BACHELOR I INTERKULTURELL FORSTÅELSE
Studieprogramkode:
BAIKFStudieprogramnavn:
BACHELOR I INTERKULTURELL FORSTÅELSEKull:
2022 HøstUndervisningsspråk:
Norsk, EngelskStudiesteder:
BergenStudiepoeng:
180 StudiepoengGrad:
Bachelor
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike eksamensformer. Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
* Underveisvurdering/arbeidskrav må være godkjent for å ha rett til å få karakter i emnet.
**Der annet ikke er beskrevet, vurderes eksamen med bokstavkarakter på en skala fra A til F der A er best der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Oversiktstabell (Emneplaner overstyrer eventuelle feil i denne oversikten) | |||
Emnekode | Arbeidskrav | Vurdering | |
EX101 | 5 timers skoleeksamen | ||
EX102 | Mappe med to hjemmeoppgave | ||
3IK101 | For årsstudenter: obligatorisk undervisning og bokrapport For IK erfaring: obligatorisk undervisning | 4 dagers skriftlig hjemmeeksamen | |
3IK102 | For årsstudenter: blogginnlegg og deltakelse på studietur For IK erfaring: feltrapport og selvvalgt pensum | Skriftlig hjemmeeksamen | |
3IK111 | Delta på to ekskursjoner | 4 t skriftlig skoleeksamen. Åpen bok | |
3IK112 | Obligatorisk innføringskurs, godkjent prosjektbeskrivelse på 500 ord, etnografisk feltarbeid skal være gjennomført og godkjent selvvalgt pensum | Skriftlig oppgave | |
3IK113 | Muntlig eksamen | ||
IKF 110 | Akademisk seminar Minst en muntlig framføring på akademisk seminar Innlevering av to skriftlige arbeider (mappeoppgaver) innen en nærmere angitt frist. | 6 timers skoleeksamen Mappeinnlevering | |
IKF115LA | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF116NO | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF117 | Godkjent problemstilling Godkjent selvvalgt pensum 5 ukers feltarbeid/studietur | 5 timers skoleeksamen Individuell prosjektoppgave | |
IKF118MA | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF119K * | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF120 | Godkjent metodekurs Godkjent feltarbeidslogg | Prosjektoppgave i gruppe | |
IKF121KE * | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF122DR | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen | |
IKF208 | Prosjektbeskrivelse og feltopplegg må være godkjent av emneansvarlig Ca. 3 måneders studieopphold med feltarbeid i La Paz eller omegn | Prosjektoppgave Muntlig prøve | |
IKF210 | 5 timers skoleeksamen | ||
IKF213 | Prosjektbeskrivelse og feltopplegg være godkjent av emneansvarlig Feltopphold på 4-6 uker i utlandet | Prosjektoppgave Muntlig prøve | |
IKF214 | Seminarpresentasjon av to utkast av oppgaven Godkjent problemstilling Godkjent selvvalgt pensum | Skriftlig essayoppgave | |
IKF215 | 8 dagers hjemmeeksamen | ||
3IKF216 | 3 dagers hjemmeeksamen | ||
IKF217 | 5 timers skoleeksamen. | ||
IKF220 | Obligatorisk innføringskurs To presentasjoner i seminar | 3 dagers hjemmeeksamen | |
IKF221 | Obligatorisk deltagelse på prosjektskisseseminar Innlevering av prosjektskisse med problemstilling og særpensum til veileder. Må godkjennes før arbeidet med bacheloroppgaven kan igangsettes. | Bacheloroppgave | |
3IKF231 | Bokrapport | Hjemmeoppgave | |
* Undervises ikke studieåret 2017-2018
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser og feltopphold.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF 220 er et obligatorisk fordypningsemne. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt prespektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk, religion, utvikling og bistand. Noen av emnene innebærer prosjektarbeid med lengre opphold i utlandet. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor studiet av teoretiske og praktiske sider ved møter mellom mennesker som opplever seg som kulturelt forskjellige
- har bred kunnskap om interkulturell samhandling gjennom kunnskap om kommunikasjon, globale prosesser, Sør-Nord-relasjoner, oppbygging og endring av samfunn, religion og kultur, relevante inklusjons- og eksklusjonsprosesser, menneskeverd og menneskerettigheter
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen interkulturelle studier og dets anvendelse
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner, samt om interkulturelle studiers tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og statlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske interkulturelle problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig praksis og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan anvende relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder og faglige og akademiske teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i sentrale etiske problemstillinger i interkulturelle kontekster
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og etnografiske prosjekt alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff, som interkulturelle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor det interkulturelle fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god interkulturell praksis og samhandling
- kjenner til nytenkning om interkulturelle utfordringer og (innovasjons)muligheter, især knyttet til menneskerettighetene og utsatte individ og grupper
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 stp) og IKF220 (15 stp). I tillegg til 90 stp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Semester: | Emner: | ||||||||||||||||||||||||||
Første år: OBLIGATORISK | |||||||||||||||||||||||||||
1. semester
| Grunnivå (første året): Årsstudium i interkulturell forståelse (Bergen) består av følgende emner:
Og en av fire valgmuligheter:
eller Grunnivå (første året): Årsstudium i interkulturell kommunikasjon (Kristiansand)
| ||||||||||||||||||||||||||
Andre år: Anbefalt studieløp* | |||||||||||||||||||||||||||
3. semester Høst |
| ||||||||||||||||||||||||||
4.semester Vår |
| ||||||||||||||||||||||||||
Tredje år: Anbefalt studieløp* | |||||||||||||||||||||||||||
5. |
| ||||||||||||||||||||||||||
6. semester |
| ||||||||||||||||||||||||||
*Anbefalt studieløp viser hva som er anbefalt progresjon. Det er mulig å bytte om på emner i 2. og 3.år.
