Master i pedagogikk
- Studieprogramkode:
- MAPEDA
- Studieprogramnavn:
- Master i pedagogikk
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 120 poeng
- Grad:
- Mastergrad iht §3, 2 år
- Oppstart:
- Høst
Pedagoger spiller en sentral rolle i samfunnet, og med en mastergrad i pedagogikk vil du være en ettertraktet kandidat til en rekke ulike yrker. En master i pedagogikk danner grunnlag for stillinger innen:
- Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet
- Offentlig pedagogisk utredning- og utviklingsarbeid
- Pedagogisk rådgiver innen offentlig og privat sektor
- Veiledning og omsorgsarbeid
- Pedagogisk formidling (f. eks. for museer, medieorganisasjoner, eller religiøse organisasjoner)
- Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til pedagogikk og utdanning
…og mye mer.
Bestått master i pedagogikk gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk.
- En bachelorgrad der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår som del av graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene.
- Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 stp.), samt 40 studiepoeng av pedagogikkemner med best karakter, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre.
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om allmennpedagogikk, og spesialisert kunnskap i det området som masteroppgaven omhandler;
- har inngående kunnskap om læring og organisering av pedagogisk virksomhet;
- har inngående kunnskap om læreplanteori og danningsideal;
- kan anvende kunnskap om allmennpedagogikk på nye området innen pedagogisk forskning og praksis, samt i pedagogiske oppgaver i hjemmet, arbeid og fritid;
- kan analysere og ta stilling til allmennpedagogiske problemstillinger og verdispørsmål.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;
- kan analysere, begrunne og reflektere over grunnlagsproblemer og verdivalg innen oppdragelse og undervisning;
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor allmennpedagogikk;
- kan bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte;
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid innenfor allmennpedagogikk, i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte aktuelle allmennpedagogiske grunnlagsproblemer på en kritisk og selvkritisk måte;
- kan formidle egen og andre forskning, og behersker fagområdets uttrykksformer;
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor allmennpedagogikken, både med spesialister og til allmennheten;
- kan arbeide i tråd med vitenskapelig tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning;
- kan utfordre egen tradisjon og kunnskap, og bidra til nytenkning og innovasjon innenfor allmennpedagogikk;
- kan bidra kritisk og konstruktivt til å møte lokale, nasjonale, og globale utfordringer.
I Master i pedagogikk jobber vi med grunnlagsspørsmål knyttet til oppdragelse, danning, og undervisning. Sentralt står spørsmål som: Hvilke verdier og holdninger ønsker vi å videreformidle til den neste generasjon? Hva er pedagogikkens oppgave i møte med globale utfordringer som miljøødeleggelser, migrasjon, og økende mangfold? Hvordan skaper mennesker mening og identitet i et samfunn i stadig endring?
Gjennom problem-basert undervisning, utvikler studenter evnen til å reflektere kritisk over pedagogisk praksis i lys av pedagogisk filosofi og verditenkning.
Studenter på alle de tre masterprogrammene i pedagogikk følger to fellesemner (P302 og P303). Studenter på master i pedagogikk tar deretter 2 fordypningsemner: P320 og P321. Disse fordypningsemnene dekker temaer som:
- Pedagogisk sosiologi
- Pedagogisk psykologi
- Læreplanteori og didaktikk
- Danningsideal og kunnskapssyn
- Læring og motivasjon
- Språk og meningsdanning
- Verdier i opplæringen
- Pedagogikkens oppgave i et samfunn i endring
Det første semesteret følger alle fulltidsstudenter 2 fellesemner: P302 pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning og P303 pedagogisk forskningsmetode og metodologi.
Det andre semesteret tar fulltidsstudenter to fordypningsemner. Studenter på Master i pedagogikk (MAPEDA) tar emnene P320 Kunnskap, læring, verdier og holdninger i individ- og samfunnsperspektiv og P321 Læreplan, verdier og samfunn.
I det tredje semesteret følger fulltidsstudenter emnet P3PRO, der de utarbeider prosjektplanen for sin masteroppgave.
I det fjerde og siste semesteret skriver fulltidsstudenter masteroppgaven, under tilsyn av sin oppnevnte masterveileder.
Om du ikke har anledning til å ta studiet på fulltid, er det mulig å søke på deltidsprogrammet. Du vil da bruke 4 år på masterstudiet.
Studenten vil gjennom studiet jobbe med globale temaer, og motta og bearbeide internasjonale impulser.
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.
Alle versjoner:
Master i pedagogikk (Kull: 2025Høst)