Tilleggsutdanning i kateketikk

Studieprogramkode:
VUTIK
Studieprogramnavn:
Tilleggsutdanning i kateketikk
Kull:
2025 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Bergen
Studiepoeng:
30 poeng
Grad:
Videreutdanning høyere grad
Oppstart:
Høst
Gi tilleggsutdanning for kateket-tjeneste i Den norske kirke eller tilsvarende undervisningsstillinger i kristne menigheter og organisasjoner, med basis i Bibelen og den evangelisk-lutherske bekjennelse (de tre oldkirkelige trosbekjennelsene, Den augsburgske bekjennelse og Luthers Lille katekisme), jf. NLA Høgskolens vedtekter, § 5.

Studieprogrammet kvalifiserer grunnskolelærere med femårig masterutdanning med KRLE som masterfag for tjeneste som kateket i Den norske kirke eller tilsvarende oppgaver i andre kristne menighet og organisasjoner. Det kan også fungere som kateket-praktikum for andre som oppfyller § 4.1 a)-c) i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket.

Studieprogrammet kan inngå som del av opptaksgrunnlaget for ulike typer doktorgradsprogrammer, avhengig av sammensetning i mastergrad.

Studenter med avlagt grunnskolelærerutdanning med KRLE som masterfag (eller tilsvarende).

1. Avlagt femårig grunnskolelærerutdanning med KRLE som masterfag

eller

2. Avlagt bachelorgrad og mastergrad og som del av eller i tillegg til dette
a) 80 studiepoeng teologiske fag
b) 30 studiepoeng allmenn pedagogikk
c) 30 studiepoeng innenfor fagområdene pedagogikk, formidlingsfag eller praktisk-teologiske fag.

Til 2. jf. Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket i Den norske kirke § 4.1 a)–c).

TAM321B har normalt undervisning på engelsk, med mulighet for å levere tekster til vurdering på norsk. Praksis gjennomføres normalt ved norsk praksis-sted.

TAM323 har undervisning, praksis og prøving på norsk.

Gode engelskkunnskaper skriftlig og muntlig. Deltagelse i kristent menighets-/forsamlingsliv over tid, gjerne med frivillig eller betalt engasjement i barne-/ungdomsarbeid.
Det er krav om politiattest (jf. Forskrift til universitets- og høyskoleloven, kapittel 6).

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
  • har spesialisert kunnskap om kirkelig undervisning i relasjon til offentlig skole og administrasjon, ulike trossamfunn, organisasjoner og frivillighet
  • har god kjennskap til nyere teoridannelse og metodeutvikling innen kirkelig pedagogikk og ungdomsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over sammenhenger mellom teologi og pedagogisk praksis, og pedagogisk teori og kristen opplæringspraksis - kan analysere fenomener og praksiser i ungdomskulturen og ungdomsarbeid og bringe denne analysen inn i en videre teologisk diskusjon
  • kan reflektere kritisk omkring planlegging og gjennomføring av større og mindre trosopplæringstiltak og lede unge og voksne i gjennomføringen av disse tiltakene
  • kan tenke strategisk om kirkens plass i den lokale konteksten, og trosopplæringsarbeidets funksjon i kirkens liv

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har profesjonsetisk kompetanse innen ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
  • kan kommunisere et selvstendig arbeid og behersker religionspedagogisk språk og begreper
  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i en kirkelig kontekst – kan bidra til nytenkning og innovasjon i ungdomsarbeid, trosopplæring og kirkelig undervisning
Studiet gir den nødvendige praktisk-teologiske kompetansen til å utføre en faglig fundert katekettjeneste eller annen kirkelig undervisningstjeneste. Teorier og metodikk relevant for tjeneste med barn og unge i kirkelig undervisningsvirksomhet er spesielt vektlagt.

Studiet består av to emner à 15 studiepoeng:

  • TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice – with Internship
  • TAM323B Kirkelig undervisning – med veiledet praksis

Emnene undervises hver høst og går over ett semester heltid.

  • TAM321B - Youth Ministry as Theory and Practice - with Internship - 15 sp
  • TAM323B - Kirkelig undervisning - med veiledet praksis - 15 sp
Emnene som inngår i studieprogrammet har to intensive forelesningsuker med obligatorisk tilstedeværelse på studiested (jf. studieplan for Master in Theology and Ministry). I tillegg til dette gjennomfører studenten seks nettbaserte ukeprogrammer som består av en undervisningsvideo og et mindre skriftlig arbeidskrav pr. emne. Dette gjøres tilgjengelig via høgskolens nettbaserte læringsplattform. Praksis gjennomføres normalt i perioden mellom forelesningsukene. Det gis tilbud om ca. månedlige faglig ledede kollokviesamlinger for studentene i studieprogrammet der man særlig fokuserer på refleksjon over sammenhenger mellom teologi og pedagogisk praksis, med utgangspunkt i arbeidskrav fra emnene og aktuell litteratur.
Ca. 750 t for fullt semester.

TAM321B:

  • 6 skriftlige arbeidskrav
  • Praksisrapport
  • 10 dagers hjemmeeksamen

TAM323:

  • 6 skriftlige arbeidskrav
  • Praksisrapport
  • Avsluttende prosjektoppgave, se emneplan for detaljer.

TAM321B har normalt undervisning på engelsk, med mulighet for å levere tekster til vurdering på norsk. Praksis gjennomføres normalt ved norsk praksis-sted.

TAM323 har undervisning, praksis og prøving på norsk.

Det er krav om 50 timer veiledet praksis i emnene som inngår i studiet, se emneplaner.

Andel praksis i studiet: 13 prosent.

Kontakt med internasjonalt fagmiljø gjennom litteratur, forelesere og gjesteforelesere. Semesterstudium uten mulighet for utveksling.
Studiet evalueres i henhold til NLA Høgskolens kvalitetssystem, med årlig underveisevaluering av emnene i studiet. Det er mulighet for å gi konkrete tilbakemeldinger gjennom høgskolens Si ifra-system (www.nla.no/kvalitet).

Alle versjoner:
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2025Høst)
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2024Høst)
Tilleggsutdanning i kateketikk (Kull: 2023Høst)