Alle høstemner går hver høst og alle våremner går hver vår hvis ikke annet er angitt.
I tillegg til IKF- emner kan P211 Interkulturell pedagogikk inngå som valgemne.
**Ex.phil og Ex.fac er obligatoriske emner i bachelor, tilbys både høst og vår og kan tas enten 4. eller 5. semester.
***IKF208: Emnet overlapper 30 stp mot IKF 213. IKF 208 kan erstatte IKF 221 bachelor thesis.
***IKF 213: Emnet overlapper 30 stp mot IKF 208. IKF 213 kan erstatte IKF221 bachelor thesis.
****IKF220 er obligatorisk emne i bachelorgraden
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen. Vi anbefaler Bachelor i religion og kultur hvis du ønsker å jobbe innenfor skolen og få undervisningskompetanse i religion/KRLE. Vi anbefaler Bachelor i interkulturell kommunikasjon og medier hvis du ønsker å jobbe innenfor medier og journalistikk.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir grunnlag for opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike eksamensformer. Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
Første år:
Årsstudium i interkulturell forståelse (Bergen)
Emne | Arbeidskrav* | Eksamen** |
Obligatoriske emner | ||
IKF 110 | 4 akademisk seminar Akademisk logg, individuell. | Hjemmeeksamen, 5 dager 6 timers skoleeksamen |
IKF 120 | Godkjent metodekurs Godkjent feltarbeidslogg | Prosjektoppgave i gruppe |
IKF 117 | Godkjent problemstilling Godkjent selvvalgt pensum 5 ukers feltarbeid/studietur | 5 timers skoleeksamen Individuell prosjektoppgave |
Valgfrie emner |
|
|
IKF115LA * *(Ikke 2018-19) | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen |
IKF116NO | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen |
IKF118MA | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen |
IKF119K | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen |
IKF122DR | Informasjonssamlinger med nærværsplikt | 4 timers skoleeksamen |
eller
Årsstudium i interkulturell kommunikasjon (Kristiansand)
Emne | Arbeidskrav* | Eksamen** |
3IK101 | For årsstudenter: Innføringskurs En refleksjonslogg For IK erfaring: Innføringskurs | 4 dagers skriftlig hjemmeeksamen, individuell |
3IK102 | Deltakelse på studieopphold En fotopresentasjon To artikler Obligatorisk seminar etter studieopphold | 4 dagers skriftlig hjemmeeksamen |
3IK111 | Delta på to ekskursjoner | 4 t skriftlig skoleeksamen. Åpen bok |
3IK112 | Deltakelse på obligatoriske forelesninger og seminar Prosjektskisse Etnografisk feltarbeid | Skriftlig oppgave |
3IK113 | Muntlig eksamen | |
3IK132 (IK erf.) | Selvvalgt pensum Feltrapport | Hjemmeoppgave |
Andre år
| Emne | Arbeidskrav* | Eksamen** |
| IKF215 | 8 dagers hjemmeeksamen | |
| IKF214 | Seminarpresentasjon av to utkast av oppgaven Godkjent problemstilling Godkjent selvvalgt pensum | Skriftlig essayoppgave |
| IKF220 | Obligatorisk innføringskurs To presentasjoner i seminar | 3 dagers hjemmeeksamen |
| IKF221 | Obligatorisk prosjektskisseseminar Innlevering av prosjektskisse med problemstilling og selvvalgt pensum | Skriftlig bacheloroppgave |
Tredje år
| Emne | Arbeidskrav* | Eksamen** |
| Ex.phil | 5 timers skoleeksamen | |
| Ex.fax | 2 hjemmeoppgaver | |
| IKF210 | 5 timers skoleeksamen | |
| 3IKF231 | Bokrapport | Hjemmeoppgave |
| IKF213 | Prosjektoppgave Muntlig prøve |
* Arbeidskrav må være godkjent for å ha rett til å framstille seg til eksamen og få karakter i emnet. **Der annet ikke er beskrevet, vurderes eksamen med bokstavkarakter på en skala fra A til F der A er best der A-E er bestått og F er ikke bestått.
