Årsstudium i naturfag
- Studieprogramkode:
- 4GLNAT
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i naturfag
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Studiet er rettet inn mot undervisning i skolefaget naturfag og det legges vekt på både naturfaglige og naturfagdidaktiske tema. Studiet er særlig godt egnet for dem som ønsker å få undervisningskompetanse i naturfag, og/eller videre studier innen lærerutdanningene. Studiet bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen.
Årsstudium i naturfag vil med noe tilleggspraksis, kunne gi innpassing i grunnskolelærerutdanning ved NLA Høgskolen.
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har bred kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag innen vurdering, begrepsdanning, kritisk tenkning, argumentasjon og utforskende arbeidsmåter
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- har omfattende kunnskap om mangfoldet i norske økosystemer og viktige prosesser i disse har kunnskap om atomers oppbygning og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- har kunnskap om Jordas oppbygning og geologiske prosesser
- har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon og grunnleggende genetikk
- har kunnskap om viktige systemer i menneskekroppen og menneskets utvikling
- har kunnskap om grunnleggende sammenhenger i klassisk mekanikk, inkludert elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om universet, solsystemet og årstidsvekslinger, samt myter og sagn knyttet til himmelfenomener
- har helhetlig kunnskap om naturens prosesser, konsekvenser av menneskets påvirkning på naturen, bærekraftig utvikling og hvordan man kan arbeide med slike problemstillinger i grunnskolen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning i grunnskolen, forankret i naturfagdidaktisk forsking, teori og praksis
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter, tverr-/flerfaglig undervisning og tilpasset opplæring
- kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning og anvende dette i undervisning og i samtale med kollegaer
- kan veilede elever i praktisk arbeid og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for grunnskolen som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Årsstudiet i naturfag er rettet inn mot grunnskolelærerutdanningen og følgende temaområder går inn i studiet:
- Mangfoldet i naturen
- Kropp og helse
- Fysikk og teknologi
- Kjemi
- Naturfagdidaktikk
- Bærekraftig utvikling
Studiet har oppstart i høstsemesteret. Deler av studiet har felles undervisning med heltidsstudenter i grunnskolelærerutdanningen.
Årsstudiet består av fire emner som samlet utgjør Naturfag 1 og Naturfag 2 iht. Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning. Studentene velger trinnretning 1–7 eller 5–10 ved oppstart.
Naturfag 1, modul A (15 studiepoeng) og Naturfag 1, modul B (15 studiepoeng) undervises i høstsemesteret, og gir en grunnleggende innføring i naturfagene og deres didaktikk.
Naturfag 2, modul A (15 studiepoeng) og Naturfag 2, modul B (15 studiepoeng) undervises i vårsemesteret, og bygger på Naturfag 1. Emnene gir en dypere innføring i naturfagene og deres didaktikk, med særlig henblikk på mellom- og ungdomstrinnet.
A-modulene har hovedvekt på læreplanens kjerneelementer "Jorda og livet på jorda" og "Kropp og helse".
B-modulene har hovedvekt på læreplanens kjerneelementer "Energi og materie" og "Teknologi".
Det siste kjerneelementet i læreplanen, "Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter", inngår i begge moduler, sammen med praktiske tilnærminger til undervisning og naturfagenes didaktikk.
Heltidsstudenter tar Naturfag 1, begge moduler i høstsemesteret og Naturfag 2, begge moduler i vårsemesteret.
Deltidsstudenter tar Naturfag 1, modul A første høstsemester og Naturfag 2, modul A første vårsemester. Tilsvarende tar de Naturfag 1, modul B andre høstsemester og Naturfag 2, modul B andre vårsemester.
- 4MGL1NA101A - Naturfag 1 1.-7. trinn, modul A - 15 sp
- 4MGL1NA101B - Naturfag 1 1.-7. trinn, modul B - 15 sp
- 4MGL1NA201A - Naturfag 2 1.-7. trinn, modul A - 15 sp
- 4MGL1NA201B - Naturfag 2 1.-7. trinn, modul B - 15 sp
- 4MGL5NA101A - Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A - 15 sp
- 4MGL5NA101B - Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B - 15 sp
- 4MGL5NA201A - Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A - 15 sp
- 4MGL5NA201B - Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B - 15 sp
Arbeidsformene er praktisk arbeid i laboratorium og felt, ekskursjon, prosjektarbeid, forelesninger, seminar og nettleksjoner, selvstudium, oppgaveskriving, utarbeidelse av rapporter og bruk av digitale læremidler og ressurser.
Det er krav om obligatorisk fremmøte til enkelte læringsaktiviteter. Kravene fremgår av emnebeskrivelse og undervisningsplan.
For hvert av emnene Naturfag 1, modul A og Naturfag 1, modul B: individuell, skriftlig eksamen av varighet 3 timer.
For hvert av emnene Naturfag 2, modul A og Naturfag 2, modul B: individuell, muntlig eksamen av varighet 20-30 minutter.
Se emneplanene for detaljer.
Alle versjoner:
Årsstudium i naturfag (Kull: 2025Høst)