Innføring i organisasjon, ledelse og etikk
Emnekode:
HSM121Emnenavn:
Innføring i organisasjon, ledelse og etikkUndervisningssemester:
HøstSteder:
OsloStudieår:
2025 — 2026Studiepoeng:
10 Studiepoeng
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Innlevering av 3 case- og/eller oppgavebesvarelser individuelt eller i grupper. 800 ord +/- 15% per case. Minst ett case skal presenteres muntlig.
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Sentrale organisasjonsteorier
- Styrker og svakheter ved sentrale organisasjonsformer
- Styrings- og kontrollsystemer
- Organisasjonskultur
- Beslutningsprosesser
- Makt og konflikt i organisasjoner
- Sentrale ledelsesteorier
- Tjenende lederskap
- Ledelse i ideelle organisasjoner
- Personlighet, persepsjon og kognisjon
- Holdninger og motivasjon
- Teamarbeid og kommunikasjon
- Etikk og bærekraft i organisering og ledelse
- Organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale organisasjonsteorier og styringssystemer
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på individnivå knyttet til holdninger, motivasjon og personlighet
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på gruppe- og organisasjonsnivå knyttet til beslutninger, kommunikasjon og ledelse
- har kunnskap om de sentrale tilnærminger og teorier om ledelse
- har kunnskap om hvordan en kan identifisere og iverksette tiltak for å håndtere sentrale utfordringer i samspillet mellom individ og gruppe
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer ved ledelse og organisering og hvordan utvikle bærekraftig ledelse, inkl. kunnskap om Hauges ledelsestenkning og -praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere styrker og svakheter ved bedrifters og ideelle virksomheter organisering og styringssystemer
- kan håndtere sentrale mellommenneskelige prosesser som samarbeid, kommunikasjon og sosial bevissthet
- kan reflektere og lære fra aktiviteter en deltar i som tar sikte på å utvikle mellommenneskelige ferdigheter
- kan identifisere utfordringer knyttet til samspillet mellom individ og gruppe i en organisatorisk kontekst, og presentere disse for andre på en analytisk og reflektert måte
- kan oppsummere skriftlig og muntlig sentrale organisasjons- og ledelsestemaer på en akademisk korrekt måte.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan håndtere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan utvikle og gjennomføre nyetablerings- og innovasjonsprosesser
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre - med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har forståelse for muligheter og utfordringer i en interkulturell kontekst
Motivasjon
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid; Hærem, Thorvald, Motivasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 581 sider, 2023, 127-165, isbn:9788245047165, Book Chapter
Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid; Hærem, Thorvald, Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø, Bergen, Fagbokforlaget, 581 sider, 2023, 315-350, isbn:9788245047165, Book Chapter
The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge
Truls Liland, Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge, Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, 57-78, isbn:9788284031187,
View online
Book Chapter
Values-Based and Ethical Leadership
Yukl, Gary A., Gardner, William L., Values-Based and Ethical Leadership, Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020]; © 2020, 250-274, isbn:9781292314402; 1292314400, Book Chapter
Leadership Ethics
Northouse, Peter Guy, Leadership Ethics, Thousand Oaks, California, SAGE Publishing, xxiv, 495 sider, R-52, I-21 sider, [2022]; © 2022, 422-460, isbn:9781544397566; 1-5443-9756-9; 9781071840917, Article
Servant Leadership: A systematic review and call for future research
Eva, Nathan ; Robin, Mulyadi ; Sendjaya, Sen ; van Dierendonck, Dirk ; Liden, Robert C., Oxford, Elsevier Inc, 111-132, The Leadership quarterly, 1, 30, 2019-02-01, 111-132,
View online
Article
Leading through service, stewardship and suffering
Truls Liland, Ansgar University College, Norwegian School of Leadership and Theology, Academy for Leadership and Theology, Scandinavian journal for leadership & theology, 11, 2024-04-01,
View online
Book
Hvordan organisasjoner fungerer
Dag Ingvar Jacobsen (forfatter), Bergen, Fagbokforlaget, 2025, isbn:9788245049763,
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Innlevering av 3-4 case- og/eller oppgavebesvarelser individuelt eller i grupper. 800 ord +/- 15% per case. Minst ett case skal presenteres muntlig.
