Spesialpedagogikk 1 KFK, 1.-10. trinn

Spesialpedagogikk 1 KFK, 1.-10. trinn
  • Nettbasert, Bergen
  • Videreutdanning
  • 30 studiepoeng
  • Deltid, samlingsbasert
  • To semester
  • Høst 2025
Frist 15. april Søk fra 1. april
Spesialpedagogikk 1 KFK er en samlings- og nettbasert videreutdanning for deg som er lærer i grunnskolen, og som ikke har studiepoeng i spesialpedagogikk fra tidligere. Gjennom utdanningen tilegner du deg oppdatert fagkunnskap og innsikt på det spesialpedagogiske fagområdet som grunnlag for videreutvikling av praksis.

Om utdanningen

Spesialpedagogikk 1 KFK er opprettet spesielt for Kompetanse for kvalitet, og er derfor uten studieavgift. På Udir sine nettsider kan du lese mer om videreutdanning for lærere, og søke om om stipend eller vikarordning innen 1. mars. Alle kan søke NLA Høgskolen om opptak fra 1. april. Søkere som har fått innvilget vikar- eller stipendordning hos Utdanningsdirektoratet, blir prioritert om de søker innen fristen 15. april. Søkere utenfor KFK-ordningen kan tas opp til ledige studieplasser.

Hva lærer du?

Det overordnede målet med utdanningen er å gi forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, tidlig innsats og god opplæringskvalitet. Videreutdanningen skal gi deg spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på din skole, slik at alle elever får et opplæringstilbud som «fremjar helse, inkludering, trivsel og læring». I tillegg vil du få kompetanse som bidrar til at elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring får et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud som gir tilfredsstillende utbytte.  

Gjennomgående tema i hele studiet vil være:

  • Inkludering – tilpasset opplæring – tidlig innsats
  • Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på elev-, gruppe- og skolenivå
  • Forholdet mellom allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
  • Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken – faglige og etiske dilemma

På modul 1 om høsten vil studiet være sentrert rundt temaene:

  • Deg som spesialpedagog i skolen.
  • Prinsipper for opplæringen, lover og retningslinjer.
  • Spesialpedagogikkens rolle og funksjon: tradisjon, utfordringer og muligheter
  • Grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid.
  • Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
  • Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
  • Tidlig innsats og forebygging. Kartlegging og vurdering.
  • Tiltaksutforming: tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP).

På modul 2 i vårsemesteret vil du arbeide med temaer som:

  • Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som språkvansker, lese-skrivevansker, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming
  • Atferd som utfordrer. Psykisk helse
  • Flerspråklige elever og spesialpedagogiske behov
  • Elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring
  • PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid
  • Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering 
  • Innovasjon – spesialpedagogikkens potensial

Oppbygging

Studiet er et nett- og samlingsbasert tilbud med tre fysiske samlinger over to dager per semester. Studiet er delt i to moduler som hver utgjør 15 studiepoeng, og går over ett år med en modul hvert semester.

Samlingene er basert på faglig forberedelse og etterarbeid. Det legges opp til omvendt undervisning, med nettforelesninger knyttet til hver samling. Samlingene vil inneholde noe forelesning, men hovedfokus vil være på refleksjon og drøfting/ erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksis på egen arbeidsplass. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte utviklingen av et personlig reflektert forhold til kompleksiteten i faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området.  

Forberedelse, planlegging, gjennomføring og evaluering av et selvvalgt utviklingsarbeid på egen skole utgjør en viktig del av studiet, og blir fulgt opp med veiledning gjennom hele året. En individuell semesteroppgave i form av en akademisk tekst om dette utviklingsarbeidet utgjør grunnlaget for sluttvurderingen på hver modul.   

Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon med de andre studentene og mellom deg og veileder. Her finner du og læringsressursene, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.

Emneplaner

Samlingsdatoer

Planlagte datoer for fysiske samlinger i Bergen studieåret 2025-2026:

 

26.-27. august 2025

23.-24. september2025

28.-29. oktober2025

 

27.-28. januar 2026

3.-4. mars 2026

5.-6. mai 2026

Samlingsdagene er tirsdager og onsdager:

 

3.-4. september 2024

1.-2. oktober 2024

5.-6. november 2024

 

28.-29. januar 2025

4.-5. mars 2025

6.-7. mai 2025

 

Søknadsprosessen 2025-2026

  • Søk Udir om stipend- eller vikarordning innen 1. mars.
  • Søk NLA Høgskolen om studieplass innen 15. april.
  • Hvis det er ledige plasser kan søkerne uten stipend- eller vikarordning tilbys studieplass. 
  • Både søkere med og uten stipend- eller vikarordning kan også søke på vår nye videreutdanning i Spesialpedagogikk for lærere i barnehage og skole med ordinær studieavgift.

Se Utdanningsdirektoratets nettsider for oppdatert og utfyllende informasjon om søknadsprosessen 2025-2026.

Merk at Utdanningsdirektoratet ikke vurderer om du er kvalifisert for opptak til en bestemt videreutdanning når de tildeler stipend- eller vikarordning.

Generelle opptakskrav for Kompetanse for kvalitet

Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Se Opplæringsforskrifta kapittel 12.

Det kan i enkelte tilfeller gjøres unntak for dette når den aktuelle videreutdanningen vil bidra til at søkeren oppfyller kravene for tilsetting i undervisningsstilling. Et eksempel på dette er en utdannet barnehagelærer som ved å ta videreutdanningen Norsk 2 KFK fullfører 60 studiepoeng med undervisningsrettet videreutdanning, og dermed kan ansettes på barnetrinnet. Husk at det alltid er arbeidsgiver som vurderer om en tilleggsutdanning er relevant for å oppfylle tilsettingskravene.

Studenter som får studieplass må være tilsatt i en undervisningsstilling i skolen i studieperioden. 

Ved eventuelt ledig plass kan det vurderes å fravike dette hvis søkeren kan dokumentere annen tilknytning til en skole, slik at det er mulig å gjennomføre alle arbeidskrav og ellers delta i studiet på grunnlag av egen praksiserfaring i studieåret.

Noen videreutdanninger har egne faglige tilleggskrav.

Økonomi

Det er ikke studieavgift på dette studiet. Semesteravgiften for medlemskap i studentsamskipnaden Sammen er valgfri. Gjennom Utdanningsdirektoratet kan du søke om stipend- eller vikarordning.

Videre studier

De to emnene i spesialpedagogikk dekker deler av opptaksgrunnlaget for master i spesialpedagogikk ved NLA Høgskolen. Se detaljerte opptakskrav på nettsiden for masterstudiet.

Ta videreutdanningen på NLA