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser og feltopphold.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF 220 er et obligatorisk fordypningsemne. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt prespektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk, religion, utvikling og bistand. Noen av emnene innebærer prosjektarbeid med lengre opphold i utlandet. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor studiet av teoretiske og praktiske sider ved møter mellom mennesker som opplever seg som kulturelt forskjellige
- har bred kunnskap om interkulturell samhandling gjennom kunnskap om kommunikasjon, globale prosesser, Sør-Nord-relasjoner, oppbygging og endring av samfunn, religion og kultur, relevante inklusjons- og eksklusjonsprosesser, menneskeverd og menneskerettigheter
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen interkulturelle studier og dets anvendelse
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner, samt om interkulturelle studiers tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og statlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske interkulturelle problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig praksis og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan anvende relevante faglige verktøy, inkludert kvalitative forskningsmetoder og faglige og akademiske teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i sentrale etiske problemstillinger i interkulturelle kontekster
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og etnografiske prosjekt alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff, som interkulturelle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor det interkulturelle fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god interkulturell praksis og samhandling
- kjenner til nytenkning om interkulturelle utfordringer og (innovasjons)muligheter, især knyttet til menneskerettighetene og utsatte individ og grupper
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 stp) og IKF220 (15 stp). I tillegg til 90 stp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Anbefalt studieløp:
| Sandviken | Gimlekollen | |
| Kull med opptak 2018 | Kull med opptak 2018 | |
| Høst 2018 | IKF110 Innføring i Interkulturell forståelse, 25 sp
IKF120 Innføring i kvalitativ forskningsmetode, 5 sp | 3IK101 Interkulturell kommunikasjon:Grunnleggende teori, 15 sp
3IK102 Studieopphold, 15 sp |
| Vår 2019 | IKF117 Interkulturell forståelse med fokus på lokale kunnskapssystemer, 20 sp
Og en av fire valgmuligheter:
IKF116NO Interkulturell forståelse med fokus på det flerkulturelle Norge, 10 sp
IKF118M Interkulturell forståelse med fokus på Madagaskar, 10 sp
IKF119K Interkulturell forståelse med fokus på Kina, 10 sp IKF122DR Interkulturell forståelse med vekt på Den dominikanske republikk, 10 sp | 3IK111 Det flerkulturelle Norge, 10 sp
3IK112 Etnografisk prosjekt, 10 sp
3IK113 Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiver, 10 sp |
| Høst 2019 | IKF214 Flyktning: Migrasjon og integrasjon, 15 sp
IKF215 Menneskerettigheter i interkulturelt perspektiv , 15 sp | IKF214 Flyktning: Migrasjon og integrasjon, 15 sp (videooverført)
IKF215 Menneskerettigheter i interkulturelt perspektiv , 15 sp (videooverført) |
| Vår 2020 | IKF220 Ethnographic/Intercultural theory and practice,15 sp****
IKF221 Intercultural Bachelor Thesis, 15 sp | IKF220 Ethnographic/Intercultural theory and practice,15 sp***
IKF221 Intercultural Bachelor Thesis, 15 sp |
| Høst 2020 | EX101 Ex.phil (10 sp)**
EX102 Ex.fac (10 sp)**
IKF210 Verdensbilder/virkelighetsforståelse, 10 sp (evt nye IKF- emner) | EX101 Ex.phil (10 sp)**
EX102 Ex.fac (10 sp)**
3IKF231 Interkulturell formidling, 10 sp |
| Vår 2021 | IKF213 Religion, utvikling og bistand, 30 sp/utveksling/frie emner/nye IKF-emner | IKF213 Religion, utvikling og bistand, 30 sp/utveksling/frie emner/nye IKF-emner |
*Anbefalt studieløp viser hva som er anbefalt progresjon.
I tillegg til IKF- emner kan P211 Interkulturell pedagogikk inngå som valgemne.
**Ex.phil og Ex.fac er obligatoriske emner i bachelor i interkulturell forståelse.
***IKF220 er obligatorisk emne i bachelorgraden
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen. Vi anbefaler Bachelor i religion og kultur hvis du ønsker å jobbe innenfor skolen og få undervisningskompetanse i religion/KRLE. Vi anbefaler Bachelor i interkulturell kommunikasjon og medier hvis du ønsker å jobbe innenfor medier og journalistikk.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir grunnlag for opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.
(Nærmere informasjon om studietur i planen for årsstudiet).
Forelesninger, gruppeundervisning, nettleksjoner og ekskursjoner. Veiledningssamtaler både i forhold til oppgaveskriving og praktiske øvelser.
I tillegg er det studieturer og egne etnografiske feltopphold.
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgave, bacheloroppgave, muntlig eksamen, gruppearbeid, fremføring o.l.). Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
For mer informasjon om vurderingsformer i de ulike emnene, se emneplanene for hvert enkelt emne.
