Videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere og barnehagelærere
![Videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere og barnehagelærere](/globalassets/bilder/det-skjer/2025/januar/glu-0123-1.jpg/LargeWideImage/)
- Nettbasert, Bergen
- Videreutdanning, samlingsbasert
- 30 studiepoeng
- Deltid, med samlinger
- To semester
- Høst 2025
Om utdanningen
Det overordnede målet med utdanningen er å gi forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder støttende læringsfellesskap, inkludering, tidlig innsats og god opplæringskvalitet. Videreutdanningen skal gi deg spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet i din barnehage eller skole, slik at alle barn og unge får et tilbud som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. I tillegg vil du få kompetanse som bidrar til at barn i barnehagen med behov for spesialpedagogisk hjelp, og elever i skolen med behov for individuelt tilrettelagt opplæring får et likeverdig og inkluderende tilbud. Målgruppen er lærere som ikke har studiepoeng i spesialpedagogikk fra tidligere.
Hva lærer du?
Gjennomgående tema i hele studiet vil være:
- Inkludering – tilpasset opplæring – tidlig innsats.
- Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på individ-, gruppe- og barnehage/skolenivå.
- Forholdet mellom allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
- Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken – faglige og etiske dilemma.
På modul 1 om høsten vil studiet være sentrert rundt temaene:
- Du som spesialpedagog i barnehagen/skolen.
- Prinsipper for tilrettelegging for læring/opplæring, lover og retningslinjer.
- Spesialpedagogikkens rolle og funksjon: tradisjon, utfordringer og muligheter.
- Grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid.
- Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
- Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
- Tidlig innsats og forebygging.
- Kartlegging og vurdering.
- Tiltaksutforming: tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte, tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP).
På modul 2 i vårsemesteret vil du arbeide med temaer som:
- Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som språkvansker, lese-skrivevansker, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming.
- Atferd som utfordrer. Psykisk helse.
- Flerspråklige barn og unge med spesialpedagogiske behov.
- Barn og unge med behov for tilrettelegging av ekstra støtte/individuelt tilrettelagt opplæring.
- PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid.
- Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering.
- Innovasjon – spesialpedagogikkens potensiale.
Oppbygging
Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud. Studiet er delt i to emner/moduler som hver utgjør 15 studiepoeng, og går over ett år med ett emne hvert semester. Det er planlagt to fysiske samlinger i Bergen over to dager per semester (med forbehold om endringer, senest ved publisering av samlingsdatoene).
Hovedvekten av faglig forberedelse og etterarbeid vil foregå på nett. Det legges opp til omvendt undervisning med nettforelesninger. Utvalgte temaer følges videre opp på de fysiske samlingene. Samlingene vil inneholde noe forelesning, men hovedfokus vil være på refleksjon og drøfting/ erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori, forskning og praksis på egen arbeidsplass. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte utviklingen av et personlig reflektert forhold til kompleksiteten i faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området.
Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon med de andre studentene og mellom deg og veileder. Her finner du og læringsressursene, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.
Samlingsdatoer høst 2025 og vår 2026
Samlingene vil være på tirsdager og onsdager, og datoene kunngjøres i løpet av februar.
Emneplaner
Opptak studieåret 2025-2026
- Alle lærere i barnehage og skole kan søke NLA Høgskolen om studieplass innen 15. april.
- Barnehagelærere kan søke Udir om tilretteleggingsmidler, og lærere i skolen kan søke Udir om stipend- eller vikarordning. Søknadsfrist 1. mars.
- Barnehagelærere med tilretteleggingsmidler har fortrinnsrett på en andel av studieplassene.
- Lærere i grunnskolen med stipend- eller vikarmidler fra Udir har fortrinnsrett til alle studieplassene på Spesialpedagogikk 1 KFK.
Denne videreutdanningen er felles for lærere i skole og barnehage. Kanske vil dere som er lærere i barnehagen, barneskolen og ungdomsskolen i samme kommune gjennomføre den sammen?
Studieåret 2025-2026 er videreutdanningen samtidig en del av Udirs videreutdanningstilbud innenfor kompetansestrategien Kompetanse for fremtidens barnehage (KFB). Derfor har barnehagelærere med tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (søknadsfrist 1. mars) fortrinnsrett på en andel av studieplassene. For å benytte deg av fortrinnsretten må du søke NLA om opptak innen fristen 15. april.
Til de resterende studieplassene konkurrerer lærere og barnehagelærere på like vilkår. Lærere som arbeider i skolen kan også søke opptak til samlingsbasert videreutdanning i Spesialpedagogikk 1 KFK for lærere på 1. til 10. trinn.
Kostnader
Studieåret 2025-2026 er videreutdanningen del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud for barnehagesektoren. Derfor skal du som er barnehagelærer og blir tatt opp til en av studieplassene med fortrinnsrett ikke betale studieavgift, og det er valgfritt om du ønsker å betale semesteravgift for medlemsskap i studentsamskipnaden i Bergen.
For alle andre studenter er det ordinær studie- og semesteravgift.
Hvis du er lærer i skolen og søker Udir om stipend- eller vikarmidler, kan du samtidig søke om å få studieavgiften dekket. Videreutdanningen Spesialpedagogikk 1 KFK for lærere på 1. til 10. trinn er opprettet spesielt for lærere i grunnskolen, og er uten studieavgift.
Videre studier
De to emnene i spesialpedagogikk dekker deler av opptaksgrunnlaget for master i spesialpedagogikk ved NLA Høgskolen. Se detaljerte opptakskrav på nettsiden for masterstudiet.