Bachelor i spesialpedagogikk
- Studieprogramkode:
- BASPES
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk vektlegger å dyktiggjøre studentene til å ivareta mennesker, igjennom hele livsløpet, med behov for tilrettelegging for læring og utvikling.
Ved fullført utdanning skal studenten ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som grunnlag for spesialpedagogisk arbeid og oppgaver. I studiet vektlegges også å utvikle en etisk bevissthet rundt ansvaret det er å arbeide med sårbare og marginaliserte grupper. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som spesialpedagoger i møte med utsatte og sårbare barn, unge og voksne.
Bachelor i spesialpedagogikk kan kombineres med andre akademiske studier. Bachelorstudiet kvalifiserer for opptak til masterutdanning i spesialpedagogikk, både ved NLA Høgskolen og en rekke andre institusjoner. For ansatte i barnehage og skole med lærerutdanning er spesialpedagogikk en videreutdanning som gir både formell og reell kompetanse.
Studiet kan forberede for oppgaver som ledere i frivillig barne- og ungdomsarbeid, og det er aktuelt for personale innen skoleadministrasjon og pedagogisk utviklingsarbeid i kommuner, fylkeskommuner og statlige organ. En bachelor i spesialpedagogikk vil være relevant for arbeidsoppgaver og miljøarbeid innenfor ulike organisasjoner og institusjoner på flere samfunnsområder, som for eksempel skole og skolefritidsordning, barnehage, bofellesskap, ungdomsarbeid, asylmottak, arbeidstrening, kriminalomsorg m.m.
Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor det spesialpedagogiske fagområdet, både i et individ og systemperspektiv
- har bred kunnskap om ulike pedagogiske tradisjoner om syn på læring og utvikling, forståelse av grunnleggende prinsipper som ligger til grunn for spesialpedagogisk arbeid og virksomhet med hensyn til: oppdragelse og undervisning, utdanning og danning
- har inngående kunnskap de ulike hjelpeinstansenes rolle og funksjon, om saksgang og planarbeid, lovgrunnlag og rettigheter knyttet til barn og unge med rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
- har kjennskap til forsking og utviklingsarbeid for barn og unge med funksjonsnedsettelser, ulik kulturell bakgrunn og vanskelige livssituasjoner både i et historisk og dagsaktuelt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sine erfaringer og kunnskaper i kritiske drøftinger av spesialpedagogiske utfordringer og dilemma i et mangfoldig og inkluderende samfunn
- kan reflektere over profesjon- og forskningsetiske spørsmål og dilemmaer i møte med barn, unge og voksne og deres foresatte/pårørende
- kan drøfte og vurdere det ansvar og den rolle og funksjon de ulike hjelpeinstansene har overfor sårbare grupper av barn, unge og voksne
- kan anvende kunnskap om individuell opplæringsplan og individuell plan (IP)
- kan kritisk vurdere og anvende relevant fag- og forskningslitteratur til å diskutere relevante spesialpedagogiske problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og vurdere varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter med bakgrunn i fagområdet og bidra til utvikling av god praksis innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knyttet til inkludering i barnehage og skole av barn og unge med minoritetsspråk og / eller barn og unge med særskilte behov
- har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knyttet til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
- har utviklet evne til faglig utvikling, vilje til nytenkning og innovasjon innen det spesialpedagogiske fagområdet
Semester
|
Emner
|
Studiepoeng
|
Forklaring
|
1 – høst
|
P120 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære
P258 Mangfold og inkludering
|
20
|
Obligatorisk
|
2 – vår
|
P121 Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie
P122 Familiepedagogikk
|
20
|
Obligatorisk
|
3 – høst
|
EX101 Examen philosophicum
EX102 Examen facultatum
P264 Spesialpedagogikk i et systemperspektiv
|
10
10
10
|
Obligatorisk
Obligatorisk
Obligatorisk
|
4 – vår
|
P261 Grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid
P262 Spesialpedagogisk arbeid - med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser
|
15
|
Obligatorisk
|
5 – høst
|
Mulighet for utveksling
Andre pedagogikk-emner ved NLA
Frie studiepoeng ved NLA
Frie studiepoeng fra annet studiested
|
30
30
30
30
|
Anbefalt
Anbefalt
Mulig
Mulig
|
6 – vår
|
P270 Metode i pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
P292 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk
|
15
|
Obligatorisk
|
Undervisningen vil bli organisert som forelesninger med innlagte gruppeaktiviteter. Det blir oppfordret til selvstudier og samarbeid mellom studentene i smågrupper (kollokviegrupper).
Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav.
Alle versjoner:
Bachelor i spesialpedagogikk (Kull: 2025Høst)