Pedagogikk årsstudium

Studieprogramkode:
PED1G
Studieprogramnavn:
Pedagogikk årsstudium
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
60 poeng
Grad:
Årsstudium
Oppstart:
Høst

Hvorfor har vi blitt som vi er blitt? På hvilken måte har oppdragelse og undervisning formet oss som mennesker? Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. Sentrale spørsmål i faget er knyttet til hva som påvirker oss og gjør oss til de mennesker vi er, og hvordan det kan legges til rette for gode danningsprosesser som fremmer det gode liv for enkeltmennesket så vel som det gode samfunn.

Pedagogikk er et danningsfag som skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og refleksjon. Studiet har en tydelig verdiforankring, og tar sikte på danning av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.

Danning handler om hvordan vi kan hjelpe mennesker med å utvikle sin personlighet og karakter, og hvordan vi kan skape et mangfoldig samfunn der alle er inkludert og kan delta med sin egenart. Oppdragelse og danning i familien blir sett i lys av endringer i familiens indre funksjon og i dens rolle og funksjon i et flerkulturelt samfunn.

Innholdet og arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Studiet er aktuelt for personale innen barnehage, skoleadministrasjon og pedagogisk utviklingsarbeid i kommuner, fylkeskommuner og i statlige organ.

Årstudiet utgjør 1. år i bachelor i pedagogikk og 1. år i bachelor i spesialpedagogikk. Gjennomført årsstudium gir mulighet til å søke overgang til 2. året på bachelorprogrammet i pedagogikk og 2. året på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Årsstudiet kan også kombineres med andre studier ved NLA Høgskolen og andre høgskoler og universiteter.

Generell studiekompetanse.
Norsk

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse av grunntrekkene i pedagogikkens historie
  • har kunnskap om og forståelse av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet
  • har kunnskap om psykologiske perspektiv på pedagogiske situasjoner og utfordringer
  • har kunnskap om historiske og sosiologiske perspektiv på pedagogisk virksomhet i samfunnet og kulturen
  • har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn
  • har grunnleggende kunnskap om en skole for alle, tilpasset opplæring og ideologiske og utdanningspolitiske begrunnelser

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og ta stilling til grunnleggende spørsmål som vedkommer oppdragelse, undervisning og danning
  • kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet
  • kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning
  • kan reflektere over og drøfte problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring og inkludering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, både i forhold til barn, unge og voksne
  • kan reflektere over viktige faktorer i samspillet mellom familie, skole, samfunn og kultur, både i et samtids- og historisk perspektiv
  • kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogiske grunnlagsproblemer, oppdragelses- og undervisningslære, pedagogisk psykologi og pedagogisk sosiologi
  • kan drøfte det inkluderingsarbeidet som foregår i lys av målet om en inkluderende barnehage og skole for alle
Studiets innhold bygger på egne og andres forskningsresultater på ulike områder, og formidler en vitenskapelig tenkemåte. På denne måten vil også studentene få mulighet til å tilegne seg en kritisk holdning til kunnskap, og bli i stand til å skille mellom holdbar og mindre holdbar kunnskap.

Semester

Emner

Studiepoeng

Forklaring

1 – høst

P120 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelse og undervisningslære.

P258 Mangfold og inkludering

20

10

Obligatorisk

Obligatorisk

2 – vår

P121 Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie

P122 Familiepedagogikk

20

10

Obligatorisk

Obligatorisk

  • P120 - Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære - 20 sp
  • P121 - Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie - 20 sp
  • P122 - Familiepedagogikk - 10 sp
  • P258 - Mangfold og inkludering - 10 sp
Det er krav om at studenten har bestått enkelte emner for å fortsette på andre emner i studieprogrammet. Se de enkelte emneplanene for mer informasjon.
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformene som benyttes er tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet. Det legges til rette for at studenten kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Arbeidsformer brukt på studiet er: Forelesninger, seminar, gruppearbeid, veiledning, selvstudium m.m.
Studiets samlede arbeidsomfang vil være på 1500-1800 timer per år for heltidsstudenter. Arbeidsomfanget kan fordeles slik på følgende kategorier: Organiserte læringsaktiviteter (30 %), Selvstudium (40%), Eksamensforberedelser (30%).

Arbeidskrav - se den enkelte emneplan for nærmere beskrivelser.

Eksempler:

  • gruppeoppgave
  • obligatorisk seminar
  • deltakelse i undervisning

Avsluttende vurdering - se den aktuelle emneplanen for nærmere beskrivelser.

Eksempler:

  • skoleeksamen
  • semesteroppgave
  • Norsk
  • Skandinaviske språk
Studiet har ingen praksis.

Studiet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

I tillegg benyttes formelle og uformelle underveisevalueringer.

Tilbakemeldinger kan også gis via Si-fra-portalen.

Studenter må ha tilgang til internett og egnet datautstyr.