Master i spesialpedagogikk
- Studieprogramkode:
- MAPEDC
- Studieprogramnavn:
- Master i spesialpedagogikk
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 120 poeng
- Grad:
- Mastergrad iht §3, 2 år
- Oppstart:
- Høst
En mastergrad i spesialpedagogikk gir muligheter til å arbeide innenfor:
- Spesialpedagogisk rådgivning/veiledning innen offentlig og privat sektor (f.eks. PPT, BUP og Statped)
- Spesialpedagogisk utredning-, støtte og utviklingsarbeid
- Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til utdanning
- Administrativt arbeid ved høyskoler og universitet (studiekonsulent, programkoordinator)
- Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet
Utdanningen kvalifiserer ikke i seg selv til en undervisningsstilling i skolen. Det krever i tillegg ett års praktisk pedagogisk utdanning (PPU) eller utdanning som grunnskolelærer/barnehagelærer.
Bestått mastergrad i spesialpedagogikk gir grunnlag for opptak på ulike doktorgradsprogram i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
Enten:
Lærer- og barnehagelærerutdanning som gir bachelorkompetanse, samt P261 Innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge med vekt på grunnlagsproblemer og P262 Spesialpedagogisk arbeid - med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser, eller tilsvarende. Karakter for hvert av emnene P261 og P262 må være C eller bedre. Karaktersnitt for det totale opptaksgrunnlaget må være C eller bedre.
Eller:
Bachelor i pedagogikk eller Bachelor i spesialpedagogikk der minst 80 studiepoeng pedagogikk inngår i graden eller i et utvidet opptaksgrunnlag. Årsstudiet eller tilsvarende må inngå i de 80 studiepoengene, samt emnene P258/P259, P261, P262 og P263/P264, eller tilsvarende. Karakter for hvert av emnene P261 og P262 må være C eller bedre. Karaktersnitt for det totale opptaksgrunnlaget må være C eller bedre. Man må også ha minst ett års dokumentert pedagogisk praksis fra barnehage, skole eller andre relevante institusjoner (50 % stilling eller mer).
Studiet er underlagt skikkethetsvurdering jf. Universitets og høgskoleloven § 12-3 https://lovdata.no/lov/2024-03-08-9/§12-3.
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innen spesialpedagogikk ved slutten av studiet.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innen fagområdet spesialpedagogikk, og spesialisert innsikt i det området som masteroppgaven omhandler;
- har inngående kunnskap om spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål, tema, teorier, praksis, terminologi og verdivalg;
- har inngående kunnskap om spesialpedagogikk som vitenskapelig disiplin.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, begrunne, drøfte, formidle og kritisk reflektere over spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål, tema, teorier, praksis, terminologi og verdivalg innen dagens oppdragelse, undervisning og spesialpedagogiske arbeid;
- kan sette kunnskap fra andre fag inn i en spesialpedagogisk ramme;
- kan analysere spesialpedagogisk praksis og forskning kritisk;
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid innenfor spesialpedagogikk i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer;
- kan bruke og foreta begrunnede valg av teoretisk rammeverk som er relevant for masteroppgaven;
- kan bruke og foreta begrunnede valg av forskningsmetode som er relevant for masteroppgaven.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan vurdere og drøfte aktuelle grunnlagsspørsmål i spesialpedagogikken på en kritisk og selvkritisk måte;
- kan formidle egen og andres forskning og utfordre egen tradisjon og kunnskap;
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser;
- kan arbeide i tråd med vitenskapelig tenkemåte og forskningsetiske normer, og praktisere en redelig og åpen forskerholdning;
- kan anvende kunnskap på nye områder innen fagområdet i spesialpedagogisk arbeid, forskning og på generell basis i livet.
En mastergrad i spesialpedagogikk har som formål å forberede dedikerte utøvere og forskere til å skape inkluderende læringsmiljøer og samfunn. I løpet av studiet vil du utforske og bli faglig utfordret med grunnlagsspørsmål rundt spesialpedagogikk som forsknings- og arbeidsområde.
Grunnlaget for denne studieretningen omfatter både teoretiske og praktiske elementer, og den bygger videre på verdier som respekt for mangfold og rettferdighet. Studiet dekker et bredt spekter av temaer, inkludert etikk, Disability studies, grunnlagstenkning, rådgivning/veiledning, IOP og tverrfaglig/tverretatlig samarbeid. Praksisperioden, en essensiell del av studiet, gir deg muligheten til å observere og reflektere over teorien i virkelige situasjoner. Den gir innsikt i hvordan spesialpedagogikk er implementert og organisert på både individ- og systemnivå.
Mer spesifikt fokuserer studiet på 2 fordypningsemner: P342 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål og P343 Spesialpedagogiske tema med praksis. Disse fordypningsemnene henger tett sammen og dekker temaer som:
P342
- Etikk, og etiske problemstillinger i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Disability studies og mangfold
- Grunnlagstenkning innen faget spesialpedagogikk og det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- Innovasjon
- Profesjonsrolle
- Rådgivningsteorier
- Tverrfaglig samarbeid
P343
- Et utvalg av lærevansker og utfordringer som utviklingshemming, sansetap, ADHD, autismespekterforstyrrelse (ASF), Tourettes syndrom, språk-, lese- og skrivevansker
- Individuelle opplæringsplaner (IOP) og tverrfaglig/ tverretatlig samarbeid i barnehage og skole
- Spesialpedagogikk i praksis
1.semester
- P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
- P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi
2.semester
- P342 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål
- P343 Spesialpedagogiske tema med praksis
3.semester
- P3PRO Prosjektplan for masteroppgave
4.semester
- PMAS Masteroppgave i pedagogikk
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst én gang i året. Hele undervisningstilbudet i pedagogikk evalueres av programrådet én gang i året.
Alle versjoner:
Master i spesialpedagogikk (Kull: 2025Høst)