Årsstudium i interkulturell kompetanse

Studieprogramkode:
IKS
Studieprogramnavn:
Årsstudium i interkulturell kompetanse
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
60 poeng
Grad:
Årsstudium
Oppstart:
Høst
I vårt flerkulturelle samfunn og i en verden som stadig blir mer globalisert, er det viktig med interkulturell kompetanse. Denne kompetansen er relevant for mange yrker i privat, offentlig og frivillighetssektor.

Årsstudiet i interkulturell kompetanse i kombinasjon med annen utdanning er relevant for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan være i skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.

Årsstudenter kan fortsette på bachelor i interkulturell kompetanse. Bachelor i interkulturell kompetanse kvalifiserer til å søke opptak til master i interkulturelle studier og andre relevante mastergrader.

Generell studiekompetanse.
Norsk.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om interkulturell kompetanse og interkulturelle perspektiv på globale prosesser
  • kunnskap om majoritets- og minoritetsprosesser og identitet, makt og tilhørighet
  • kjennskap til muligheter og utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt og sosialt mangfold internasjonalt og i dagens Norge, som for eksempel mangdold, norskhet, integrering og rasialisering
  • kunnskap om utvikling og endring av samfunn, religion og kultur i et kritisk globalt perspektiv
  • kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser, diskriminering, rasisme og ekstremisme, makt og avmakt
  • kjennskap til relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende faglig kunnskap til å beskrive, belyse og analysere interkulturelle problemstillinger; inkludert hvordan man selv er posisjonert
  • anvende introduserte faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder, samt faglige formidlingsformer i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
  • finne og henvise til relevant faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle anliggender
  • kan formulere spørsmål, innlede til diskusjon og drøfte selvstendig i gruppe med medstudenter og faglærer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i sentrale interkulturelle anliggender, og forståelse av samspillet mellom mennesker i et flerkulturelt perspektiv
  • har innsikt i etiske problemstillinger i interkulturelt perspektiv
  • kan formidle faglige tema, både skriftlig og muntlig, på en kultursensitiv og selvreflektiv måte

Årsstudiet i interkulturell kompetanse er tverrfaglig med faglig forankring i sosialantropologi, sosiologi, kommunikasjonsteori, historie, og religionsvitenskap. Prefikset inter- i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Første semesteret har fokus på interkulturell kompetanse og mangfold og det flerkulturelle Norge. I andre semester er fokus på interkulturelle forskningsmetoder. I tillegg har studentene en valgmulighet der hovedfokuset i emnene er å ha praksis og/eller regionalt fokus.

Studiets oppbygging bidrar til å skape et helhetlig blikk på samhandling mellom mennesker i samfunn. Årsstudiet har fokus på teori, empiri og praksis for å gi studentene grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle kontekst og oppøve ferdigheter og kompetanse til å være bidragsytere i en interkulturell sammenheng.

Alle emnene er obligatoriske.

Semester

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

1. semester

IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

15 sp

IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge

15 sp

2. semester

IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder

15 sp

Valgfri spesialisering

15 sp

Valgfri spesialisering (15 sp), velg ett av emnene:

  • IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika (15 sp)*
  • IKS105 Regional spesialisering: Palestina og Israel (15 sp)**
  • IKS106 Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge (15 sp)**

* IKS104 starter opp i høstsemesteret med oppmelding tidlig høst, og ca 20 timer obligatorisk undervisning (i form av webinarer og arbeidskravsoppgave) i høstsemesteret og et par webinar før avreise i vårsemesteret. Det er obligatorisk studieopphold i vårsemesteret (ca. fire uker, som regel i første del av semesteret). Emnet har begrenset med plasser og campusstudenter gis prioritet.

** Emnet tilbys kun dersom det er nok studenter.

Undervisningen varierer mellom forelesninger, seminarer (bl.a. om arbeidslivsrelevans), gruppearbeid, ekskursjoner, innleveringer, omvendt klasseromsundervisning, og individuell veiledning. Det er mulighet for å velge emne med studieopphold (IKS104).
1600 timer

I løpet av årsstudiet blir studentene vurdert gjennom ulike eksamensformer: hjemmeeksamen, oppgaveinnlevering og skriftlig skoleeksamen.

I enkelte emner er det obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene er pedagogiske verktøy i prosessen mot å oppnå læringsutbyttet og må være godkjent for å ta eksamen i emnet (med mindre emneplanen har andre retningslinjer).

Eksamen vurderes med en gradert skala fra A til F der A er best og F er ikke bestått, eller med bestått/ikke bestått. Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Norsk.
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Noe undervisning kan foregå på engelsk. Dette gjelder spesielt på studieopphold (IKS104). Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.

Alle versjoner:
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2025Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2024Høst)
Årsstudium i interkulturell kompetanse (Kull: 2023Høst)