Kompetanse for kvalitet

Kompetanse for kvalitet
  • Bergen, Oslo, nettbasert
  • Videreutdanning
  • 30/15 studiepoeng
  • Deltid
  • To semestre
  • Høst 2025
Frist 15. april Søk fra 1. april
Videreutdanning for lærere med stipend- eller vikarordning.

Kompetanse for kvalitet

Kompetanse for kvalitet (KFK) er en nasjonal ordning der lærere hvert år innen 1. mars kan søke Utdanningsdirektoratet om stipend- eller vikarordning for å gjennomføre videreutdanning. På regjeringens nettside finner du generell informasjon om kompetansestrategien Kompetanse for kvalitet.

Fortrinnsrett

De KFK-merkede utdanningene våre er opprettet spesielt for Kompetanse for kvalitet. Lærere med stipend- eller vikarordning som søker innen 15. april har fortrinnsrett på disse studieplassene. Hvis det er ledige plasser kan NLA ta opp lærere uten stipend- eller vikarordning. Disse utdanningene er uten studieavgift. 

Du kan også velge blant alle våre videreutdanninger for lærere, og søke Udir om å få dekket studieavgiften samtidig med søknad om stipend- eller vikarordning. Les om dette på Udir.no: Studietilbud. På utdanningene som ikke er opprettet spesielt for KFK, behandeler vi søknader fra alle lærere uavhengig av stipend- og vikarordningene.

Utdanninger med fortrinnsrett:

Se åpne videreutdanninger:

Videreutdanning for lærere

 

Om KFK-utdanningene

KFK-videreutdanningene skal bidra til at du som lærer får økt faglig og didaktisk kompetanse, og til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen. Studietilbudene er av høy faglig kvalitet og undervisningen er knyttet til ditt daglige arbeid i skolen. NLA Høgskolen legger stor vekt på faglig dybdeforståelse og studiene gir et innblikk i aktuell fagdidaktisk forskning. Yrkespraksisen din brukes som både refleksjons- og øvingsarena.

Videreutdanningen gir formell kompetanse i form av studiepoeng. Ta gjerne en kontakt med studiekonsulentene våre, hvis du har spørsmål om opptakskrav eller overlappende kompetanse. Du finner kontaktinformasjon på nettsidene til de enkelte videreutdanningene.

Oppbygging

Ved NLA Høgskolen kombinerer vi gjerne fjernstudium med digital studieaktivitet og noen fysiske samlinger i Bergen eller Oslo. Dette gir fleksibilitet til den enkelte studenten samtidig som det legger et grunnlag for å bygge et godt læringsmiljø og fører til rikere kommunikasjon mellom studentene og lærerne. Videreutdanningen i programmering er helt nettbasert.

Søknad og opptak

For å bli prioritert søker til NLA sine KFK-utdanninger, må du ha vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet. Det betyr at du i første omgang sender inn søknad om deltakelse i stipend- eller vikarordningentil Udir innen 1. mars.

Etter søknadsfristen er det skoleeier (kommune, fylkeskommune eller privat skoleeier) som vurderer hvilke lærere og hvilke fagområder de vil prioritere.

De som får innvilget vikar- eller stipendordning for å delta på et studium, må søke opptak ved NLA Høgskolen innen 15. april for å benytte fortrinnsretten. Hvis det er flere søkere enn studieplasser rangeres disse i tråd med Forskrift om studier ved NLA Høgskolen. NLA Høgskolen vurderer i opptaket om søker har nødvendig utdanning for opptak til studiet. Dette tar ikke Utdanningsdirektoratet stilling til når de behandler søknaden om stipend- eller vikarordning.

Ledige plasser, opptak utenfor KFK-ordningen

Hvis det er ledig kapasitet etter at opptaket av søkere med vikar- eller stipendordning, tas andre lærere som har søkt innen fristen 15. april opp til de ledige studieplassene. Søkere til ledige studieplasser må selv dokumentere at de er i undervisningsstilling, slik at de kan gjennomføre arbeidskrav knyttet til egen praksis.

Om det fortsatt er ledig kapasitet og åpnes for nye søknader etter 15. april, skilles det ikke mellom søkere med eller uten stipend-/vikarordning.

Til videreutdanninger med få eller ingen ledige plasser kan det i noen tilfeller være aktuelt med venteliste. 

Generelle opptakskrav for Kompetanse for kvalitet

• Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som etter Opplæringsforskrifta kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen.

Det kan i enkelte tilfeller gjøres unntak for dette når den aktuelle videreutdanningen vil bidra til at søkeren oppfyller kravene for tilsetting i undervisningsstilling. Husk at det alltid er arbeidsgiver som vurderer om en tilleggsutdanning er relevant for å oppfylle tilsettingskravene. Opptak til videreutdanning på dette grunnlaget 

• Studenter som får studieplass må være tilsatt i en undervisningsstilling i skolen i studieperioden. Ved eventuelt ledig plass kan det vurderes å fravike dette hvis søkeren kan dokumentere annen tilknytning til en skole, slik at det er mulig å gjennomføre alle arbeidskrav og ellers delta i studiet på grunnlag av egen praksiserfaring i studieåret.

• Noen videreutdanninger har egne faglige tilleggskrav