Master i spesialpedagogikk
- Bergen
- Master, samlingsbasert
- 120 poeng
- Høst
Om utdanningen
I masterprogrammet i spesialpedagogikk vektlegges det at teoretisk fordypning går sammen med en praktisk tilnærming. Utdanningen har søkelys på viktige etiske sider i arbeidet med sårbare barn, unge og voksne.
Studiet er samlingsbasert og tilrettelagt for fleksible læringsformer, med fysiske samlinger, digitale moduler og kollokviegrupper. Gjennom hele studiet vil du få mulighet til å diskutere og anvende spesialpedagogiske teorier, etiske og pedagogiske prinsipper i reelle case-studier og prosjekter, samt belyse praksis ved egen arbeidsplass gjennom teori.
NLA tilbyr også mastergrader i pedagogikk og i pedagogisk ledelse.
Hva lærer du?
I masterstudiet arbeides det med:
- Hvordan kan vi legge til rette for barn, unge og voksne med ulike lærevansker eller funksjonsnedsettinger, både på et individnivå og i et organisasjonsperspektiv?
- Hvordan kan vi arbeide med at barnehage, skole og fritidstilbud er inkluderende og ivaretar alle som har behov for individuell tilrettelegging?
- Hvordan utvikle godt tverrfaglig samarbeid å forebygge utenforskap og skape et godt oppvekst og læringsmiljø?
- Hvordan kan vi i arbeide for å ivareta menneskeverd, likeverd og livsmestring hos sårbare mennesker?
Hvor kan du få jobb?
En mastergrad med vekt på spesialpedagogikk gir muligheter til å bidra til et inkluderende samfunn ved å åpne dører til ulike karriereveier. Nyutdannede kan være ettertraktet på en rekke områder i samfunnet:
- Spesialpedagogisk rådgivning/veiledning innen offentlig og privat sektor (f.eks. PPT, BUP og Statped)
- Spesialpedagogisk utredning-, støtte og utviklingsarbeid
- Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til utdanning
- Administrativt arbeid ved høyskoler og universitet (studiekonsulent, programkoordinator)
- Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet
Utdanningen kvalifiserer ikke i seg selv til en undervisningsstilling i skolen. Det krever i tillegg ett års praktisk pedagogisk utdanning (PPU) eller utdanning som grunnskolelærer/barnehagelærer.
Videre studier?
Masterprogrammet i pedagogisk ledelse gir grunnlag for opptak til ph.d.-program ved universiteter og høgskoler som grunnlag for videre undervisnings- og forskningsstillinger i høyere utdanning.
Studiets oppbygging
Felles undervisningsemner for masterstudenter ved pedagogikkavdelingen |
P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning |
15 stp. |
P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi |
15 stp. |
|
Fordypningsemner for master i spesialpedagogikk |
P342 Kunnskap, læring, verdier og holdninger i individ- og samfunnsperspektiv |
15 stp. |
P343 Læreplan, verdier, og samfunn |
15 stp. |
|
Felles emner i utarbeiding av masteroppgaven |
P3Pro Prosjektplan til masteroppgaven |
20 stp. |
PMAS Masteroppgaven i pedagogikk |
40 stp. |
|
TOTALT |
120 stp. |
Mer informasjon om studiet, både innhold og arbeidsmåter, finner du ved å orientere deg i studieplan og tilhørende emneplaner.
Studenter kan følge studiet på heltid (30 stp. per semester) eller deltid (15 stp. per semester