Master i pedagogisk ledelse

Studieprogramkode:
MAPEDB-D
Studieprogramnavn:
Master i pedagogisk ledelse
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
120 poeng
Grad:
Mastergrad iht §3, 2 år
Oppstart:
Høst
Studiets formål er å oppøve din kompetanse som leder til å bidra til utviklingen av en skole eller barnehage som ivaretar elevenes, foreldrenes, lærernes og samfunnets interesser, rettigheter og behov. Programmet er utformet slik at det gir deg et grunnlag for å identifisere og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og utfordringene du vil møte som leder av pedagogisk virksomhet som et utgangspunkt for fellesskapets verdier og praksis.

Pedagogisk ledelse kan fungere både som allmenndanning, forberedelser til en rekke ulike yrker, og som kvalifiserende for pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. Utdanningen kan gi grunnlag for å få stilling i høgskole- eller universitetssektoren.

Studieprogrammet er aktuelt for barnehagelærere, lærere, ledere, personale innen skoleadministrasjon og personer med ansvar for pedagogisk utviklingsarbeid i kommuner, fylkeskommuner og i statlige organ. Innen sosial- og helsesektoren, privat næringsliv, i ulike typer massemedia, i organisasjoner og virksomheter, vil et pedagogisk ledelsesperspektiv være nyttig.

Bestått mastergrad i pedagogikk gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk.

Studenter som ønsker et fordypet vitenskapelig studium av pedagogisk ledelse med tanke på et arbeid som forsker, lærer og pedagogisk leder, eller en annen tjeneste innen barnehage, skole, kirkelig virksomhet eller samfunnet generelt.

Enten:

  • Lærer- og barnehagelærerutdanning som gir bachelorkompetanse. Dersom lærerutdanningen er fireårig, kan studenter tas opp på masterstudiet etter å ha fullført tre år av utdanningen. Karaktersnitt må være C eller bedre.

Eller:

  • Bachelor i pedagogikk der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår i graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene. Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 stp.), samt 40 stp. av pedagogikkemner med best karakter, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre. Man må også ha minst ett års dokumentert pedagogisk praksis fra barnehage eller skole (50 prosent stilling eller mer).
Norsk
P270 Metode i forsknings- og utviklingsarbeid eller tilsvarende

Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innen fagområdet pedagogisk ledelse, og spesialisert innsikt i det området som masteroppgaven omhandler
  • har inngående kunnskap om verdibasert ledelse og ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring
  • har inngående kunnskap om pedagogikk som vitenskapelig disiplin, pedagogisk praksis og teori, og innsikt i relevant terminologi
  • kan analysere pedagogisk praksis og forskning kritisk og anvende kunnskap på nye områder innen faget og fagområdet i pedagogisk arbeid, forskning og på generell basis i livet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere, begrunne, formidle og reflektere over ledelse og utdanningspolitikk i norsk og internasjonal kontekst, og kritisk vurdere gode pedagogiske endrings- og utviklingsprosesser i en organisasjon
  • kan oversette kunnskap fra andre fag inn i en pedagogisk ramme
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor pedagogisk ledelse i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan drøfte spørsmål som er sentrale når det gjelder mål og metoder for pedagogisk praksis, teori og forskning - med tanke på selvstendig planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- eller utviklingsarbeid
  • kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode og kan bruke en metode som er relevant for masteroppgaven

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan drøfte aktuelle grunnlagsproblemer i pedagogisk ledelse på en kritisk og selvkritisk måte, bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser, formidle egen og andres forskning, og utfordre egen tradisjon og kunnskap
  • kan arbeide i tråd med vitenskapelig arbeids- og tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning
  • har inngående innsikt i sentrale kvaliteter både ved pedagogikk som vitenskapelig disiplin og som eksistensiell praksis og refleksjon
  • Programmet gir kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innen pedagogisk ledelse, med fokus på verdibasert ledelse og endringsledelse i utdanningsinstitusjoner.
  • To spesialiseringsemner:
    • P332 Verdibasert ledelse
    • P333 – Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring
    • Sammen utgjør disse et solid faglig fundament for å møte fremtidens lederutfordringer. Emnene:
  • Søker å styrke personlig og yrkesetisk kompetanse med vekt på håndtering av krysspress, dilemmaer og komplekse utfordringer i pedagogisk ledelse.
  • Utforsker spenningsfeltet mellom interne organisatoriske behov (administrasjon og drift) og utviklingsoppgaver knyttete til eksterne samfunnsutfordringer i oppvekstsektoren.
  • Gir kompetanse til å håndtere spenninger og dilemmaer på en konstruktiv måte i ulike situasjoner.
  • Gjennom arbeids- og vurderingsformer utvikler studenten ferdigheter og generell kompetanse som styrker egen rolle som pedagogisk leder.
  • Programmet forbereder studenten på å utdanne elever til å håndtere samfunnets kompleksitet, samtidig som man møter krav fra ansatte, foresatte og skoleeier.
  • Verdibasert ledelse, forankret i kristne og humanistiske verdier og med barnets beste som grunnprinsipp, preger studiets tilnærming og profesjonelle fellesskap.

MAPEDB-D 
Pedagogisk ledelse 

Obligatorisk emne 

Høst 1. år

P302

Vår 1. år

P332

Høst 2. år

P303

Vår 2. år

P333

Høst 3. år

P3PRO

Vår 3. år

P3PRO 
 PMAS

Høst 4. år

 PMAS

Vår 4. år

 PMAS

 

P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp.

P332 Verdibasert ledelse 15 stp.

P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp.

P333 Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring, 15 stp.

P3PRO Prosjektplan, 20 stp.

PMAS Masteroppgave i pedagogikk, 40 stp.

De første fire semestrene er konsentrert om forskningsmetode, vitenskapsteori og pedagogisk filosofi, samt teoristudier på masterstudiet i pedagogikk (B-variant), og omfatter emnene P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp., P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp., P332 Verdibasert ledelse, 15 stp. og P333 Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring, 15 stp.

5. og 6. semester skal studenten i emnet P3PRO Prosjektplan, 20 stp., skrive en prosjektplan som skal kunne implementeres i en 40 studiepoengs masteroppgave.

I 7. og 8. semester: PMAS masteroppgaven skrives under tilsyn av sin oppnevnte masterveileder. Retningslinjer for masteroppgaven og arbeidet med denne står beskrevet i heftet "Om skriving av masteroppgave i pedagogikk".

Masterstudiet i pedagogikk, variant B, er samlingsbasert og omfatter 120 studiepoeng (stp.). Et normert studieår er på til sammen 30 studiepoeng. Studiet består av en teoridel som utgjør 80 stp., og en masteravhandling på 40 stp. Det er ikke mulig å ta emner på 3. og 4. studieår før en har fullført emner 1. og 2. studieår.
Varierte vurderingsformer benyttes. Se de ulike emnebeskrivelsene.
Norsk
Studenten vil gjennom studiet motta og bearbeide internasjonale impulser.

Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.

Alle versjoner:
Master i pedagogisk ledelse (Kull: 2025Høst)