Master i pedagogikk
- Studieprogramkode:
- MAPEDA-D
- Studieprogramnavn:
- Master i pedagogikk
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 120 poeng
- Grad:
- Mastergrad iht §3, 2 år
- Oppstart:
- Høst
Pedagogikkstudiet kan fungere både som allmenndanning, forberedelser til en rekke ulike yrker, og som kvalifiserende for pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. En spesialisering i allmenn pedagogikk danner grunnlag for stillinger innen:
- Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet
- Offentlig pedagogisk utredning- og utviklingsarbeid
- Pedagogisk rådgiver innen offentlig og privat sektor
- Veiledning og omsorgsarbeid
- Pedagogisk formidling (f.eks. for museer, medieorganisasjoner, eller religiøse organisasjoner)
- Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til pedagogikk og utdanning
Bestått master i pedagogikk gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk.
- En bachelorgrad der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår som del av graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene.
- Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 stp.), samt 40 studiepoeng av pedagogikkemner med best karakter, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre.
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om allmennpedagogikk, og spesialisert kunnskap i det området som masteroppgaven omhandler;
- har inngående kunnskap om læring og organisering av pedagogisk virksomhet;
- har inngående kunnskap om læreplanteori og danningsideal;
- kan anvende kunnskap om allmennpedagogikk på nye området innen pedagogisk forskning og praksis, samt i pedagogiske oppgaver i hjemmet, arbeid og fritid;
- kan analysere og ta stilling til allmennpedagogiske problemstillinger og verdispørsmål.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;
- kan analysere, begrunne og reflektere over grunnlagsproblemer og verdivalg innen oppdragelse og undervisning;
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor allmennpedagogikk;
- kan bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte;
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid innenfor allmennpedagogikk, i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte aktuelle allmennpedagogiske grunnlagsproblemer på en kritisk og selvkritisk måte;
- kan formidle egen og andre forskning, og behersker fagområdets uttrykksformer;
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor allmennpedagogikken, både med spesialister og til allmennheten;
- kan arbeide i tråd med vitenskapelig tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning;
- kan utfordre egen tradisjon og kunnskap, og bidra til nytenkning og innovasjon innenfor allmennpedagogikk;
- kan bidra kritisk og konstruktivt til å møte lokale, nasjonale, og globale utfordringer.
Master i pedagogikk består av to fellesemner (P302 og P303), og to fordypningsemner i allmennpedagogikk (P320 og P321). Fellesemnene omhandler pedagogisk filosofi og vitenskapsteori, mens fordypningsemnene dekker temaer som:
- Pedagogisk sosiologi
- Pedagogisk psykologi
- Læreplanteori og didaktikk
- Danningsideal og kunnskapssyn
- Læring og motivasjon
- Språk og meningsdanning
- Verdier i opplæringen
- Pedagogikkens oppgave i møte med globale utfordringer
Studiet er verdi-basert og praksis-orientert, og vektlegger grunnlagsspørsmål i pedagogikken.
Semester | Emne |
Høst 1 | P302 |
Vår 1 | P320 |
Høst 2 | P303 |
Vår 2 | P321 |
Høst 3 | P3Pro |
Vår 3 | P3Pro PMAS |
Høst 4 | PMAS |
Vår 4 | PMAS |
P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp.
P320 Kunnskap, læring, verdier og holdninger i individ- og samfunnsperspektiv, 15 stp.
P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp.
P321 Læreplan, verdier, og samfunn, 15 stp.
P3PRO Prosjektplan, 20 stp.
PMAS Masteroppgave i pedagogikk, 40 stp
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.
Alle versjoner:
Master i pedagogikk (Kull: 2025Høst)