Praksis i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
Barnehagelæreryrket er et profesjonsyrke der praksis har en sentral plass i studiet og er integrert i alle kunnskapsområdene og i valgt fordypning siste studieår. Praksis er obligatorisk.
Gjennom praksis skal studentene få varierte erfaringer som gir innføring i profesjonsutøvelsen og danner et grunnlag for kritisk refleksjon. Det er stigende krav til studentenes selvstendighet, ansvar og progresjon i praksisopplæringen.
All praksis skal være veiledet og vurdert. Praksis er en læringsarena på lik linje med andre deler av utdanningen. I praksis forventes det at studentene er aktive deltakere i barnehagens pedagogiske virksomhet, og utvikler faglig og didaktisk kompetanse.
Praksislærer skal støtte og utfordre studentene, og målet er at studenten i praksis skal utvikle seg og dannes på vei mot ferdig barnehagelærer.
Arbeidstiden i praksis er vanligvis 6,5 timer pr. dag, inklusiv pause og veiledning.
Politiattest og taushetserklæring skal leveres og registreres ved studiestart. Dersom obligatoriske attester ikke er registrert, får ikke studenten starte praksisopplæringen.
Praksisopplæringen har et omfang på 100 dager og skal gjennomføres i barnehage. 10 dager skal være tilknyttet fordypning siste år.
Praksisadministrasjon samarbeider med både kommunale og private barnehager i Oslo og omegn. Praksisplasser tildeles av praksisadministrasjonen, og informasjon om de ulike praksisperiodene og hvor studentene plasseres i praksis, legges ut på læringsplattformen i god tid før praksisperiodene starter.
Arbeidstiden i praksis er 6,5 timer pr. dag, inklusive pause og veiledning, 5 dager i uken.
I KO5, Samfunn, religion, livssyn og etikk, kan studentene søke om få praksis i utlandet. Praksisperioden er fire uker, og legges primært til følgende land: Etiopia, Kenya, Madagaskar, Uganda, Kirgisistan og Nepal.
Hensikten med praksis i utlandet er at studentene skal få oppleve og få erfaring med hvordan drive barnehage/pedagogiske tilbud for barn under skolealder i en annen kultur.
Organisering av praksis ved NLA Høgskolen
Det første året i utdanningen har du totalt 30 dagers praksis. 15 om høsten, innenfor kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring, og 15 om våren innen kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet.
Det andre året i utdanningen er det 25 dagers praksis, 15 om høsten og 10 om våren. Dette studieåret har du kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk og Natur, helse og rørsle.
Det tredje året har du 25 dager med praksis. 20 i forbindelse med kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk om høsten, og 15 i forbindelse med kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid om våren.
Det fjerde året velger studentene fordypning, og har 10 dagers praksis.
År |
Kunnskapsområde |
Semester |
Praksis antall dager |
Første år |
BULL: Barns utvikling, lek og læring KKK: Kunst, kultur og kreativitet |
Høst
Vår |
15
15 |
Andre år |
STM: Språk, tekst og matematikk NHR: Natur, helse og rørsle |
Høst
Vår
|
15
10
|
Tredje år |
SRLE: Samfunn, religion, livssyn og etikk LSU: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid |
Høst
Vår |
20
15 |
Fjerde år |
Fordypning
|
Høst |
10 |
Aktuelle lenker: