Bachelor i spesialpedagogikk

Studieprogramkode:
BASPES
Studieprogramnavn:
Bachelor i spesialpedagogikk
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst

Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk vektlegger å dyktiggjøre studentene til å ivareta mennesker, igjennom hele livsløpet, med behov for tilrettelegging for læring og utvikling.

Ved fullført utdanning skal studenten ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som grunnlag for spesialpedagogisk arbeid og oppgaver. I studiet vektlegges også å utvikle en etisk bevissthet rundt ansvaret det er å arbeide med sårbare og marginaliserte grupper. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som spesialpedagoger i møte med utsatte og sårbare barn, unge og voksne.

Bachelor i spesialpedagogikk kan kombineres med andre akademiske studier. Bachelorstudiet kvalifiserer for opptak til masterutdanning i spesialpedagogikk, både ved NLA Høgskolen og en rekke andre institusjoner. For ansatte i barnehage og skole med lærerutdanning er spesialpedagogikk en videreutdanning som gir både formell og reell kompetanse.

Studiet kan forberede for oppgaver som ledere i frivillig barne- og ungdomsarbeid, og det er aktuelt for personale innen skoleadministrasjon og pedagogisk utviklingsarbeid i kommuner, fylkeskommuner og statlige organ. En bachelor i spesialpedagogikk vil være relevant for arbeidsoppgaver og miljøarbeid innenfor ulike organisasjoner og institusjoner på flere samfunnsområder, som for eksempel skole og skolefritidsordning, barnehage, bofellesskap, ungdomsarbeid, asylmottak, arbeidstrening, kriminalomsorg m.m.

Studiet i spesialpedagogikk henvender seg til alle som vil arbeide med et inkluderende mangfold og med mennesker som behøver hjelp og tilrettelegging med læring og utvikling.
Generell studiekompetanse.
Norsk og/eller skandinaviske språk.
Det er krav om skikkethetsvurdering jf. Universitets og høgskoleloven § 12-3.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor det spesialpedagogiske fagområdet, både i et individ og systemperspektiv
  • har bred kunnskap om ulike pedagogiske tradisjoner om syn på læring og utvikling, forståelse av grunnleggende prinsipper som ligger til grunn for spesialpedagogisk arbeid og virksomhet med hensyn til: oppdragelse og undervisning, utdanning og danning
  • har inngående kunnskap de ulike hjelpeinstansenes rolle og funksjon, om saksgang og planarbeid, lovgrunnlag og rettigheter knyttet til barn og unge med rett til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
  • har kjennskap til forsking og utviklingsarbeid for barn og unge med funksjonsnedsettelser, ulik kulturell bakgrunn og vanskelige livssituasjoner både i et historisk og dagsaktuelt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende sine erfaringer og kunnskaper i kritiske drøftinger av spesialpedagogiske utfordringer og dilemma i et mangfoldig og inkluderende samfunn
  • kan reflektere over profesjon- og forskningsetiske spørsmål og dilemmaer i møte med barn, unge og voksne og deres foresatte/pårørende
  • kan drøfte og vurdere det ansvar og den rolle og funksjon de ulike hjelpeinstansene har overfor sårbare grupper av barn, unge og voksne
  • kan anvende kunnskap om individuell opplæringsplan og individuell plan (IP)
  • kan kritisk vurdere og anvende relevant fag- og forskningslitteratur til å diskutere relevante spesialpedagogiske problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og vurdere varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter med bakgrunn i fagområdet og bidra til utvikling av god praksis innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knyttet til inkludering i barnehage og skole av barn og unge med minoritetsspråk og / eller barn og unge med særskilte behov
  • har innsikt i og kan formidle sentralt fagstoff knyttet til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring
  • har utviklet evne til faglig utvikling, vilje til nytenkning og innovasjon innen det spesialpedagogiske fagområdet
Sentralt i studiet er forskningsbasert kunnskap om inkludering, funksjonsnedsettelser, vansker knyttet til læring, utvikling og atferd, kommunikasjon, oppdragelse og danning, tverrfaglig samarbeid og forebygging. I studiet vektlegges verdibaserte spørsmål knyttet til menneskeverd og likeverd. Studiet skal utfordre studentene til å reflektere over utviklingstrekk ved samfunnets mangfold og forholdene for ulike sårbare grupper, de verdier og tradisjoner vi bør bygge på og føre videre, og de spesifikke oppgaver og utfordringer som samfunnet står overfor med tanke på utsatte individer og grupper.

Semester

Emner

Studiepoeng

Forklaring

1 – høst

P120 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære

P258 Mangfold og inkludering

20


10

Obligatorisk


Obligatorisk

2 – vår

P121 Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie

P122 Familiepedagogikk

20


10

Obligatorisk


Obligatorisk

3 – høst

EX101 Examen philosophicum

EX102 Examen facultatum

P264 Spesialpedagogikk i et systemperspektiv

10

10

10

Obligatorisk

Obligatorisk

Obligatorisk

4 – vår

P261 Grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid

P262 Spesialpedagogisk arbeid - med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser

15


15

 

Obligatorisk


Obligatorisk

5 – høst

Mulighet for utveksling

Andre pedagogikk-emner ved NLA

Frie studiepoeng ved NLA

Frie studiepoeng fra annet studiested

30

30

30

30

Anbefalt

Anbefalt

Mulig

Mulig

6 – vår

P270 Metode i pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid

P292 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk

15


15

Obligatorisk


Obligatorisk

Det er krav om at studenten har bestått enkelte emner for å fortsette på andre emner i studieprogrammet. Se de enkelte emneplanene for mer informasjon.

Undervisningen vil bli organisert som forelesninger med innlagte gruppeaktiviteter. Det blir oppfordret til selvstudier og samarbeid mellom studentene i smågrupper (kollokviegrupper).

Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav.

1650 timer per år - totalt 4950 timer.
Minst én individuell prøve som del av hvert emne. Prøveformen varierer fra emne til emne. Det kan være skriftlig eller muntlig skoleeksamen, en hjemmeoppgave/logg eller en rapport. Dersom ikke annet er nevnt, blir karakterskalaen A-F benyttet.
Norsk, skandinaviske språk, engelsk etter søknad.
På bachelorprogrammet i spesialpedagogikk er det faglig anbefalt å reise på utveksling i femte semester. NLA har utvekslingsavtaler med universiteter og høgskoler over hele verden. Mer informasjon om anbefalte utvekslingsmuligheter finnes på NLAs nettsider om utveksling.
Studiet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Alle versjoner:
Bachelor i spesialpedagogikk (Kull: 2025Høst)