Master i pedagogikk

Studieprogramkode:
MAPEDA-D
Studieprogramnavn:
Master i pedagogikk
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
120 poeng
Grad:
Mastergrad iht §3, 2 år
Oppstart:
Høst

Pedagogikkstudiet kan fungere både som allmenndanning, forberedelser til en rekke ulike yrker, og som kvalifiserende for pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. En spesialisering i allmenn pedagogikk danner grunnlag for stillinger innen:

  • Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet
  • Offentlig pedagogisk utredning- og utviklingsarbeid
  • Pedagogisk rådgiver innen offentlig og privat sektor
  • Veiledning og omsorgsarbeid
  • Pedagogisk formidling (f.eks. for museer, medieorganisasjoner, eller religiøse organisasjoner)
  • Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til pedagogikk og utdanning

Bestått master i pedagogikk gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk.

Studenter som ønsker et fordypet vitenskapelig studium av allmenn pedagogikk med tanke på et arbeid som forsker, rådgiver, underviser, eller en annen tjeneste innen barnehage, skole, kirkelig virksomhet eller samfunnet generelt.
  • En bachelorgrad der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår som del av graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene.
  • Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 stp.), samt 40 studiepoeng av pedagogikkemner med best karakter, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre.
Norsk
P270 Metode i forsknings- og utviklingsarbeid eller tilsvarende.

Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om allmennpedagogikk, og spesialisert kunnskap i det området som masteroppgaven omhandler;
  • har inngående kunnskap om læring og organisering av pedagogisk virksomhet;
  • har inngående kunnskap om læreplanteori og danningsideal;
  • kan anvende kunnskap om allmennpedagogikk på nye området innen pedagogisk forskning og praksis, samt i pedagogiske oppgaver i hjemmet, arbeid og fritid;
  • kan analysere og ta stilling til allmennpedagogiske problemstillinger og verdispørsmål.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;
  • kan analysere, begrunne og reflektere over grunnlagsproblemer og verdivalg innen oppdragelse og undervisning;
  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor allmennpedagogikk;
  • kan bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte;
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid innenfor allmennpedagogikk, i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan drøfte aktuelle allmennpedagogiske grunnlagsproblemer på en kritisk og selvkritisk måte;
  • kan formidle egen og andre forskning, og behersker fagområdets uttrykksformer;
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor allmennpedagogikken, både med spesialister og til allmennheten;
  • kan arbeide i tråd med vitenskapelig tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning;
  • kan utfordre egen tradisjon og kunnskap, og bidra til nytenkning og innovasjon innenfor allmennpedagogikk;
  • kan bidra kritisk og konstruktivt til å møte lokale, nasjonale, og globale utfordringer.

Master i pedagogikk består av to fellesemner (P302 og P303), og to fordypningsemner i allmennpedagogikk (P320 og P321). Fellesemnene omhandler pedagogisk filosofi og vitenskapsteori, mens fordypningsemnene dekker temaer som:

  • Pedagogisk sosiologi
  • Pedagogisk psykologi
  • Læreplanteori og didaktikk
  • Danningsideal og kunnskapssyn
  • Læring og motivasjon
  • Språk og meningsdanning
  • Verdier i opplæringen
  • Pedagogikkens oppgave i møte med globale utfordringer

Studiet er verdi-basert og praksis-orientert, og vektlegger grunnlagsspørsmål i pedagogikken.

Semester

Emne

Høst 1

P302

Vår 1

P320

Høst 2

P303

Vår 2

P321

Høst 3

P3Pro

Vår 3

P3Pro

PMAS

Høst 4

PMAS

Vår 4

PMAS

 

P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp.

P320 Kunnskap, læring, verdier og holdninger i individ- og samfunnsperspektiv, 15 stp.

P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp.

P321 Læreplan, verdier, og samfunn, 15 stp.

P3PRO Prosjektplan, 20 stp.

PMAS Masteroppgave i pedagogikk, 40 stp

Masterstudiet i pedagogikk er samlingsbasert og omfatter 120 studiepoeng (stp.). Det går over 8 semestre.
Varierte vurderingsformer benyttes. Se under de ulike emnebeskrivelsene.
Norsk
Ingen.
Studenten vil gjennom studiet jobbe med globale temaer, og motta og bearbeide internasjonale impulser.

Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.

Alle versjoner:
Master i pedagogikk (Kull: 2025Høst)