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Sentrale organisasjonsteorier
- Styrker og svakheter ved sentrale organisasjonsformer
- Styrings- og kontrollsystemer
- Organisasjonskultur
- Beslutningsprosesser
- Makt og konflikt i organisasjoner
- Sentrale ledelsesteorier
- Tjenende lederskap
- Ledelse i ideelle organisasjoner
- Personlighet, persepsjon og kognisjon
- Holdninger og motivasjon
- Teamarbeid og kommunikasjon
- Etikk og bærekraft i organisering og ledelse
- Organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale organisasjonsteorier og styringssystemer
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på individnivå knyttet til holdninger, motivasjon og personlighet
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på gruppe- og organisasjonsnivå knyttet til beslutninger, kommunikasjon og ledelse
- har kunnskap om de sentrale tilnærminger og teorier om ledelse
- har kunnskap om hvordan en kan identifisere og iverksette tiltak for å håndtere sentrale utfordringer i samspillet mellom individ og gruppe
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer ved ledelse og organisering og hvordan utvikle bærekraftig ledelse, inkl. kunnskap om Hauges ledelsestenkning og -praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere styrker og svakheter ved bedrifters og ideelle virksomheter organisering og styringssystemer
- kan håndtere sentrale mellommenneskelige prosesser som samarbeid, kommunikasjon og sosial bevissthet
- kan reflektere og lære fra aktiviteter en deltar i som tar sikte på å utvikle mellommenneskelige ferdigheter
- kan identifisere utfordringer knyttet til samspillet mellom individ og gruppe i en organisatorisk kontekst, og presentere disse for andre på en analytisk og reflektert måte
- kan oppsummere skriftlig og muntlig sentrale organisasjons- og ledelsestemaer på en akademisk korrekt måte.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan håndtere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan utvikle og gjennomføre nyetablerings- og innovasjonsprosesser
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre - med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har forståelse for muligheter og utfordringer i en interkulturell kontekst
Book Chapter
Motivasjon
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid; Hærem, Thorvald, Motivasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 581 sider, 2023, 127-165, isbn:9788245047165,
Book Chapter
Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid; Hærem, Thorvald, Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø, Bergen, Fagbokforlaget, 581 sider, 2023, 315-350, isbn:9788245047165,
Book Chapter
The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge
Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge, Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, 57-78, isbn:9788284031187,
View online
Book Chapter
Values-Based and Ethical Leadership
Yukl, Gary A., Gardner, William L., Values-Based and Ethical Leadership, Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020]; © 2020, 250-274, isbn:9781292314402; 1292314400,
Book
Hvordan organisasjoner fungerer
Jacobsen, Dag Ingvar, Thorsvik, Jan, Bergen, Fagbokforlaget, 563 sider, [2019], isbn:9788245025248,
Book Chapter
Leadership Ethics
Northouse, Peter Guy, Leadership Ethics, Thousand Oaks, California, SAGE Publishing, xxiv, 495 sider, R-52, I-21 sider, [2022]; © 2022, 422-460, isbn:9781544397566; 1-5443-9756-9; 9781071840917,
Article
Servant Leadership: A systematic review and call for future research
Eva, Nathan ; Robin, Mulyadi ; Sendjaya, Sen ; van Dierendonck, Dirk ; Liden, Robert C., Oxford, Elsevier Inc, 111-132, The Leadership quarterly, 1, 30, 2019-02-01, 111-132,
View online
Article
Leading through service, stewardship and suffering
Truls Liland, Ansgar University College, Norwegian School of Leadership and Theology, Academy for Leadership and Theology, Scandinavian journal for leadership & theology, 11, 2024-04-01,
View online
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Innlevering av 3-4 case- og/eller oppgavebesvarelser individuelt eller i grupper. 800ord +/- 15% per case. Minst ett case skal presenteres muntlig.
