Applied Instrument A
Code:
4MUS501Name:
Applied Instrument ATeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
15 Credits
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Arbeidsmappe:
A) Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B) Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveileder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, mesterklasse, interpretasjonsundervisning og biveilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ biveileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan analysere faglige problemstillinger rundt hovedinstrumentets repertoar og estetikk med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjon og egenart
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg og tolke/skape musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt med fokus på det å tilegne seg musikk på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving med integritet og egenart
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Arbeidsmappe:
A) Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B) Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveileder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, mesterklasse, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan analysere faglige problemstillinger rundt hovedinstrumentets repertoar og estetikk med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjon og egenart
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg og tolke/skape musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt med fokus på det å tilegne seg musikk på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving med integritet og egenart
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedveileder og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Arbeidsmappe:
A) Semesterrapport (2000 ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B) Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedveileder og biveileder sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, mesterklasse, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i fordypningsområde 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med biveileder.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedveileder og biveileder bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan analysere faglige problemstillinger rundt hovedinstrumentets repertoar og estetikk med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjon og egenart
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg og tolke/skape musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt med fokus på det å tilegne seg musikk på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving med integritet og egenart
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende vurdering:
1. Levere semesterplan for arbeidet i emnet.
Semesterplan utarbeides i samarbeid med studentens hovedinstrumentlærer og bi-veileder(e) og skal leveres hovedveileder for godkjenning innen oppgitt frist.
2. Arbeidsmappe:
A) Semesterrapport (2000ord +/-10%) som inneholder:
- Evaluering av gjennomføringen av semesterplanen.
- Beskrivelse av hva studenten har fokusert på gjennom semesteret (teknikk, øvelser, repertoar, arrangering/produksjon, komponering/ låtskriving etc.), beskriver antall interpretasjoner studenten har medvirket på.
- Skrive en refleksjon rundt arbeidet i emnet gjennom semestret.
B) Dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egne komposisjoner/ egen bearbeidelse av andres komposisjoner (omfang ca. 45 minutter).
3. Fremmøte på obligatorisk undervisning og veiledning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Semesterrapport (signert av student, hovedinstrumentlærer og biveileder(e) sammen med dokumentasjon av fremføring eller produksjon av egen musikk skal leveres til hovedveileder innen oppgitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer som blir brukt: Individualundervisning, mesterklasse, interpretasjonsundervisning og bi-veilederressurser for musikkskaping.
Organisering
- Individualundervisning i hovedinstrument 10 klokketimer pr. semester. Timer avtales direkte med hovedinstrumentlærer og bi-veiledere.
- Interpretasjon gjennomføres som dobbelttimer på tre semestersamlinger felles for masterstudentene.
- 10 timer veiledning innenfor musikkskaping, som for eksempel: Samspill, komposisjon, tekstskriving, produksjon, arrangering, Ableton live eller annet som kan være med på å prege estetikken du ønsker å gå dypere inn i. Timene avtales direkte med bi-veiledere.
Det stilles store krav til studentens evne til å arbeide selvstendig.
Studenten er selv ansvarlig for progresjonen og ansvarlig for jevnlige avtaler med veiledere.
Emnet omfatter den individuelle videreutviklingen av studentens kunstneriske, instrumenttekniske og musikkskapende ferdigheter. Sammen med hovedveileder og hovedinstrumentlærer/ bi-veileder utarbeides det en plan for hvert semester.
Det selvstendige arbeidet utgjør hoveddelen i emnet. Student, hovedinstrumentlærer og evt. bi- veiledere bestemmer i samarbeid det faglige innholdet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- kan analysere faglige problemstillinger rundt hovedinstrumentets repertoar og estetikk med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjon og egenart
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg og tolke/skape musikk på et høyt nivå, individuelt og sammen med andre
- kan initiere, formulere, planlegge, lede og gjennomføre kunstnerisk utviklingsprosjekt med fokus på det å tilegne seg musikk på sitt hovedinstrument
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor musikkutøving med integritet og egenart
