Master i spesialpedagogikk

Master i spesialpedagogikk
  • Bergen
  • Master, samlingsbasert
  • 120 poeng
  • Høst
Frist 15. juli Søk opptak
Master i spesialpedagogikk dreier seg om å legge til rette for at barn, unge og voksne med særskilte behov får utvikle seg som enkeltindivider og sammen med fellesskapet de tilhører. Er du opptatt at alle skal ha mulighet til læring og utvikling, uavhengig evner og forutsetninger, da kan master spesialpedagogikk være noe for deg. Som spesialpedagog kan du være med å tilrettelegge for og støtte utvikling og læring for alle som av ulike årsaker møter utfordringer med læring og livsutfoldelse.

Om utdanningen

I masterprogrammet i spesialpedagogikk vektlegges det at teoretisk fordypning går sammen med en praktisk tilnærming. Utdanningen har søkelys på viktige etiske sider i arbeidet med sårbare barn, unge og voksne.

Studiet er samlingsbasert og tilrettelagt for fleksible læringsformer, med fysiske samlinger, digitale moduler og kollokviegrupper. Gjennom hele studiet vil du få mulighet til å diskutere og anvende spesialpedagogiske teorier, etiske og pedagogiske prinsipper i reelle case-studier og prosjekter, samt belyse praksis ved egen arbeidsplass gjennom teori.

NLA tilbyr også mastergrader i pedagogikk og i pedagogisk ledelse.

Hva lærer du?

I masterstudiet arbeides det med:

  • Hvordan kan vi legge til rette for barn, unge og voksne med ulike lærevansker eller funksjonsnedsettinger, både på et individnivå og i et organisasjonsperspektiv?
  • Hvordan kan vi arbeide med at barnehage, skole og fritidstilbud er inkluderende og ivaretar alle som har behov for individuell tilrettelegging?
  • Hvordan utvikle godt tverrfaglig samarbeid å forebygge utenforskap og skape et godt oppvekst og læringsmiljø?
  • Hvordan kan vi i arbeide for å ivareta menneskeverd, likeverd og livsmestring hos sårbare mennesker?

Hvor kan du få jobb?

En mastergrad med vekt på spesialpedagogikk gir muligheter til å bidra til et inkluderende samfunn ved å åpne dører til ulike karriereveier. Nyutdannede kan være ettertraktet på en rekke områder i samfunnet:

  • Spesialpedagogisk rådgivning/veiledning innen offentlig og privat sektor (f.eks. PPT, BUP og Statped)
  • Spesialpedagogisk utredning-, støtte og utviklingsarbeid
  • Internasjonalt bistandsarbeid knyttet til utdanning
  • Administrativt arbeid ved høyskoler og universitet (studiekonsulent, programkoordinator)
  • Forsknings- og undervisningsarbeid ved høyskoler og universitet

Utdanningen kvalifiserer ikke i seg selv til en undervisningsstilling i skolen. Det krever i tillegg ett års praktisk pedagogisk utdanning (PPU) eller utdanning som grunnskolelærer/barnehagelærer.

Videre studier?

Masterprogrammet i pedagogisk ledelse gir grunnlag for opptak til ph.d.-program ved universiteter og høgskoler som grunnlag for videre undervisnings- og forskningsstillinger i høyere utdanning.

Studiets oppbygging

Felles undervisningsemner for masterstudenter ved pedagogikkavdelingen

P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning

15 stp.

P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi

15 stp.

Fordypningsemner for master i spesialpedagogikk

P342 Kunnskap, læring, verdier og holdninger i individ- og samfunnsperspektiv

15 stp.

P343 Læreplan, verdier, og samfunn

15 stp.

Felles emner i utarbeiding av masteroppgaven

P3Pro Prosjektplan til masteroppgaven

20 stp.

PMAS Masteroppgaven i pedagogikk

40 stp.

TOTALT

120 stp.


Mer informasjon om studiet, både innhold og arbeidsmåter, finner du ved å orientere deg i studieplan og tilhørende emneplaner. 

Studenter kan følge studiet på heltid (30 stp. per semester) eller deltid (15 stp. per semester