Bachelor i interkulturell kompetanse

Studieprogramkode:
3BAIKS
Studieprogramnavn:
Bachelor i interkulturell kompetanse
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Kristiansand
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst
Bachelor i interkulturell kompetanse.
I vårt flerkulturelle samfunn og i en verden som stadig blir mer globalisert er det viktig med interkulturell kompetanse for god kommunikasjon og samhandling. Denne kompetansen er relevant for mange yrker i privat, offentlig og frivillighetssektor.

Bachelor i interkulturell kompetanse er en god utdannelse for å arbeide med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan gjelde offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, misjon eller næringsliv. Bachelorgraden kan også kombineres med andre årsstudier eller utdanninger og er relevant innen skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller andre.

Bachelor i interkulturell kompetanse kan gi muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din. Bacheloren fungerer dessuten godt i kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.

Bachelorgrad i interkulturell kompetanse gir faglig grunnlag for å søke opptak til NLA Høgskolens master i interkultelle studier. Studenter med en bachelorgrad i interkulturell kompetanse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.

Generell studiekompetanse.
Norsk.
Kan være et krav dersom studenten tar valgemnet IKS Interkulturell kompetanse i praksis og praksisstedet krever politiattest.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt mangfold, sosial ulikhet og interkulturell samhandling i skiftende kontekster
  • har bred kunnskap om interkulturell kommunikasjon og om forholdet mellom språk, makt og mening i flerkulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i interkulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, etnisitet, klasse og kjønn
  • har bred kunnskap om sosial ulikhet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, majoritets- og minoritetsspørsmål, diskriminering og rasisme, makt og avmakt
  • har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon
  • kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid innen det interkulturelle fagfeltet og dets anvendelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere interkulturelle problemstillinger og anvende interkulturell teoriske perspektiv og kvalitativ metode i tråd med akademiske og forskningsetiske krav og retningslinjer
  • kan tolke, reflektere over og analysere interkulturelle situasjoner og samhandlingsforløp og framstille dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere eget og andres kulturelle utgangspunkt og engasjere seg i interkulturell dialog og samhandling også når dette utfordrer egne forutsetninger
  • har evne til å finne konstruktive løsninger på utfordringer og bruke mulighetsrommet som interkulturell samhandling og kommunikasjon innebærer
  • kan finne, vurdere og henvise til faglitteratur og anvende denne til å analysere og drøfte interkulturelle problemstillinger på en etisk og faglig relevant måte
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
  • kan reflektere over egen og andres faglige praksis og justere denne under veiledning
  • kan formulere spørsmål, innlede til diskusjon og drøfte selvstendig i gruppe med medstudenter og faglærer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende innsikt i interkulturelle problemstillinger, teoretiske perspektiv og metoder og reflektere over muligheter og utfordringer slik disse kommer til uttrykk i flerkulturelle sammenhenger
  • kan foreslå kreative og konstruktive løsninger på interkulturelle muligheter og utfordringer
  • kan kommunisere inkluderende og kultursensitivt
  • kan formidle sentralt fagstoff, inkludert akademiske tekster, skriftlig og muntlig og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i gruppe, i tråd med akademiske og forskningsetiske krav og retningslinjer

I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell kompetanse relevant og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell kompetanse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.

Bachelor i interkulturell kompetanse er tverrfaglig og har faglig forankring i sosialantropologi, sosiologi, kommunikasjonsteori, historie, og religionsvitenskap. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle.

Gjennom bachelorstudiet skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, muligheter og utfordringer på en analytisk, reflekterende, nyansert og faglig forankret måte. Målet er å fremme meningsfull samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teoretiske perspektiv, arbeidslivsrelevant fokus, praktiske øvelser og mulighet for studieoppholdopphold i utlandet og praksisemne.

Bachelorgraden består av 180 studiepoeng, og er satt sammen av obligatoriske emner (totalt 90 studiepoeng) og valgfrie emner (totalt 90 studiepoeng).