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser, feltopphold og internship.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF (Interkulturell forståelse i Bergen) eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10sp) obligatoriske fordypningsemner. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner avhengig av hvilke emner som tilbys, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt perspektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har bredkunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt mangfold, sosial ulikhet og interkulturell samhandling i skiftende kontekster
- har bred kunnskap om interkulturell kommunikasjon og om forholdet mellom språk, makt og mening i flerkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i interkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, etnisitet, klasse og kjønn
- har bred kunnskap om sosial ulikhet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, majoritets- og minoritetsspørsmål, diskriminering og rasisme, makt og avmakt
- har kunnskap om hvordan institusjoner, politiske, økonomiske og andre strukturelle faktorer skaper forutsetninger for interkulturell kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og –institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon
- har kunnskap om rettighetsspørsmål og etikk i flerkulturelle kontekster
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen det interkulturelle fagfeltet og dets anvendelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagfeltet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner
- kan gjøre rede for faglige perspektiver på inklusjons og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og offentlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan identifisere interkulturelle problemstillinger og anvende interkulturell teori og kvalitativ metode i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer
- evner å tolke, reflektere over og analysere interkulturelle situasjoner og samhandlingsforløp og framstille dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere eget og andres kulturelle utgangspunkt og engasjere seg i interkulturell dialog og samhandling også når dette utfordrer egne forutsetninger
- har evne til å finne konstruktive løsninger på utfordringer og bruke mulighetsrommet som interkulturell samhandling og kommunikasjon innebærer
- kan finne, vurdere og henvise til faglitteratur og anvende denne til å analysere og drøfte interkulturelle problemstillinger på en etisk og faglig relevant måte
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- kan reflektere over egen og andres faglige praksis og justere denne under veiledning
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan anvende innsikt i interkulturelle problemstillinger, teorier og metoder både skriftlig og muntlig og reflektere over dilemmaer og muligheter slik disse kommer til uttrykk i flerkulturelle sammenhenger
- kan identifisere hvordan etnisitet, klasse, kjønn, språk og kulturelt og religiøst mangfold spiller inn i identitetsprosesser
- kan foreslå kreative og konstruktive løsninger på interkulturelle dilemma
- kan kommunisere og samhandle inkluderende og kultursensitivt
- kan produsere og presentere akademiske tekster skriftlig og muntlig og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i gruppe, i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men under feltoppholdene holdes enkelte forelesninger på engelsk eller på lokale språk med oversettelse til norsk eller engelsk.
Følgende emner vil trolig bli undervist på engelsk studieåret 2021-22:
- IKF217 Utdanning i et globalt komparativt perspektiv
- IKF225Menneskerettigheter i interkulturelle perspektiv
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 sp), IKF218 Interkulturell kompetanse (20 sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10 sp). I tillegg til 90 sp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Anbefalt studieløp:
Bergen, Sandviken | |
Opptak 2019 | |
Høst 2019 | IKF130 Innføring i Interkulturell forståelse (20 sp) IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger (10 sp) |
Vår 2020 | IKF132, Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis (20 sp) Og en av fire valgmuligheter: IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge (10 sp) IKF115BO Regional spesialisering: Bolivia (10 sp) IKF119K Regional spesialisering: Kina (10 sp) IKF122DR Regional spesialisering: Den dominikanske republikk (10 sp) |
Høst 2020 | IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) (tverrcampus- emne) * IKF210 Verdensbilde og virkelighetsforståelse (10sp) |
Vår 2021 | IKF224 Flyktninger: Tvungen migrasjon og integrasjon (10 sp) EX101 Ex.phil (10 sp)* EX102 Ex.fac (10 sp)* Eller: Utveksling, eventuelt IKF213 Religion, utvikling og bistand (30 sp) (digitalt emne) |
Høst 2021 | IKF226 Interkulturell forståelse i praksis (20 sp) 3IKF231 interkulturell formidling (tverrcampus-emne, digitalt) (10sp) Eller: Utveksling, eventuelt IKF213 Religion, utvikling og bistand (30 sp)(digitalt emne) |
Vår 2022 | IKF217 Educatian in a global comparative perspective (10 sp) IKF225 Intercultural Approaches to Human Rights (10 sp) IKF290 Bacheloroppgave (10sp) (tverrcampus- emne) * |
| Kristiansand, Gimlekollen |
| Opptak 2019 |
Høst 2019 | 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori (15 sp) 3IK131 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori (15 sp) 3IK102 Studieopphold (15 sp) 3IK132 Studieopphold – erfaring (15 sp) |
Vår 2020 | 3IK111 Det flerkulturelle Norge (10 sp) 3IK112 Etnografisk prosjekt (10 sp) 3IK113 Interkulturell kommunikasjon: Teoretiske perspektiv (10 sp) |
Høst 2020 | IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) (tverrcampus- emne) * 3IKF231 Interkulturell formidling (10 sp) |
Vår 2021 | EX101 Ex.phil (10 sp)* EX102 Ex.fac (10 sp)* IKF290 Bacheloroppgave (10sp) (tverrcampus- emne) * |
Høst 2021 | IKF213 Religion, utvikling og bistand (30 sp) (digitalt emne) eller utveksling |
Vår 2022 | Valgfrie emner (30 sp) eller utveksling |
Det er mulighet for utveksling på 2. eller 3. året i bachelorgraden. Fjerde og femte semestre er anbefalte semestre for utveksling. Ta kontakt med Avdeling for internasjonalisering international@nla.no for informasjon og veiledning. Mer informasjon finner du her: https://www.nla.no/for-studenter/utveksling/
IKF bachelor gir mulighet til å delta på studieopphold i utlandet i løpet av årsstudiet.
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen. Vi anbefaler Bachelor i religion og kultur hvis du ønsker å jobbe innenfor skolen og få undervisningskompetanse i religion/KRLE.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir faglig grunnlag for å søke opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Master in intercultural studies. Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
Det er krav om alminnelig god fysisk helse for å delta på studietur. Våren 2020 er det uklart hvordan Covid-19 eventuelt vil kunne påvirke utenlandsturene. Studentene vil få tilbud om faglig gode og interessante alternativ hvis en eller flere av utenlandsturene ikke kan gå som normalt februar-mars 2021.
