Årsstudium i kunst og håndverk

Studieprogramkode:
GLKH
Studieprogramnavn:
Årsstudium i kunst og håndverk
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
60 poeng
Grad:
Årsstudium
Oppstart:
Høst
Med utgangspunkt i NLA Høgskolens verdigrunnlag, formål, samfunnsoppdrag og danningstradisjon skal studiet gi undervisningskompetanse i kunst og håndverksfaget på barne- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Studiet skal bidra til studentenes faglige kunnskap og danning innenfor kunst og håndverk.

Studiet er rettet inn mot undervisning i skolefaget Kunst og håndverk. Det legges vekt på både kunst- og håndverksfaglig kompetanse og didaktikk. Studiet er særlig godt egnet for dem som ønsker å få undervisningskompetanse i kunst- og håndverk og/eller videre studier innen lærerutdanning. Studiet bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen.

Kunst og håndverk årsstudium vil med noe tilleggspraksis kunne gi innpassing i grunnskolelærerutdanning 1.-7. eller 5.-10.trinn ved NLA Høgskolen.

Studiet er rettet inn mot studenter med interesse for innføringsstudier i kunst og håndverk som del av eller i tillegg til en lærerutdanning. Studiet er også relevant for studenter med generell interesse for kunst og håndverksfaget.
Generell studiekompetanse
Norsk
Det er krav om politiattest (jf. Forskrift til universitets- og høyskoleloven).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
  • har kunnskap om estetikk, formalestetiske virkemiddel og mangfold i kunstneriske og kulturelle ytringsformer
  • har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
  • har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer kan tolkes og brukes i skapende arbeid med barn og unge
  • har kunnskap om barn og unges estetiske ytringsformer med tilhørende teorier om lek, kreativitet, opplevelse og estetiske læringsprosesser
  • har kunnskap om gjeldende regler for opphavsrett, personvern og kildekritikk
  • har kunnskap om hvordan man kan anvende grunnleggende ferdigheter og tilrettelegge for tilpasset opplæring for barn og unge i kunst- og håndverksfaget
  • har kunnskap om idéutvikling og om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for forskning og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor kunst og formkultur til ulike tider, og hvordan disse kan tolkes ut fra innhold og estetiske virkemidler
  • har kunnskap om ulike former for formidling, presentasjon og vurdering av egne og andres arbeid
  • har kunnskap om hvordan man bygger og organiserer verksteder, og hvordan dette påvirker læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan vedlikeholde redskap, maskiner og annet utstyr, og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
  • kan arbeide målrettet med idéutvikling, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser
  • kan utnytte materialers egenskaper og kvaliteter, vise innsikt i egne skapende prosesser og anvende kunnskapen i undervisning- og utviklingsarbeid
  • kan formidle valg av inspirasjonskilder, materialer, teknikker, verktøy virkemidler og læremidler
  • kan formidle mangfoldet av lokal og global kunst og formkultur på varierte måter, og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
  • kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
  • kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter på kunst og håndverksfagets premisser
  • kan gi læringsfremmende vurdering av elevers skapende prosesser og produkter

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bærekraftsperspektiv på valg av materialer, tema og arbeidsmåter
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i kunst og håndverk i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen
  • kan gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • har erfaringsbasert kunnskap om hvordan estetisk skapende arbeid utfordrer sansene, engasjerer følelser og aktiverer forestillingsevne
  • kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
  • kan drive faglig og etisk forskning- og utviklingsarbeid

Årsstudiet består av 4 moduler (1-7 og 5-10) som gir både grunnleggende og videre opplæring skolefaget Kunst og håndverk. Modulene gir særlig innføring i områdene:

  • Leire og tre, harde og plastiske materialer
  • Tegning og bilde
  • Tekstilmaterialer

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne og kompetanse utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.

Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker i et bærekraftig perspektiv. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Fagdidaktikk og profesjonspraksis er en integrert del av arbeidet.

Egne erfaringer i faget skal utvikle studentene til gode veiledere for elevene i deres skapende prosesser og gi kunnskap i læringsformer som fremmer og støtter elevenes faglige utvikling.

Ved oppstart velger studenten spesialisering for klassetrinn 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn gjennom følgende sammensetning av emner og praksis.

For 1-7:

HØST-semester:

MGL1KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.

MGL1KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.

VÅR-semester:

MGL1KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.

MGL1KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.

For 5-10:

HØST-semester:

MGL5KH101A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 1, 15 stp.

MGL5KH101B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 2, 15 stp.

VÅR-semester:

MGL5KH201A: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3, 15 stp.

MGL5KH201B: Kunst og håndverk: Tegning, bilde og tekstilmaterialer. Modul 4, 15 stp.

Modul 1: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (1-7 og 5-10).

Modul 2: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10) må gjennomføres før modul 4: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (1-7 og 5-10).

Studiet er samlingsbasert med noen nettdager. I høstsemesteret er det tre obligatoriske samlinger à tre dager og en dag obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 1 og 2). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig. I vårsemesteret er det fire obligatoriske samlinger à to dager og to dager obligatorisk nettsamling i hver modul (modul 3 og 4). I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig.

Aktuelle arbeids- og undervisningsformer kan være:

  • forelesninger
  • seminar
  • veiledning
  • selvstudium og eget verkstedarbeid
  • muntlig presentasjon
  • skriftlig innlevering
  • oppgaver tilknyttet praksisfeltet
  • ekskursjon
Ca. 1600 timer. Dette inkluderer selvstudium knyttet til litteratur, forelesninger, seminar og andre organiserte læringsaktiviteter (varierende i omfang og karakter mellom ulike emner, se emnebeskrivelser) og eksamensforberedelser.

Arbeidskrav:

  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80% tilstedeværelse).
  • Mappeinnleveringer som inneholder praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon av prosessene. Generelle og kunstfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av denne dokumentasjonen.

Avsluttende vurdering:

Mappevurdering: Praktiske oppgaver med skriftlig og visuell dokumentasjon presenteres i en eksamensutstilling

For mer detaljerte beskrivelser av arbeidskrav og avsluttende vurdering, se emnebeskrivelser.

Norsk
Siden studiet er et årsstudium, er det ikke mulighet for utvekslingsopphold.
Evaluering skjer i tråd med retningslinjene i NLA Høgskolens kvalitetssystem.
Studenter må regne med noen utgifter i forbindelse med ekskursjoner og materialforbruk.

Alle versjoner:
Årsstudium i kunst og håndverk (Kull: 2025Høst)
Årsstudium i kunst og håndverk (Kull: 2024Høst)