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det forutsettes at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
- Sentrale organisasjonsteorier
- Styrker og svakheter ved sentrale organisasjonsformer
- Styrings- og kontrollsystemer
- Organisasjonskultur
- Beslutningsprosesser
- Makt og konflikt i organisasjoner
- Sentrale ledelsesteorier
- Tjenende lederskap
- Ledelse i ideelle organisasjoner
- Personlighet, persepsjon og kognisjon
- Holdninger og motivasjon
- Teamarbeid og kommunikasjon
- Etikk og bærekraft i organisering og ledelse
- Organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale organisasjonsteorier og styringssystemer
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på individnivå knyttet til holdninger, motivasjon og personlighet
- har kunnskap om viktige begreper og teorier på gruppe- og organisasjonsnivå knyttet til beslutninger, kommunikasjon og ledelse
- har kunnskap om de sentrale tilnærminger og teorier om ledelse
- har kunnskap om hvordan en kan identifisere og iverksette tiltak for å håndtere sentrale utfordringer i samspillet mellom individ og gruppe
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer ved ledelse og organisering og hvordan utvikle bærekraftig ledelse, inkl. kunnskap om Hauges ledelsestenkning og -praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere styrker og svakheter ved bedrifters og ideelle virksomheter organisering og styringssystemer
- kan håndtere sentrale mellommenneskelige prosesser som samarbeid, kommunikasjon og sosial bevissthet
- kan reflektere og lære fra aktiviteter en deltar i som tar sikte på å utvikle mellommenneskelige ferdigheter
- kan identifisere utfordringer knyttet til samspillet mellom individ og gruppe i en organisatorisk kontekst, og presentere disse for andre på en analytisk og reflektert måte
- kan oppsummere skriftlig og muntlig sentrale organisasjons- og ledelsestemaer på en akademisk korrekt måte.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan håndtere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan utvikle og gjennomføre nyetablerings- og innovasjonsprosesser
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre - med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har forståelse for muligheter og utfordringer i en interkulturell kontekst
Book Chapter
Motivasjon
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Motivasjon, Bergen, Fagbokforl, 531 s., 2015, 113-147, isbn:9788245014495,
Book Chapter
Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Jobbholdninger og psykososialt arbeidsmiljø, Bergen, Fagbokforl, 531 s., 2015, 287-323, isbn:9788245014495,
Book Chapter
The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge
Ola Honningdal Grytten (1964-) (redaktør), The Greatest Is the Servant of all: Servant Leadership Biblical perspectives and Hans Nielsen Hauge, Bergen, Norway, Bodoni forlag, 216 sider, 2021, 57-78, isbn:9788284031187,
View online
Book Chapter
Values-Based and Ethical Leadership
Yukl, Gary A., Gardner, William L., Values-Based and Ethical Leadership, Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020]; © 2020, 250-274, isbn:9781292314402; 1292314400,
Book
Hvordan organisasjoner fungerer
Jacobsen, Dag Ingvar, Thorsvik, Jan, Bergen, Fagbokforlaget, 563 sider, [2019], isbn:9788245025248,
Book Chapter
Leadership Ethics
Northouse, Peter Guy, Leadership Ethics, Thousand Oaks, California, SAGE Publishing, xxiv, 495 sider, R-52, I-21 sider, [2022]; © 2022, 422-460, isbn:9781544397566; 1-5443-9756-9; 9781071840917,
Article
Servant Leadership: A systematic review and call for future research
Eva, Nathan ; Robin, Mulyadi ; Sendjaya, Sen ; van Dierendonck, Dirk ; Liden, Robert C., Oxford, Elsevier Inc, 111-132, The Leadership quarterly, 1, 30, 2019-02-01, 111-132,
View online