(Nærmere informasjon om studietur i planen for årsstudiet).
Forelesninger, gruppeundervisning, nettleksjoner og ekskursjoner. Veiledningssamtaler både i forhold til oppgaveskriving og praktiske øvelser.
I tillegg er det studieturer og egne etnografiske feltopphold.
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgave, bacheloroppgave, muntlig eksamen, gruppearbeid, fremføring o.l.). Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
For mer informasjon om vurderingsformer i de ulike emnene, se emneplanene for hvert enkelt emne.
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser, feltopphold og internship.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF (Interkulturell forståelse i Bergen) eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10sp) obligatoriske fordypningsemner. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner avhengig av hvilke emner som tilbys, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt perspektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har bredkunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt mangfold, sosial ulikhet og interkulturell samhandling i skiftende kontekster
- har bred kunnskap om interkulturell kommunikasjon og om forholdet mellom språk, makt og mening i flerkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i interkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, etnisitet, klasse og kjønn
- har bred kunnskap om sosial ulikhet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, majoritets- og minoritetsspørsmål, diskriminering og rasisme, makt og avmakt
- har kunnskap om hvordan institusjoner, politiske, økonomiske og andre strukturelle faktorer skaper forutsetninger for interkulturell kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og –institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon
- har kunnskap om rettighetsspørsmål og etikk i flerkulturelle kontekster
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen det interkulturelle fagfeltet og dets anvendelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagfeltet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner
- kan gjøre rede for faglige perspektiver på inklusjons og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og offentlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan identifisere interkulturelle problemstillinger og anvende interkulturell teori og kvalitativ metode i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer
- evner å tolke, reflektere over og analysere interkulturelle situasjoner og samhandlingsforløp og framstille dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere eget og andres kulturelle utgangspunkt og engasjere seg i interkulturell dialog og samhandling også når dette utfordrer egne forutsetninger
- har evne til å finne konstruktive løsninger på utfordringer og bruke mulighetsrommet som interkulturell samhandling og kommunikasjon innebærer
- kan finne, vurdere og henvise til faglitteratur og anvende denne til å analysere og drøfte interkulturelle problemstillinger på en etisk og faglig relevant måte
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- kan reflektere over egen og andres faglige praksis og justere denne under veiledning
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan anvende innsikt i interkulturelle problemstillinger, teorier og metoder både skriftlig og muntlig og reflektere over dilemmaer og muligheter slik disse kommer til uttrykk i flerkulturelle sammenhenger
- kan identifisere hvordan etnisitet, klasse, kjønn, språk og kulturelt og religiøst mangfold spiller inn i identitetsprosesser
- kan foreslå kreative og konstruktive løsninger på interkulturelle dilemma
- kan kommunisere og samhandle inkluderende og kultursensitivt
- kan produsere og presentere akademiske tekster skriftlig og muntlig og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i gruppe, i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
For å fortsette i andre år av bachelorstudiet i interkulturell forståelse må følgende være gjennomført og bestått:
Enten
- Første år i bachelor i interkulturell forståelse, 60 studiepoeng
eller
- Årsstudium i interkulturell forståelse, IKF1G
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon, 3IK
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjonn,nett, 3IKN
Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men under feltoppholdene holdes enkelte forelesninger på engelsk eller på lokale språk med oversettelse til norsk eller engelsk.
Følgende emner kan bli undervist på engelsk:
- IKF210 Verdensbilde og virkelighetsforståelse
- IKF225Menneskerettigheter i interkulturelle perspektiv
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 sp), IKF218 Interkulturell kompetanse (20 sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10 sp). I tillegg til 90 sp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Anbefalt studieløp:
Bergen, Sandviken | |
Opptak 2020 | |
Høst 2020 | IKF130 Innføring i Interkulturell forståelse (20 sp) IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger (10 sp) |
Vår 2021 | IKF132, Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis (20 sp) Og en av fire valgmuligheter: IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge (10 sp) IKF115BO Regional spesialisering: Bolivia (10 sp) IKF119K Regional spesialisering: Kina (10 sp) IKF118 Regional spesialisering: Madagaskar (10 sp) |
Høst 2021 | IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) (tverrcampus- emne) * 3IKF231IKF Interkulturell formidling (10sp) tverrcampus-emne, digitalt |
Vår 2022 | IKF210 Worldview (10 sp) EX101 Ex.phil (10 sp)* EX102 Ex.fac (10 sp)* Eller: Utveksling |
Høst 2022 | IKF226 Interkulturell forståelse i praksis (20 sp) IKF224 Flyktninger: Tvungen migrasjon og intergrasjon (10 sp)¤ Eller: Utveksling |
Vår 2023 | IKF217 Utdanning i et globalt komparativt perspektiv (10 sp)¤ IKF225 Intercultural Approaches to Human Rights (10 sp) IKF290 Bacheloroppgave (10sp) (tverrcampus- emne) * 3IKF290N Bacheloroppgave i interkulturell forståelse (10sp) (tverrcampus- emne) * |
¤ Semesterplassering kan bli endret
Det er mulighet for utveksling på 2. eller 3. året i bachelorgraden. Fjerde og femte semestre er anbefalte semestre for utveksling. Ta kontakt med Avdeling for internasjonalisering international@nla.no for informasjon og veiledning. Mer informasjon finner du her: https://www.nla.no/for-studenter/utveksling/
IKF bachelor gir mulighet til å delta på studieopphold i utlandet i løpet av årsstudiet (pga. Covid-19 arrangeres ikke studietur til utlandet høst 2020).
