Master i pedagogisk ledelse
- Studieprogramkode:
- MAPEDB
- Studieprogramnavn:
- Master i pedagogisk ledelse
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 120 poeng
- Grad:
- Mastergrad iht §3, 2 år
- Oppstart:
- Høst
Pedagogisk ledelse kan fungere både som allmenndanning, forberedelser til en rekke ulike yrker,og som kvalifiserende for pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. Utdanningen kan gi grunnlagfor å få stilling i høgskole- eller universitetssektoren.
Studieprogrammet er aktuelt for barnehagelærere, lærere, ledere, personale innenskoleadministrasjon og personer med ansvar for pedagogisk utviklingsarbeid i kommuner,fylkeskommuner og i statlige organ. Innen sosial- og helsesektoren, privat næringsliv, i uliketyper massemedia, i organisasjoner og virksomheter, vil et pedagogisk ledelsesperspektiv være nyttig.
Bestått master i pedagogisk ledelse gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk.
Enten:
- Lærer- og barnehagelærerutdanning som gir bachelorkompetanse. Dersom lærerutdanningen er fireårig, kan studenter tas opp på masterstudiet etter å ha fullført tre år av utdanningen. Karaktersnitt må være C eller bedre.
Eller:
- Bachelor i pedagogikk der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår i graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene. Den vektede gjennomsnittskarakteren på årsstudiet (eller tilsvarende) i pedagogikk (40 stp.), samt 40 stp. av pedagogikkemner med best karakter, danner grunnlag for opptaket. Samlet må disse være vurdert til karakteren C eller bedre.
Man må også ha minst ett års dokumentert pedagogisk praksis fra barnehage eller skole (50 prosent stilling eller mer).
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innen fagområdet pedagogisk ledelse, og spesialisert innsikt i det området som masteroppgaven omhandler
- har inngående kunnskap om verdibasert ledelse og ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring
- har inngående kunnskap om pedagogikk som vitenskapelig disiplin, pedagogisk praksis og teori, og innsikt i relevant terminologi
- kan analysere pedagogisk praksis og forskning kritisk og anvende kunnskap på nye områder innen faget og fagområdet i pedagogisk arbeid, forskning og på generell basis i livet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, begrunne, formidle og reflektere over ledelse og utdanningspolitikk i norsk og internasjonal kontekst, og kritisk vurdere gode pedagogiske endrings- og utviklingsprosesser i en organisasjon
- kan oversette kunnskap fra andre fag inn i en pedagogisk ramme
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor pedagogisk ledelse i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan drøfte spørsmål som er sentrale når det gjelder mål og metoder for pedagogisk praksis, teori og forskning - med tanke på selvstendig planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings- eller utviklingsarbeid
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode og kan bruke en metode som er relevant for masteroppgaven
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte aktuelle grunnlagsproblemer i pedagogisk ledelse på en kritisk og selvkritisk måte, bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser, formidle egen og andres forskning, og utfordre egen tradisjon og kunnskap
- kan arbeide i tråd med vitenskapelig arbeids- og tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning
- har inngående innsikt i sentrale kvaliteter både ved pedagogikk som vitenskapelig disiplin og som eksistensiell praksis og refleksjon
- Programmet gir kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innen pedagogisk ledelse, med fokus på verdibasert ledelse og endringsledelse i utdanningsinstitusjoner.
- To spesialiseringsemner: P332 Verdibasert ledelse, P333 – Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring
Sammen utgjør disse et solid faglig fundament for å møte fremtidens lederutfordringer. Emnene:
- Søker å styrke personlig og yrkesetisk kompetanse med vekt på håndtering av krysspress, dilemmaer og komplekse utfordringer i pedagogisk ledelse.
- Utforsker spenningsfeltet mellom interne organisatoriske behov (administrasjon og drift) og utviklingsoppgaver knyttete til eksterne samfunnsutfordringer i oppvekstsektoren.
- Gir kompetanse til å håndtere spenninger og dilemmaer på en konstruktiv måte i ulike situasjoner.
- Gjennom arbeids- og vurderingsformer utvikler studenten ferdigheter og generell kompetanse som styrker egen rolle som pedagogisk leder.
- Programmet forbereder studenten på å utdanne elever til å håndtere samfunnets kompleksitet, samtidig som man møter krav fra ansatte, foresatte og skoleeier.
- Verdibasert ledelse, forankret i kristne og humanistiske verdier og med barnets beste som grunnprinsipp, preger studiets tilnærming og profesjonelle fellesskap..
MAPEDB | Høst 1. år | Vår 1. år | Høst 2. år | Vår 2. år |
Obligatoriske emner (60) | P302 P303 | P332 P333 |
|
|
Prosjektplan (20) |
|
| P3PRO |
|
Masteroppgave (40) |
|
| PMAS |
P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp.
P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp.
P332 Verdibasert ledelse, 15 stp.
P333 Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring, 15 stp.
P3PRO Prosjektplan, 20 stp.
PMAS Masteroppgave i pedagogikk, 40 stp.
På ordinært løp er første semesteret for alle masterprogrammene konsentrert om forskningsmetode, vitenskapsteori og pedagogisk filosofi, og omfatter emnene P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning, 15 stp., P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi, 15 stp.
Andre semesteret brukes på alle masterprogrammene til teoristudier. Innholdet er tilpasset vektleggingen i det enkelte masterprogrammet. Det andre semesteret på master i pedagogisk ledelse består av P332 Verdibasert ledelse, 15 stp. og P333 Ledelse av utdanningsinstitusjoner i endring, 15 stp.
I første del av tredje semester skal studenten i emnet P3PRO Prosjektplan, 20 stp., skrive en prosjektplan som skal kunne implementeres i en 40 studiepoengs masteroppgave.
Tredje og fjerde semester skrives masteroppgaven, i emnet PMAS Masteroppgave i pedagogikk, 40 stp. Retningslinjer for masteroppgaven og arbeidet med denne står beskrevet i heftet "Om skriving av masteroppgave i pedagogikk".
Master i pedagogisk ledelse, variant B, er samlingsbasert og omfatter 120 studiepoeng (stp.). Et normert studieår er på til sammen 60 studiepoeng. Studiet består av en teoridel som utgjør 80 stp., og en masteravhandling på 40 stp. Det er ikke mulig å ta tredje semester før en har fullført første og andre semester.
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.
Alle versjoner:
Master i pedagogisk ledelse (Kull: 2025Høst)