Følgende emner er obligatoriske og utgjør fordypningen i interkulturell kompetanse:

  • Årsstudium i interkulturell kompetanse (60 sp)
  • IKS220 Interkulturell kompetanse: Fordypning (15 sp)
  • IKS292 Bacheloroppgave i interkulturell kompetanse (15 sp)

90 av studiepoengene er frie studiepoeng (valgfrie emner) og gir mulighet til utveksling, fordypning i andre IKS-emner eller emner fra andre fagområder.

Anbefalt studieløp:

Semester

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

Emnekode 

Emnetittel

Studie-poeng

1. semester

IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

15 sp*

IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge

15 sp *

2. semester

IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder

15 sp*

Valgfri spesialisering

15 sp*

3. semester

IKS220 Interkulturell kompetanse: Fordypning

15 sp*

Valgfritt emne

15 sp

4. semester

Utveksling (30 sp) eller valgfrie studiepoeng (30 sp)**

 

 

 

5. semester

IKS226 Interkulturell kompetanse i praksis

(30 sp)**

 

 

6. semester

IKS292 Bacheloroppgave i interkulturell kompetanse

15 sp*

Valgfritt emne

15 sp

Valgfri spesialisering (15 sp), velg ett av emnene:

  • IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika (15 sp)***
  • IKS107N Regional og tematisk spesialisering (15 sp)

* Obligatorisk emne.

** Valgfrie emner kan være fra NLA eller andre institusjoner.

***IKS104 starter opp i høstsemesteret med oppmelding tidlig høst, og ca 20 timer undervisning i høstsemesteret. Det er obligatorisk studieopphold i vårsemesteret (ca. fire uker) og begrenset antall plasser.

Mulige valgfrie emner interkulturelle studier:

  • IKS183N Etikk, identitet og ansvar 1
  • IKS184N Etikk, identitet og ansvar 2
Studenten må ha bestått eller fått godkjent arbeidskrav i emner tilsvarende minimum 45 studiepoeng fra første år for å kunne meldes opp til undervisning og vurdering i det obligatoriske emnet IKS220 Interkulturell kompetanse: Fordypning på 200-nivå.
Forelesninger, seminarer (bl.a. om arbeidslivsrelevans), ekskursjoner, nettleksjoner, selvstudium og gruppearbeid. Veiledningssamtaler både i forhold til oppgaveskriving og praksis. I tillegg er det mulighet for studieopphold og etnografisk feltarbeid.
1600 timer per studieår (fulltid).

Arbeidskrav og eksamen i emnene i studieprogrammet varierer og kan for eksempel være case-oppgaver individuelt eller i grupper, skriftlig skoleeksamen, skriftlig hjemmeeksamen individuelt eller i grupper, muntlig presentasjon individuelt eller i grupper, refleksjonslogger, oppgaveløsning og annet.

Alle emner har 80% oppmøte som et obligatorisk arbeidskrav. Se emneplan for hvert enkelt emne for mer informasjon om arbeidskrav og eksamensformer.

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.

Norsk.
Det er mulig å søke opptak på IKS226 Interkulturell kompetanse i praksis i femte semester.

På bachelorprogrammet i interkulturelle studier er det faglig anbefalt å reise på utveksling i fjerde og/eller femte semester. Studieplanen gir mulighet for ett eller to semester med utveksling. NLA har utvekslingsavtaler med universiteter og høgskoler over hele verden. Mer informasjon om anbefalte utvekslingsmuligheter finnes på NLAs nettsider om utveksling.

Studenten vil gjennom studiet motta og bearbeide internasjonale impulser. Studenter kan være med på studietur. Det er internasjonale gjesteforelesere, litteratur og faglig ressurser på engelsk. I tillegg er det mulighet til utenlandspraksis og/eller feltarbeid i utlandet.

Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Noe undervisning kan foregå på engelsk. Dette gjelder spesielt på studieopphold (IKS104) og valgemner på engelsk. Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.

Alle versjoner:
Bachelor i interkulturell kompetanse (Kull: 2025Høst)
Bachelor i interkulturell kompetanse (Kull: 2024Høst)
Bachelor i interkulturell kompetanse (Kull: 2023Høst)