Tilleggsutdanning i kateketikk
- Studieprogramkode:
- VUTIK
- Studieprogramnavn:
- Tilleggsutdanning i kateketikk
- Kull:
- 2025 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 30 poeng
- Grad:
- Videreutdanning høyere grad
- Oppstart:
- Høst
Studieprogrammet kvalifiserer grunnskolelærere med femårig masterutdanning med KRLE som masterfag for tjeneste som kateket i Den norske kirke eller tilsvarende oppgaver i andre kristne menighet og organisasjoner. Det kan også fungere som kateket-praktikum for andre som oppfyller § 4.1 a)-c) i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket.
Studieprogrammet kan inngå som del av opptaksgrunnlaget for ulike typer doktorgradsprogrammer, avhengig av sammensetning i mastergrad.
1. Avlagt femårig grunnskolelærerutdanning med KRLE som masterfag
eller
2. Avlagt bachelorgrad og mastergrad og som del av eller i tillegg til dette
a) 80 studiepoeng teologiske fag
b) 30 studiepoeng allmenn pedagogikk
c) 30 studiepoeng innenfor fagområdene pedagogikk, formidlingsfag eller praktisk-teologiske fag.
Til 2. jf. Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket i Den norske kirke § 4.1 a)–c).
TAM321B har normalt undervisning på engelsk, med mulighet for å levere tekster til vurdering på norsk. Praksis gjennomføres normalt ved norsk praksis-sted.
TAM323 har undervisning, praksis og prøving på norsk.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
- har spesialisert kunnskap om kirkelig undervisning i relasjon til offentlig skole og administrasjon, ulike trossamfunn, organisasjoner og frivillighet
- har god kjennskap til nyere teoridannelse og metodeutvikling innen kirkelig pedagogikk og ungdomsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over sammenhenger mellom teologi og pedagogisk praksis, og pedagogisk teori og kristen opplæringspraksis - kan analysere fenomener og praksiser i ungdomskulturen og ungdomsarbeid og bringe denne analysen inn i en videre teologisk diskusjon
- kan reflektere kritisk omkring planlegging og gjennomføring av større og mindre trosopplæringstiltak og lede unge og voksne i gjennomføringen av disse tiltakene
- kan tenke strategisk om kirkens plass i den lokale konteksten, og trosopplæringsarbeidets funksjon i kirkens liv
Generell kompetanse
Studenten
- har profesjonsetisk kompetanse innen ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
- kan kommunisere et selvstendig arbeid og behersker religionspedagogisk språk og begreper
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i en kirkelig kontekst – kan bidra til nytenkning og innovasjon i ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng:
- TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice – with Internship
- TAM323B Kirkelig undervisning – med veiledet praksis
Emnene undervises hver høst og går over ett semester heltid.
TAM321B:
- 6 skriftlige arbeidskrav
- Praksisrapport
- 10 dagers hjemmeeksamen
TAM323:
- 6 skriftlige arbeidskrav
- Praksisrapport
- Avsluttende prosjektoppgave, se emneplan for detaljer.
TAM321B har normalt undervisning på engelsk, med mulighet for å levere tekster til vurdering på norsk. Praksis gjennomføres normalt ved norsk praksis-sted.
TAM323 har undervisning, praksis og prøving på norsk.
Det er krav om 50 timer veiledet praksis i emnene som inngår i studiet, se emneplaner.
Andel praksis i studiet: 13 prosent.
Alle versjoner:
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2025Høst)
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2024Høst)
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2023Høst)