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir faglig grunnlag for å søke opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Master in intercultural studies. Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
Forelesninger, gruppeundervisning, nettleksjoner og ekskursjoner. Veiledningssamtaler både i forhold til oppgaveskriving og praktiske øvelser.
I tillegg er det studieturer og egne etnografiske feltopphold.
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgave, bacheloroppgave, muntlig eksamen, gruppearbeid, fremføring o.l.). Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
For mer informasjon om vurderingsformer i de ulike emnene, se emneplanene for hvert enkelt emne.
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser, feltopphold og internship.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF (Interkulturell forståelse i Bergen) eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10sp) obligatoriske fordypningsemner. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner avhengig av hvilke emner som tilbys, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt perspektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har bredkunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt mangfold, sosial ulikhet og interkulturell samhandling i skiftende kontekster
- har bred kunnskap om interkulturell kommunikasjon og om forholdet mellom språk, makt og mening i flerkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i interkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, etnisitet, klasse og kjønn
- har bred kunnskap om sosial ulikhet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, majoritets- og minoritetsspørsmål, diskriminering og rasisme, makt og avmakt
- har kunnskap om hvordan institusjoner, politiske, økonomiske og andre strukturelle faktorer skaper forutsetninger for interkulturell kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og –institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon
- har kunnskap om rettighetsspørsmål og etikk i flerkulturelle kontekster
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen det interkulturelle fagfeltet og dets anvendelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagfeltet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner
- kan gjøre rede for faglige perspektiver på inklusjons og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og offentlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan identifisere interkulturelle problemstillinger og anvende interkulturell teori og kvalitativ metode i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer
- evner å tolke, reflektere over og analysere interkulturelle situasjoner og samhandlingsforløp og framstille dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere eget og andres kulturelle utgangspunkt og engasjere seg i interkulturell dialog og samhandling også når dette utfordrer egne forutsetninger
- har evne til å finne konstruktive løsninger på utfordringer og bruke mulighetsrommet som interkulturell samhandling og kommunikasjon innebærer
- kan finne, vurdere og henvise til faglitteratur og anvende denne til å analysere og drøfte interkulturelle problemstillinger på en etisk og faglig relevant måte
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- kan reflektere over egen og andres faglige praksis og justere denne under veiledning
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan anvende innsikt i interkulturelle problemstillinger, teorier og metoder både skriftlig og muntlig og reflektere over dilemmaer og muligheter slik disse kommer til uttrykk i flerkulturelle sammenhenger
- kan identifisere hvordan etnisitet, klasse, kjønn, språk og kulturelt og religiøst mangfold spiller inn i identitetsprosesser
- kan foreslå kreative og konstruktive løsninger på interkulturelle dilemma
- kan kommunisere og samhandle inkluderende og kultursensitivt
- kan produsere og presentere akademiske tekster skriftlig og muntlig og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i gruppe, i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
For å fortsette i andre år av bachelorstudiet i interkulturell forståelse må følgende være gjennomført og bestått:
Enten
- Første år i bachelor i interkulturell forståelse, 60 studiepoeng
eller
- Årsstudium i interkulturell forståelse, IKF1G
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon, 3IK
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjonn,nett, 3IKN
Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men under feltoppholdene holdes enkelte forelesninger på engelsk eller på lokale språk med oversettelse til norsk eller engelsk.
Følgende emner kan bli undervist på engelsk :
- IKF217 Utdanning i et globalt komparativt perspektiv
- IKF225Menneskerettigheter i interkulturelle perspektiv
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 sp), IKF218 Interkulturell kompetanse (20 sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10 sp). I tillegg til 90 sp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Anbefalt studieløp:
Opptak 2021 | |
Høst 2021 | IKF130 Innføring i Interkulturell forståelse (20 sp)* IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger (10 sp)* |
Vår 2022 | IKF132, Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis (20 sp)* Og en av fire valgmuligheter: IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge (10 sp) IKF115BO Regional spesialisering: Bolivia (10 sp) IKF119KI Regional spesialisering: Kina (10 sp) IKF118MA Regional spesialisering Madagaskar (10 sp) |
Høst 2022 | IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) (tverrcampus- emne) * 3IKF218N Interkulturell kompetanse (20sp) (nettbasert - emne) IKF224 Flyktninger: Tvungen migrasjon og integrasjon (10 sp) ¤ |
Vår 2023 | IKF2XX (emnet er på engelsk) (10 sp)¤ EX101 Ex.phil (10 sp)* EX102 Ex.fac (10 sp)* Eller: Utveksling |
Høst 2023 | IKF226 Interkulturell kompetanse i praksis (20 sp) IKF2xx (informasjon kommer) (10 sp) Eller: Utveksling |
Vår 2024 | IKF217 Educatian in a global comparative perspective (10 sp) ¤ IKF225 Intercultural Approaches to Human Rights (10 sp) ¤ IKF290 Bacheloroppgave (10sp) (tverrcampus- emne) * |
* Obligatoriske emner.
