Bachelor i idrettsvitenskap
- Studieprogramkode:
- BAIDV
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i idrettsvitenskap
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Bachelor i idrettsvitenskap gir en bred idrettsfaglig kompetanse som er relevant for flere offentlige og private sektorer i arbeidslivet, og i idretten. Utdanningen vil gjøre studentene kvalifiserte til å jobbe som:
- Trener og trenerveileder på alle alders- og prestasjonsnivå i idretten, inkludert landslag, og i friluftslivssammenhenger
- Idrettspedagog- eller treningsveileder i frisklivssentraler, rehabiliteringsinstitusjoner eller lignende arbeid med folkehelse og fysisk aktivitet
- Rådgiver, koordinator eller veileder i idretts- og særforbund og idrettskretser
- Idrettskonsulent, aktivitetsansvarlig og trener/veileder i offentlig sektor (kommune, fylke)
- Koordinator, fagansvarlig eller daglig leder i henholdsvis idrettslag, organisasjoner med fokus på idrett og fysisk aktivitet eller andre helseorganisasjoner
- Instruktør, personlig trener eller faglig leder i treningssenterbransjen
- Idrettskonsulent eller prosjektmedarbeider i frivillige organisasjoner lokalt, regionalt eller nasjonalt
Studieprogrammet kan kvalifisere til opptak på flere masterstudier i idrettsvitenskap ved norske universitet og høgskoler som krever fordypning i idrettsfag på minimum 120 studiepoeng.
Generell studiekompetanse.
Dersom det er ledige plasser, kan de som tidligere har bestått årsstudium i idrett/idrettsvitenskap søke opptak direkte til det andre året av bachelorprogrammet. Studenter som har tatt idrett årsstudium ved NLA Høgskolen vil bli prioritert.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om pedagogisk og fagdidaktisk teori og empiri med relevans for trener- og instruktørrollen, læring, ferdighetsutvikling og utviklingsprosesser i idretten, friluftsliv og ulike treningssammenhenger
- har kunnskap om individuelle og lagidretter med utgangspunkt i læring og prestasjonsutvikling på individ og gruppenivå
- har kunnskap om idrettspsykologiske forutsetninger og teoretiske perspektiver som ligger til grunn for utøvelse av idrettsaktivitet, prestasjon og fysisk aktivitet
- har kunnskap om trening, helse og fysisk aktivitet i et samfunnsperspektiv og hvordan fysisk aktivitet kan tilpasses ulike grupper og individ
- har bred kunnskap om menneskets fysiologi og anatomi, treningsadaptasjon og sammenhenger mellom ernæring, trening, prestasjon og fysisk aktivitet
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og studiedesign
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og tilpasse allsidig fysisk aktivitet, organiserte idrettsformer eller friluftslivsaktiviteter for ulike målgrupper
- kan kritisk reflektere over egen faglige yrkesutøvelse i ledelse av mangfoldige idretts-, trenings- og friluftslivsaktiviteter
- kan anvende faglig kunnskap for å veilede andre med utgangspunkt i deres utøvelse av trener/instruktør- eller lederroller innen organisert idrett og trening
- kan beherske relevante faglige verktøy for å måle, teste og analysere fysisk aktivitet og trening
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til ledelsespraksis i idrett og trening
- har utviklet en selvreflekterende holdning til egen praksis og eget menneskelig vesen
- evner å arbeide faglig og selvstendig med problemstillinger alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan sette seg inn i et fagfelt, kritisk vurdere faglitteratur, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling på en akademisk og reflektert måte
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i idrett, trening og ledelse, og kan diskutere disse i muntlig og skriftlig form
Bachelorprogrammet består av 180 studiepoeng og er normert til seks semester. Studiemodellen består av følgende emner:
År 1
IDR101 Aktivitetslære (15 studiepoeng)
IDR102 Treningsfysiologi og anatomi (15 studiepoeng)
IDR104 Idrettspedagogikk, ferdighetsutvikling og trenerrollen (15 studiepoeng)
IDR105 Aktivitetsledelse (15 studiepoeng)
År 2
IDR106 Friluftsliv i ulike naturmiljø (15 studiepoeng)
IDR202 Treningslære (15 studiepoeng)
IDR203 Helse og fysisk aktivitet for alle (20 studiepoeng)
IDR204 Idrettspsykologi (10 studiepoeng)
År 3
IDR205 Trenerrollen og trenerveiledning (15 studiepoeng)
IDR215 Vitenskapelig metode og forskningsdesign (15 studiepoeng)
IDR201 Ledelse i friluftsliv (15 studiepoeng)
IDR220 Bacheloroppgave (15 studiepoeng)
I fjerde semester er det mulighet for utveksling i idrettsvitenskapelige emner eller andre fagområder med relevans for studieprogrammet. Gjenværende studenter i fjerde semester velger enten to emner i idrettsvitenskap, eller andre relevante emner ved NLA Høgskolen eller ved andre studiesteder.
Ved ledig kapasitet kan emnene som inngår i bachelorprogrammet også tilbys som enkeltemner.
I løpet av bachelorprogrammet blir kandidaten vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, skriftlige og digitale oppgaver, muntlig eksamen, ferdighetstest, praktisk-metodisk arbeid, mappevurdering, bacheloroppgave, tilstedeværelse og deltakelse i planleggingsarbeid, ledelsespraksis, refleksjonsnotat, prosjektarbeid o.l.). Obligatoriske arbeidskrav i emnene blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Vurderingsformer på de enkelte emner er valgt for å best mulig kunne måle det læringsutbytte hvert emne skal gi. Det vil også være en utvikling i vurderingsformene gjennom studieprogrammet slik at det kreves stadig større selvstendig faglig innsikt og prestasjoner i løpet av studiet.
For de delene av studiet som studenten ikke kan, eller vanskelig kan tilegne seg gjennom selvstudium, er det fastsatt krav om studiedeltakelse (registrering av oppmøte). Arbeidskrav må være godkjent for å ha rett til å framstille seg til eksamen og få karakter i emnet (med mindre emneplanen har andre retningslinjer).
Alle versjoner:
Bachelor i idrettsvitenskap (Kull: 2025Høst)
Bachelor i idrettsvitenskap (Kull: 2024Høst)