å gi studentene grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle kontekst og oppøve ferdigheter og kompetanse til å være bidragsytere i en interkulturell sammenheng.
Alle emnene er obligatoriske.
Semester
|
Emnekode
Emnetittel
|
Studie-poeng
|
Emnekode
Emnetittel
|
Studie-poeng
|
1. semester
|
IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
|
15 sp
|
IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge
|
15 sp
|
2. semester
|
IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder
|
15 sp
|
Valgfri spesialisering
|
15 sp
|
Valgfri spesialisering (15 sp), velg ett av emnene:
- IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika (15 sp)*
- IKS105 Regional spesialisering: Palestina og Israel (15 sp)**
- IKS106 Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge (15 sp)**
* IKS104 starter opp i høstsemesteret med oppmelding tidlig høst, og ca 20 timer obligatorisk undervisning (i form av webinarer og arbeidskravsoppgave) i høstsemesteret og et par webinar før avreise i vårsemesteret. Det er obligatorisk studieopphold i vårsemesteret (ca. fire uker, som regel i første del av semesteret). Emnet har begrenset med plasser og campusstudenter gis prioritet.
** Emnet tilbys kun dersom det er nok studenter.
I løpet av årsstudiet blir studentene vurdert gjennom ulike eksamensformer: hjemmeeksamen, oppgaveinnlevering og skriftlig skoleeksamen.
I enkelte emner er det obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene er pedagogiske verktøy i prosessen mot å oppnå læringsutbyttet og må være godkjent for å ta eksamen i emnet (med mindre emneplanen har andre retningslinjer).
Eksamen vurderes med en gradert skala fra A til F der A er best og F er ikke bestått, eller med bestått/ikke bestått. Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Alle versjoner:
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2025Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2024Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2023Høst)