¤ Det tas forbehold om at det kan bli noen endringer i emner og semesterplassering
Studieplan for bachelor i interkulturell forståelse, studiested Kristiansand finner du her
Det er mulighet for utveksling på 2. eller 3. året i bachelorgraden. Fjerde og femte semestre er anbefalte semestre for utveksling. Ta kontakt med Avdeling for internasjonalisering international@nla.no for informasjon og veiledning. Mer informasjon finner du her: https://www.nla.no/for-studenter/utveksling/
IKF bachelor gir mulighet til å delta på studieopphold i utlandet i løpet av årsstudiet. Covid-19-situasjonen kan kunne påvirke utenlandsturene. Ved avlysning erstattes disse med et godt faglig og interessant alternativ.
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir faglig grunnlag for å søke opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Master in intercultural studies. Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
Forelesninger, gruppeundervisning, nettleksjoner og ekskursjoner. Veiledningssamtaler både i forhold til oppgaveskriving og praktiske øvelser.
I tillegg er det studieturer og egne etnografiske feltopphold.
I løpet av bacheloren vil studenten bli vurdert gjennom ulike vurderingsformer (skoleeksamen, hjemmeeksamen, oppgave, bacheloroppgave, muntlig eksamen, gruppearbeid, fremføring o.l.). Enkelte emner har obligatoriske arbeidskrav som blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder sammen med høyskolens forskrifter.
For mer informasjon om vurderingsformer i de ulike emnene, se emneplanene for hvert enkelt emne.
I en verden preget av kulturelt mangfold, er interkulturell forståelse aktuelt og nødvendig på stadig flere samfunnsarenaer. Interkulturell forståelse studerer hva som skjer i møtet mellom mennesker og aktører som opplever seg som kulturelt forskjellige.
Bachelor i interkulturell forståelse (IKF) har kulturforståelse, religion, interkulturell kommunikasjon og Sør-Nord-problematikk som primære faglige pilarer. Prefikset inter i interkulturell gjenspeiler fokuset på det relasjonelle. Studiet er flerfaglig med teori og metode fra sosialantropologi, religions- og kulturvitenskap og interkulturell kommunikasjon. Gjennom denne faglige fordypningen skal studenten lære å forstå og analysere komplekse, skiftende og aktuelle interkulturelle situasjoner, utfordringer og muligheter på en nyansert og balansert måte. Dette for å fremme meningsfylt samhandling basert på gjensidig respekt og likeverd. For å oppnå denne kompetansen kombinerer bachelorstudiet teori med ulike praktiske øvelser, feltopphold og internship.
Kravet til godkjent bachelor i IKF er minimum 90 studiepoeng IKF/IK-emner. Bachelorløpet starter med et obligatorisk årsstudium i IKF (Interkulturell forståelse i Bergen) eller i IK (Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand). I tillegg er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) og IKF-fordypningsemner (30 studiepoeng) obligatorisk. IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10sp) obligatoriske fordypningsemner. Bacheloren kan også bestå av kun IK/IKF-emner. I det 2. og 3. studieåret kan studenten kombinere valgfrie emner avhengig av hvilke emner som tilbys, og bl.a. studere menneskerettigheter, verdensbilder, utfordringer i utdanning i et globalt komparativt perspektiv, flyktning- og integrasjonsproblematikken, globalisering, politikk. Studenten kan også benytte tilbudet om utveksling i ett eller to semester.
Etter fullført bachelorgrad har kandidaten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Kandidaten
- har bredkunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til kulturelt mangfold, sosial ulikhet og interkulturell samhandling i skiftende kontekster
- har bred kunnskap om interkulturell kommunikasjon og om forholdet mellom språk, makt og mening i flerkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om kulturbegrepet og om betydningen av religion og virkelighetsforståelser i interkulturelle kontekster
- har bred kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, etnisitet, klasse og kjønn
- har bred kunnskap om sosial ulikhet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, majoritets- og minoritetsspørsmål, diskriminering og rasisme, makt og avmakt
- har kunnskap om hvordan institusjoner, politiske, økonomiske og andre strukturelle faktorer skaper forutsetninger for interkulturell kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om hvordan migrasjon, transnasjonale prosesser og –institusjoner virker inn på interkulturell kommunikasjon, samhandling og identitetskonstruksjon
- har kunnskap om rettighetsspørsmål og etikk i flerkulturelle kontekster
- kjenner til aktuell forskning og utviklingsarbeid* innen det interkulturelle fagfeltet og dets anvendelse og kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagfeltet
- har kunnskap om hvordan interkulturelle studier har utviklet seg med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner
- kan gjøre rede for faglige perspektiver på inklusjons og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
(* Med utviklingsarbeid innen interkulturelle studier forstår vi NOU og aktuelle stortingsmeldinger og offentlige styringsdokumenter relevante for det interkulturelle feltet)
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan identifisere interkulturelle problemstillinger og anvende interkulturell teori og kvalitativ metode i tråd med forskningsetiske krav og retningslinjer
- evner å tolke, reflektere over og analysere interkulturelle situasjoner og samhandlingsforløp og framstille dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere eget og andres kulturelle utgangspunkt og engasjere seg i interkulturell dialog og samhandling også når dette utfordrer egne forutsetninger
- har evne til å finne konstruktive løsninger på utfordringer og bruke mulighetsrommet som interkulturell samhandling og kommunikasjon innebærer
- kan finne, vurdere og henvise til faglitteratur og anvende denne til å analysere og drøfte interkulturelle problemstillinger på en etisk og faglig relevant måte
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet
- kan reflektere over egen og andres faglige praksis og justere denne under veiledning
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan anvende innsikt i interkulturelle problemstillinger, teorier og metoder både skriftlig og muntlig og reflektere over dilemmaer og muligheter slik disse kommer til uttrykk i flerkulturelle sammenhenger
- kan identifisere hvordan etnisitet, klasse, kjønn, språk og kulturelt og religiøst mangfold spiller inn i identitetsprosesser
- kan foreslå kreative og konstruktive løsninger på interkulturelle dilemma
- kan kommunisere og samhandle inkluderende og kultursensitivt
- kan produsere og presentere akademiske tekster skriftlig og muntlig og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i gruppe, i tråd med faglige og forskningsetiske krav og retningslinjer
For å fortsette i andre år av bachelorstudiet i interkulturell forståelse må følgende være gjennomført og bestått:
Enten
- Første år i bachelor i interkulturell forståelse, 60 studiepoeng
eller
- Årsstudium i interkulturell forståelse, IKF1G
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjon, 3IK
eller
- Årsstudium i interkulturell kommunikasjonn,nett, 3IKN
Undervisningsspråk er hovedsakelig norsk, men under feltoppholdene holdes enkelte forelesninger på engelsk eller på lokale språk med oversettelse til norsk eller engelsk.
Følgende emner kan bli undervist på engelsk :
- IKF217 Utdanning i et globalt komparativt perspektiv
- IKF225Menneskerettigheter i interkulturelle perspektiv
Krav til bachelor IKF er minimum 90 studiepoeng med IKF og IK emner. Av de 90 studiepoeng er følgende obligatorisk: IKF eller IK årsstudium (60 sp), IKF218 Interkulturell kompetanse (20 sp) og IKF290 Bacheloroppgave (10 sp). I tillegg til 90 sp IKF/IK emner er Ex.phil (10sp) og Ex.fac (10sp) obligatorisk i IKF bachelor.
Anbefalt studieløp:
Opptak 2022 | |
Høst 2022 | IKF130 Innføring i Interkulturell forståelse (20 sp)* IKF131 Interkulturell forståelse med fokus på globale og lokale sammenhenger (10 sp)* |
Vår 2023 | IKF132, Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis (20 sp)* Og en av to valgmuligheter: IKF116NO Regional spesialisering: Det flerkulturelle Norge (10 sp) IKF119KI Regional spesialisering: Kina (10 sp) |
Høst 2023 | IKF218 Interkulturell kompetanse (20sp) (tverrcampus- emne) * IKF222 Perspektiver på interkulturell helse (10 sp) ¤ |
Vår 2024 | IKF227 Diversity and conviviality in comtemporary societies (10sp)¤ EX101 Ex.phil (10 sp)* EX102 Ex.fac (10 sp)* Eller: Utveksling |
Høst 2024 | IKF226 Interkulturell kompetanse i praksis (20 sp) IKF2xx (10 sp) Eller: Utveksling |
Vår 2025 | IKF225 Intercultural Approaches to Human Rights (10 sp) ¤ IKF290 Bacheloroppgave (10sp) (tverrcampus- emne) * |
* Obligatoriske emner.
¤ Det tas forbehold om at det kan bli noen endringer i emner og semesterplassering.
Det er mulighet for utveksling på 2. eller 3. året i bachelorgraden. Fjerde og femte semestre er anbefalte semestre for utveksling. Ta kontakt med Avdeling for internasjonalisering international@nla.no for informasjon og veiledning. Mer informasjon finner du her: https://www.nla.no/for-studenter/utveksling/
IKF bachelor gir mulighet til å delta på studieopphold i utlandet i løpet av årsstudiet. Covid-19-situasjonen kan kunne påvirke utenlandsturene. Ved avlysning erstattes disse med et godt faglig og interessant alternativ.
IKF bachelor gir spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. Hva du kan jobbe med avhenger av hvilken emnekombinasjon du velger for bachelorgraden din.
IKF bachelor er dessuten en god kombinasjon med en yrkesutdanning som f.eks. grunnskolelærer, barnehagelærer, sosionom, politi eller sykepleier.
Merk at årsstudiet i IKF eller IK også kan kombineres med andre fagfelt på NLA Høgskolen.
Bestått bachelorgrad i interkulturell forståelse gir faglig grunnlag for å søke opptak til NLA Høgskolens mastergradsprogram innen dette faget, Master in intercultural studies. Studenter med en bachelorgrad i interkulturell forståelse kan også søke opptak på masterstudier innen bistands-, utviklings- eller samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter/høgskoler i Norge eller i utlandet.
